شرح آنلاین - زلزله 5.9 ریشتری در شهر ترک بخش کندوان شهرستان میانه آذربایجان شرقی بامداد امروز، تاکنون 5 کشته و 332 زخمی برجای گذاشته است.

این زلزله که ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد امروز جمعه به وقوع پیوست حدود ۱۰ ثانیه به طول کشید و در استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، گیلان و قزوین نیز احساس شد.

این زلزله در ۱۹ کیلومتری شهر ترک، ۲۲ کیلومتری شهر سراب و ۲۹ کیلومتری ترکمنچای در آذربایجان شرقی، با اردبیل ۷۹ کیلومتر و با تبریز ۱۲۳ کیلومتر فاصله داشت.

پس از وقوع این زمین لرزه با تشکیل ستاد بحران در استان تیم های ارزیابی به محل وقوع زلزله اعزام شدند. در این فاصله پس لرزه های قوی حدود۴ ریشتری همچنان منطقه را می لرزاند.

زلزله ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه بار دیگر حوالی ترکمنچای در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.  این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. همچنین زلزله های دیگری به بزرگی ۴.۱ و ۴.۳ ریشتر به ترتیب ساعت ۲ و ۲۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه و ساعت ۳ و ۲ دقیقه در این منطقه رخ داد.

در همین زمان زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۸ ریشتر در آذربایجان غربی در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی گردکشانه ساعت ۲ و ۳۷ دقیقه به وقوع پیوست.

به گفته وحید شادی سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی بلافاصله پس از این اتفاق هشت گروه ارزیابی به مناطق زلزله زده اعزام و اقدام به ارزیابی صدمات احتمالی کردند.

معاون فرمانداری ویژه میانه نیز خبر از انفجار گاز در یکی از روستاهای میانه داد.

تماس های انجام شده با اورژانس اردبیل نیز حاکی از مصدومیت ناشی از فرار از خانه بود اما در اردبیل و گیلان تلفات انسانی وجود نداشته است.

علی مشایخی معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان میانه نیز خبر از ریزش کوه در محور قدیم میانه – بستان آباد داد و گفت:  اداره راهداری شهرستان ماشین آلات لازم را جهت بازگشایی اعزام کرده و مشکل حاد نیست.

زمین لرزه آذربایجان غربی هم خوشبختانه خسارتی در بر نداشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه دیدگان باید در اولویت قرار گیرد گفت: تمامی واحدها و سازمان ها و ارگان های امداد رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله زدگان می باشند  و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله زده، امکانات و توانمندی های لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

وزیر کشور از هموطنان خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی با نیروهای امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و اخبار و اطلاعات خود را صرفا از مراجع رسمی دریافت کنند.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: تا کنون ۵ کشته در روستای ورنکش میانه داشته ایم.

البته گزارشات بعدی رقم مجروحان این حادثه را تاکنون به ۳۳۲ نفر رسانده است.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: بیشترین خسارت در روستاهای ورنکش، بال استیل، ورزقان، گاوینه رود و گین علی رخ داده است.

وی همچنین ابراز داشت: هیچ روستایی ۱۰۰ درصد تخریب نشده است و خسارات در روستاها نسبت به نزدیکی کانون زلزله متفاوت است.

فرماندار سراب هم از تلف شدن ۲۰۰ راس گوسفند و پنج راس دام سنگین در روستاهای این شهرستان و قطع گاز ۲۵ روستا خبر داد.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در بخش خبری ویژه شبکه استانی سهند گفت: تمهیدات برای اسکان موقت زلزله زدگان شهرستان میانه اتخاذ و وسائل مورد نیاز به منطقه ارسال شده است.

وی افزود: جمعیت هلال احمر استان همچنین موادغذایی لازم برای تغذیه ۷۲ ساعته آسیب دیدگان زلزله را ارسال کرده است.

وی همچنین گفت: تاکنون ۶۰ روستا از ۸۰ روستای کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته که در این میان ۴۰۰ خانه آسیب دیده اند.

از ساعات اولیه امروز نیز بالگردهای امدادی به منطقه اعزام و کمک رسانی به حادثه دیدگان را آغاز کرده اند.

رئیس جمهور کشورمان هم با استاندار آذربایجان شرقی تماس تلفنی برقرار کرده و دستور ویژه ای برای بسیج تمام امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان صادر کرده است.