تبریز ، (شرح آنلاین) - تهران به عنوان پایتخت ایران مناطق گردشگری نابی را برای گردشگران به منظور سفر فراهم می کند.

آقامحمدخان اولین شاه قاجار که پس از برکناری کریم خان زند از حکومت زندیه پایه گذار سلسله قاجاریه شد، در سال ۱۱۶۵ شمسی تهران را به عنوان پایتخت ایران نامید.

تهران که همواره از جاهای دیدنی متنوعی برخوردار بوده و به عنوان پایتخت منابع و مناظر طبیعی و مصنوعی دیدنی زیادی را در بر می گیرد، عاملی شده است تا مردم از سراسر ایران و یا خارج از کشور به این شهر سفر کرده و در ایام تعطیلات یا اوقات فراغت خود از آنلذت ببرند.

تعدادی از مناطق ناب این شهر که برای گشت و گذار و تفریح می توانند گزینه مناسبی باشند عبارتند از:

۱ – چیتگر :

پارک جنگلی چیتگر از پارک های جنگلی شهر تهران است که از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان شهر و از شرق به منطقهٔ خرگوش دره محدود می‌شود. این پارک با ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران است.

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه سواری و امکانات اسکیت سواری است. همچنین ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شمارهٔ ۱ و ایستگاه مترو ایران‌خودرو مقابل درب‌های ۵ و ۷ قرار دارد.

دریاچه چیتگر در مجاورت این پارک جنگلی واقع شده‌است. محدوده شرقی به مساحت تقریبی ۲۵۳ هکتار است، محدوده غربی مساحتی معادل ۶۵۸ هکتار را به خود اختصاص داده‌است. حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا ۱۲۲۵ متر و حداکثر آن ۱۳۱۳ متر بوده و متوسط آن ۱۲۶۹ متر است. پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود ۷۳۴ هکتار را در بر می‌گیرد و حدود ۵۳ درصد از آنها را گونه‌های سوزنی برگ مانند کاج الداریکا، سرو نقره ای و سرو خمره ای و حدود ۴۷٪ از درختان را ۹ گونه درختی پهن‌برگ (از جمله اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی، پلت، بلوط و ایلان) تشکیل می‌دهد.

 

پارک جنگلی چیتگر تهران

 

پارک جنگلی چیتگر تهران

 

پارک جنگلی چیتگر تهران

 

۲ – باغ گل :

باغ های زیبای گل در اطراف تهران و کرج یکی از جاذبه های توریستی این منطقه محسوب می شود.

بازار گل و گیاه محلاتی از بزرگترین بازار گل‌هاست که روزانه در اینجا بیشتر از ۵/۱ میلیون شاخه گل از باغهای شمال، محلات و باغ‌های اطراف تهران برای پخش در سراسر کشور عرضه می شود. در این بازار دو قسمت وجود دارد، قسمت فروش گل‌های مصنوعی و وسایل تزئینی و قسمت گل‌های شاخه‌ای و گلدان که اطرافش پر از درختچه‌های آپارتمانی است .

 

باغ گل تهران

 

باغ گل تهران

 

باغ گل تهران

 

۳ – پل طبیعت :

پلی که مدت‌ها است توجه مردمی را که مسیرشان از اتوبان‌های همت، حقانی یا مدرس می‌گذرد را به خود جلب کرده است، پل طبیعت نام دارد و بوستان طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل می‌کند.

پل طبیعت پلی سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پل که از نمادهای شهر تهران است. از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند.

معمار و طراح این پل لیلا عراقیان می‌باشد.

درطول پل فضاهایی برای فعالیت‌های فرهنگی، تفریحی و گردشگری تدارک دیده شده که برای مثال می‌توان به کافی شاپ، رستوران، کافه گالری و همچنین فضای سبز کار شده در پل اشاره کرد که در کنار انحنای بدنه مناظر زیبایی را ایجاد کرده است.

سفر به پل طبیعت در تمام طول سال امکان‌پذیر است. ساعت بازدید از پل ۸ صبح تا ۱۱ شب است.

 

پل طبیعت تهران

 

پل طبیعت تهران

 

پل طبیعت

 

۴ – پارک ساعی :

وسعت بوستان ساعی ۱۲۰٬۰۸۲ متر مربع و دارای شش ورودی است. در پی توسعه و تجهیز بوستان، بناهایی مانند جوی، برکه، آبشار و زمین بازی درست شده‌اند و قسمتی از پارک نیز به باغ ژاپنی معروف است که پرندگان آبزی هم در آن قسمت نگه‌داری می‌شوند. در قسمت حیات‌وحش پارک، حیوانات دیگری نیز نگه‌داری می‌شوند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به خرگوش، قوچ، غاز، قو، مرغابی، سنجاب، طوطی وحشی و طاووس اشاره نمود. پوشش گیاهی پارک نیز بسیار متنوع می‌باشد و از میان آن‌ها می‌توان به چنار، کاج تهران، سرو شیرازی، سرو نقره‌ای، سرو بادبزنی، سرو تبری، برگ‌بو، افرا، نارون، سدروس، ماگنولیا، یاس وحشی، ژنیگو، زالزالک، گردو و سیب اشاره کرد. در طراحی این پارک تلاش شده که بیشتر حرکت‌های موجود، اسلیمی باشند تا یک نوع اختلاف سطح بوجود بیاید و از پله تا حد ممکن استفاده نشود. سنگ‌های مورد استفاده در ساخت پله‌های این پارک از جاجرود تامین شده‌است.

 

پارک ساعی تهران

 

پارک ساعی

 

۵ – باغ پرندگان لویزان :

باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. مجموعه باغ پرندگان در دل طبیعت طراحی و ساخته شده است تا شرایط نگهداری بهتری به صورت طبیعی برای پرندگان مهیا باشد و هر روز از ساعت ۸ تا ۱۸ برای حضور شهروندان آماده است.

باغ پرندگان تهران با مساحت ۲۳ هکتار در ۲ فاز طراحی شده است. فاز اول به نام “دشتچر” نام گذاری شده است که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و ” آبچر” نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند که توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد.

 

باغ پرندگان لویزان

 

باغ پرندگان لویزان

 

۶ – موزه ماشین :

موزه ماشین‌های قدیمی نمایشگاهی از ماشین‌ها و کالسکه‌های قدیمی است که به صورت بسیار زیبا و حرفه ای در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.

 

موزه ماشین شهرک سینمایی