تبریز، تسنیم، (شرح آنلاین) - متخصص جراحی مغز و ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بالا بودن آسیب‌های ناشی از حوادث ترومایی در کشور گفت: آسیب‌های ناشی از حوادث مختلف از جمله حوادث رانندگی، کشور ما را در جمع سه کشور اول بیماران ترومائی قرار داده است.

فرهاد میرزائی متخصص جراحی مغز و ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه باید بیماری‌های مغزی نخاعی جدی گرفته شود اظهار داشت: یکی از بیماری‌هایی که درمان آن مشکل بوده و در مواردی لاعلاج است، بیماری‌های نخاعی است و ازاین رو باید از سوی هموطنان جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: درصد بالائی از بیمارانی که دچار ضایعه نخاعی می‌شوند ناشی از تروما (حوادث رانندگی و سایر حوادث) است و این در حالی است که با رعایت موارد ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی در داخل خودرو، استفاده حداقلی و اصولی از موتور سیکلت، رعایت اصول ایمنی در کارگاه‌های فنی، بستن کمر بند ایمنی برای کارگران ساختمانی که در ارتفاع مشغول به کار هستند و… می‌توان در صد بالائی از بروز این نوع آسیب‌ها جلو گیری کرد.

این متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با اشاره به بالا بودن آسیب‌های ناشی از حوادث ترومایی در کشور ابراز کرد: آسیب‌های ناشی از حوادث مختلف از جمله حوادث رانندگی، کشور ما را در جمع سه کشور اول بیماران ترومائی قرار داده و به لحاظ نسبت جمعیت این آمار بسیار نگران کننده است.

میرزائی افزود: علاوه بر آسیب‌های نخاعی برخی از تومورهای بدخیم مغزی را نیز می‌توان صعب العلاج دانست اما تومورهای خوش خیم مغزی بعد از گذراندن دوره درمان مناسب و کنترل و به حداقل رساندن عوارض صعب‌العلاج نیست.

وی با تاکید بر اینکه کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مغزی نخاعی قابل کنترل است اضافه کرد: علائمی مانند سردرد شدید، تشنج و سرگیجه می‌تواند در بلند مدت منجر به بروز آسیب‌های مغزی گردد و مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند کنترل مناسب و حتی پیشگیری از شدت بیماری نماید و از این جهت باید جدی گرفته شود.

میرزائی در تعریف بیماری‌های صعب العلاج گفت: برخی از بیماری‌هایی که در جامعه عمومیت نداشته و برخی از آنها نیز واگیر دار نبوده و درمان قطعی نداشته و یا فعلاً درمان آنها سخت بوده و در مواردی برای خود بیمار نیز قابل تحمل نیست را بیماری صعب العلاج می‌گویند.

به گزارش تسنیم، ۱۸ اردیبهشت را روز جهانی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامیده‌اند. بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آنها شرایطی ویژه‌ای باید فراهم شود. در واقع این بیماری‌ها درمان دائمی ندارند و فرد تا آخر عمر این بیماری‌ها را خواهد داشت.

براساس تعریف وزارت بهداشت، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند و درمان این بیماری‌ها به عنوان درمان‌های صعب العلاج به حساب می‌آید و بیماری‌های سرطان، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، ای بی را نیز جزو بیماری‌های‌ صعب العلاج دسته‌بندی می‌کنند.

به منظور کمک به این بیماران، بنیاد امور بیماری‌هاى خاص به عنوان یک نهاد مردمى و غیردولتى، فعالیت خود در اردیبهشت ۱۳۷۵ با هدف ساماندهى و ارتقاى وضعیت بیماری‌هاى خاص در زمینه‌هاى مختلف درمانى، دارویى، آموزشى، پیشگیرى و اجتماعى آغاز کرد.

از آنجا که متولى امر درمان در کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکى است و سیاست‌هاى بهداشتى و درمانى توسط این وزارتخانه تدوین می‌شود، بنیاد امور بیماری‌های خاص به عنوان یک سازمان غیردولتى و با بهره گیرى از کمک‌هاى مردمى برای بهبود وضعیت بیماری‌های خاص تلاش می‌کند. تلاشِ بنیاد امور بیماری‌های‌ خاص، بر این بوده تا تمام مراحل درمانِ این بیماران، اولاً درکشورِ خودمان و ثانیاً به شکلِ کاملاً رایگان انجام شود.

 

 

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶/