ورزش3، (شرح آنلاین) - نماینده مردم تبریز در مجلس به مطرح کردن مسائل قومیتی برای تخریب باشگاه تراکتورسازی واکنش تندی نشان داد.

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس و استاندار سابق آذربایجان شرقی، گفت‌وگویی فوتبالی با خبرنگا ما در تبریز انجام داده و درباره حواشی اخیر پیرامون تیم تراکتورسازی، واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، مطرح کردن مسائل قومیتی برای تراکتور و … صحبت کرده که مشروح اظهارات او را در زیر می‌خوانید:

 

 مردم آذربایجان با فراز و نشیب‌های تراکتور زندگی کرده‌اند

قبل از این که وارد مباحث اصلی بشویم باید این نکته را خاطرنشان کنم که تراکتورسازی برای ما یک تیم معمولی نیست. این تیم اهمیت ویژه‌ای در میان مردم آذربایجان دارد و همه حواس‌ها متوجه مسائل این تیم است. گذشته این تیم نیز گواه فراز و نشیب‌های بسیاری است که همواره مردم آذربایجان یک دل و یک صدا با این فراز و نشیب‌ها زندگی کرده‌اند. ما در سال ۸۸ توانستیم به شایستگی وارد لیگ برتر شده و قابلیت‌های تیم تراکتور و خطه آذربایجان را به نمایش بگذاریم. از همان ابتدا ولی یک جریانی وجود داشته که تلاش می‌کرده تا این تیم را از رسیدن به آنچه که استحقاقش را دارد، بازدارد.

 

 شبح و سایه‌هایی از حواشی غیر فوتبالی روی تراکتور است

اتفاقات بازی با نفت که هیچ گاه خاطره تلخ آن از یادمان پاک نخواهد شد، نمونه‌ای از اقدامات این جریان است. این‌ها مسائلی است که نشان می‌دهد، جماعتی در تلاش هستند که تراکتورسازی را به صورت غیر مرتبط وارد فضایی کنند که از ایده و آرمان خود منحرف و وارد حاشیه شود. تلاش بر این بوده که این حواشی، حواشی غیر فوتبالی باشد. بی‌شک اگر این حواشی فوتبالی و فنی باشند، به راحتی قابل پیگیری هستند اما معمولا شبح و سایه‌هایی از حواشی غیر فوتبالی روی تیم سایه می‌افکند. از مسائلی صحبت می کنم‌که این روزها موجب شده تا تیم در همین مقطع حساس به مشکل خورده و در بازی‌های اخیر مقابل سپیدرود، پیکان و ذوب‌آهن دچار مشکل شود.

 

 مطرح کردن مسائل قومیتی، در جهت تخریب تراکتور است

مطرح کردن مسائل قومیتی پیرامون تیم تراکتورسازی و هواداران‌اش مطمئنا یک شیطنت در جهت تخریب تیم است. خطه آذربایجان همواره در مقاطع حساس کشور، جزو تاثیر گذارترین مناطق کشور بوده است. هواداران پُرشور ما نباید فرصت را برای این افراد سودجو فراهم کنند؛ فرصتی که می‌تواند آنها را در نیل به خواسته‌هایشان که همانا دور کردن تیم از اهداف و آرمان‌های مقدس خود است، دور کند. شعارهایی چون “یاشاسین آذربایجان” و “آذربایجان وار اولسون” حکایت از دلبستگی مردم به زادگاه‌شان دارد. پایندگی و شوکت آذربایجان هیچ منافاتی با جمهوری اسلامی ایران ندارد. ما به موضوع تراکتورسازی به‌عنوان یک موضوع فوتبالی نگاه می‌کنیم. مردم ما سعی در اثبات هویت خود دارند. تراکتورسازی مطمئنا می‌تواند یک نماینده خوب برای نمایش فضیلت مردم آذربایجان باشد.

 

 فرهنگ “عیبی یوخ” سرلوحه کارمان باشد

بازی تراکتورسازی و پرسپولیس در این هفته، یک مسابقه مثل همه رقابت‌های دیگر است، با این تفاوت که یک سری حواشی برای تیم ما به وجود آمده است. حواشی که تاثیر منفی آن را روی نتایج اخیر تراکتور می‌بینیم. البته در این مقطع حساس چه خوب است که فرهنگ “عیبی یوخ” را مثل همیشه سرلوحه کارمان قرار داده و پشتیبان تیم‌مان باشیم. در این مقطع حساس باید فرصت را به کسانی که سعی در ماهی‌گیری از آب گل‌آلود دارند، ندهیم. تیم ما هم در این میان باید به خوبی رسالتی که روی دوش‌اش گذاشته شده را به نمایش بگذارد تا نتایجی در خور شان مردم آذربایجان کسب شود.

 

 تاخیر در بررسی موضوع تبانی، شائبه برانگیز است

انتظار داریم که تا پیش از بازی با پرسپولیس، ابهاماتی که در ذهن هواداران تراکتورسازی به وجود آمده، رفع شود. تردیدی در ذهن هواداران شکل گرفته که شکست سپیدرود را ناشی از یک تبانی می‌دانند و برای این تردید، دلایلی عنوان شده است. بهترین راه این است که از راه قانونی یک بررسی فنی صورت گرفته و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود. اینکه سه هفته از واقعه گذشته، اما هنوز نتیجه مشخص نشده و علی‌رغم تلاش ما نمایندگان آذربایجان در مجلس، کمیته فنی برای بررسی موضوع تشکیل نشده این شائبه به وجود می‌آید که با ایجاد حواشی تلاش می‌کنند که تیم ما را دچار فرسودگی و فرسایش کنند. این سایه نامناسب بر روی هواداران و تیم دیده می‌شود و به طرز قابل توجهی همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است. ما با جدیت پیگیر موضوع هستیم و انتظار داریم که وزارت ورزش با جدیت به وظیفه خود عمل کرده و اعتماد را به مردم برگرداند.

 

 دولت باید خود را از اتهام‌ها مبرا سازد

ما از سرمایه ملی برای سر پا نگه داشتن دو تیم استقلال و پرسپولیس هزینه می‌کنیم. با توجه به اصل ۴۴ تمام مدیریت‌های این‌چنینی که دولت در آنها ورود کرده باید تحویل داده شوند. در مورد واگذاری این دو تیم هیچ اصراری از طرف دولت دیده نمی‌شود. ضمنا شاهد مهندسی‌هایی برای در اوج ماندن این دو تیم هستیم. اینجاست که ذهنیت‌هایی به وجود می‌آید. دولت باید در مسیری حرکت کند که خود را از این ذهیت‌ها و اتهام‌ها مبرا سازد. به گونه‌ای که این حس در همه مردم به وجود بیاید که موفقیت همه تیم‌ها برای دولت از اهمیت یکسانی برخوردار است.

 

 فشارهای زیادی به مالک تراکتورسازی وارد می‌شود

فردی مثل آقای زنوزی وارد این وادی شده است. همه می‌توانند گواهی بدهند که ورود به این وادی هیچ دستاورد مالی برای فرد ندارد. عشق و علاقه تنها دلیل این هزینه‌های قابل توجه است. شاهد این بوده‌ایم که در گذشته ارگان‌هایی که اداره تیم تراکتورسازی را بر عهده داشتند، خود را کنار کشیده‌اند. برای اثر گذاری روی نتیجه‌گیری تیم، آقای زنوزی مورد هجمه قرار گرفته است. با توجه به اینکه از نظر اقتصادی هیچ شبهه‌ای وجود ندارد، از باب قوم‌گرایی و مسائل حاشیه‌ای خارج از بحث فوتبال فشارهای زیادی به مالک تراکتورسازی وارد می‌شود، این در حالی است که همه می‌دانیم این فرد یک کارآفرین حساب پس داده و موفق است که خدمات زیادی برای مردم آذربایجان انجام داده است. اگر آقای زنوزی از تیم‌داری دلزده شود می‌توان گفت افرادی که سناریوهایی برای مردم آذربایجان در سر داشته‌اند، به اهداف خود خواهند رسید. نباید این زمینه برای به هدف رسیدن چنین افرادی به وجود بیاید. لذا انتظار این است که برای موفقیت تیم و سربلندی آذربایجان، هوادارانمان نهایت تلاش خود را به کار بگیرند تا تیم را از حواشی به دور نگه داشته و موفقیت بدخواهان را منجر نشویم.

 

 تراکتور با حمایت زنوزی نیازمند هیچ کمک مالی نیست

ما مطمئن هستیم که آقای زنوزی توقع خاصی ندارند و تیم تراکتورسازی با پشتوانه ایشان نیازمند کمک‌های مالی از سایر ارگان‌ها نیست. نمایندگان مجلس پیگیر این هستند که بتوانند اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با واگذاری، مدیریت دولت در بخش‌های مختلف به بخش خصوصی را عملی کرده و شفاف‌سازی را در بخش مهمی چون فوتبال نهادینه کنند. مشکل ما فقدان شفافیت است و این فقدان از مدیریت دولت نشات می‌گیرد. نمایندگان آذربایجان در این برهه حساس بارها تذکرات را به وزارت ورزش و دولت داده‌اند. به دنبال این هستیم که وزارت ورزش ایفاگر وظیفه مهم خود در باب اشاعه عدالت را عملی کند. همه ما در نقطه‌ای به نام تراکتور اشتراک داریم و تلاش می‌کنیم که این کانون عشق و علاقه مردم آذربایجان سربلند بوده و افراد متقلب را با کمک خداوند مایوس سازیم.

 

 

 

منبع: ورزش۳

الف خ ۷۲ /