ارومیه، فارس، (شرح آنلاین) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: استفاده از دستگاه‌های نشاءکار باعث کاهش 30 درصدی مصرف آب می‌شود و پیش بینی شده تا آخر سال به میزان 28 میلیون متر مکعب با مدیریت زراعت مصرف آب کاهش یابد.

رسول جلیلی در حاشیه نمایشگاه عملکرد فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه تصریح کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه و مدیریت آب و خاک در بحث انتقال و توزیع شبکه آب در سطح اراضی از آخرین مدل‌های آبیاری استفاده می‌شود.

وی افزود: از چهار سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱۲ میلی متر مکعب منابع آب در سطح آذربایجان‌غربی مدیریت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: ۴۸ درصد افزایش بهره‌وری آب با تغییر روش آبیاری از سطحی به نواری اتفاق افتاد و ۳۲ درصد کاهش آب مصرفی در زمین‌ها و افزایش عملکرد از نتایج استفاده از روش‌های جدید آبیاری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در بخش مدیریت زراعت نیز اقلام مقاوم با نیاز آبی پایین که محصول در خور توجه داشته باشد و درآمد کشاورز تغییری ایجاد نکند مورد توجه قرار گرفته است.

جلیلی به لزوم تغییر روش‌های زراعی و تکنیک‌های کشت و توسعه کشت‌های نشاء اشاره کرد و گفت: بحث مکانیزاسیون و استفاده از ادوات و ماشین آلاتی که مانع به هم خوردن سطح خاک شود حائز اهمیت است چرا که افزایش به هم خوردن سطح خاک باعث تبخیر آب می‌شود.

وی افزود: استفاده از دستگاه‌های نشاءکار باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می‌شود و پیش بینی شده تا آخر سال به میزان ۲۸ میلیون متر مکعب با مدیریت زراعت مصرف آب کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی به مباحث مربوط به مدیریت باغبانی اشاره و بیان کرد: استفاده از انواع درختان پاکوتاه باعث می‌شود که سطح سبز کم ایجاد کند و به دنبال آن سطح تبخیر و تعرق نیز کاهش یابد.

وی به استفاده از گیاهان دارویی کم آب بر تاکید کرد و ادامه داد: جهاد کشاورزی در سال رونق تولید بهترین مثال محسوب می‌شود چرا که تولید محصول سالم و امنیت غذایی در راستای شعار امسال حائز اهمیت است.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶/