تبریز ،مهر، (شرح آنلاین) - اهر - نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: سال گذشته به دلیل کم‌آبی ۲۰ درصد باغات شهرستان اهر خشک شده بود و این مهم را نمی‌توان پنهان یا کتمان کرد.

بیت‌الله عبدالهی امروز بابیان اینکه مدیریت بهینه منابع آبی سد ستارخان با حداقل ظرفیت منوط به صرفه‌جویی در تمامی بخش‌هاست، اظهار داشت: سال گذشته به دلیل کم‌آبی ۲۰ درصد باغات شهرستان اهر خشک شده بود و این مهم را نمی‌توان پنهان یا کتمان کرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم امسال به لحاظ ورودی اندک آب به سد ستارخان و تداوم کم‌آبی، امور آب و فاضلاب شهری چاه‌های آب واقع در شهر اهر را برای استفاده در بخش شرب آماده کند تا خدای‌ناکرده اگر پیش‌بینی‌ها در خصوص آورد آب به مخزن سد ستارخان محقق نشد از منابع آبی چاه‌ها استفاده شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ادامه داد: در شرایط که بحران خشک سالی بخش کشاورزی و صنعت اهر را تهدید می‌کند چاه‌های آب واقع در شهر اهر را به سیستم بخش شرب متصل کنیم و این عقلانی‌ترین راهکار نسبت به فشار به کشاورزان برای کاهش مصرف آب است.

عبدالهی تاکید کرد: برخی‌ها جو رَوانی ایجاد می‌کنند که آب سد ستارخان به مس سونگونمنتقل می‌شود در حالی که این‌چنین نیست بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان سالانه بین ۴ الی ۵ میلیون مترمکعب آب به معدن مس سونگون منتقل می‌شود که برابر با میزان تبخیر سد ستارخان است.

وی تصریح کرد: ۳ هزار نفر در معدن مس سونگون مشغول به کار هستند فرض کنیم اگر منابع آب سونگون تأمین نشود مجبور به تعطیلی خواهند شد و آن موقع نیز سه هزار نیروی انسانی این معدن بیکار می‌شوند لذا تاکید داریم تا زمانی که سد حاجی‌لار تکمیل و بهره‌برداری نشده آب سونگون تأمین شود سپس با تکمیل سد حاجی‌لار، قرارداد سونگون از بابت برداشت آب از سد ستارخان قطع خواهد شد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بابیان اینکه فشار به کشاورزان به بهانه تأمین آب شرب کار عقلانی نیست، خاطرنشان کرد: سال گذشته گفته بودند مکتوب کنید اگر می‌خواهید آب بخش کشاورزی اهر کاهش نباید تضمین بدهید اگر مشکلی در تأمین آب شرب به وجود آمد مسئولیت آن بر عهده مدیران شهرستان خواهد بود؛ مفهوم این حرف را نمی‌دانیم چراکه اغلب مردم اهر با کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کنند اگر آب کشاورزی را محدود کنیم به نابودی باغات منجر می‌شود.

 

منبع : مهر

س ر ۷۰/