سیستان و بلوچستان،( شرح آنلاین ) - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و افزایش حجم آورد رودخانه هیرمند از طریق فراه رود، تاکنون حدود ۳۵ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از مناطق مختلف سیستان به خبرنگاران گفت: با اقداماتی که از ماهها قبل انجام شده است، اکثر کانون های ریزگرد دریاچه آبیاری شده و کشور همسایه نیز در راستای آبگیری کانون های گرد و غبار تالاب همکاری لازم را داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اعلام آمادگی برای کمک به سیل زدگان کشور همسایه، گفت: براساس آموزه های دینی به اصل “اول همسایه، سپس خانه” اعتقاد داریم و علاقمندیم در صورت نیاز به سیل زدگان کشور همسایه نیز کمک رسانی کنیم.

وی گفت: همراهی و همدلی خوبی در دو سوی مرز وجود دارد و قطعا مردم سیستان نیز همانگونه که تاکنون به هم نوعانشان در کشور همسایه توجه داشته اند از این به بعد هم این رویه را ادامه خواهند داد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بوچستان خاطرنشان کرد: در جریان سیلاب اخیر همه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان های پنجگانه سیستان با روحیه جهادی و انقلابی پای کار بودند.

موهبتی ادامه داد: در بعضی روزها حتی تا ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات بخش دولتی و خصوصی بمنظور آمادگی و جلوگیری از خسارات احتمالی مشغول به کار بودند.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی و مجموعه اعضای ستاد بحران اقدامات خوبی انجام دادند و هم دستگاه‌های اجرایی و هم دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان با ستاد مدیریت بحران کاملا هماهنگ بودند.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: معاون هماهنگی امور عمرانی به اتفاق مدیر کل مدیریت بحران استانداری بیش از ۵ روز بطور شبانه‌روزی در منطقه سیستان حضور مستمر داشتند.

وی افزود: همچنین تمامی فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شوراها، معتمدین و خود مردم محلی با نصب چادر و حضور در محل و با همکاری و همیاری همدیگر پای کار بودند.

موهبتی بیان داشت: امروز نیز از مسئولین کشوری دعوت کردیم تا با حضور در این محل، هم برای اجرای پروژه های کنترلی و هم تامین اعتبار لازم از نقاط مختلف سیستان بازدید کنند که امیدواریم در جلسه جمع بندی بعداز ظهر امروز که در استانداری برگزار می شود، تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

وی افزود: دستگاه‌های متولی نیز اقدامات لازم را انجام می دهند تا ضمن کنترل و بهره گیری کامل از آب ورودی، مردم آسیب دیده از سیل نیز هرچه زودتر به منازلشان برگردند که امیدواریم ظرف این هفته ثبات لازم به وجود آید.

وی ادامه داد: باید اصلاح هندسی مسیرهای رودخانه انجام و نقاط آسیب پذیر شناسایی شود ضمن اینکه تحکیم بنای رودخانه ها و رفع تصرف از تمام رودخانه های استان نیز ضرورت دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و افزایش حجم آورد رودخانه هیرمند از طریق فراه رود، تاکنون حدود ۳۵ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

گفتنی است، با دعوت استاندار سیستان و بلوچستان معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور، نمایندگانی از وزارت نیرو، جهادکشاورزی، سازمان محیط زیست و سایر دستگاههای متولی به نمایندگی از دولت در منطقه سیستان حضور دارند تا پس از بازدید از نقاط مختلف، برنامه ریزی و تصمیم گیریهای لازم در این راستا انجام شود.