روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، (شرح آنلاین) - معاون اجرایی دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه‌های پروژه انتقال آب زاب و تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و ارومیه و انتقال آن به پیکره دریاچه از مهم‌ترین پروژه‌های سال جاری است.

مشکلات و تنگناهای پیش روی احیای دریاچه ارومیه با حضور سیامک شیرزاد، معاون اجرایی و سید علیرضا شریعت مدیر پایش دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن بازدید از مدول دوم پروژه تصفیه‌خانه تبریز و دفتر برنامه‌ریزی و پایش دانشگاه تبریز و دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بررسی شد.

در حاشیه بازدید و نشست‌ها شیرزاد، معاون اجرایی دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تأکید بر ادامه روند احیای دریاچه خاطرنشان کرد: در ادامه این برنامه‌های پروژه انتقال آب زاب و تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و ارومیه و انتقال آن به پیکره دریاچه از مهم‌ترین پروژه‌های سال جاری است.

وی با بیان اینکه با توجه به تأکیدات معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این پروژه‌ها جزو اولویت‌ها بوده گفت: در بحث پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز باید با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تا پایان سال به اتمام برسد.

معاون اجرایی دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق در اجرای برنامه‌ها، اضافه کرد: تمامی اقدامات انجام‌شده در راستای احیای دریاچه ارومیه باید به‌طور کامل ثبت و مستندسازی شود.

شیرزاد ادامه داد: افزایش سطح دریاچه ارومیه تنها به دلیل افزایش بارش‌ها نبوده چراکه در سال‌های گذشته نیز بارش‌های مشابهی وجود داشته اما سطح دریاچه افزایش نداشته اما در سال جاری در کنار افزایش بارش‌ها اقدامات ستاد احیای دریاچه در افزایش سطح آب و بهبود حال دریاچه مؤثر بوده است.

در ادامه این دیدارها خلیل ساعی مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی بابیان اینکه باید افزایش بارندگی‌های اخیر را شاکر باشیم، گفت: تراز دریاچه ارومیه در ۱۸ اردیبهشت‌ماه، به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۷۸ سانتی‌متر رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۱/۰۱ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

ساعی اضافه کرد: تراز دریاچه ارومیه نسبت به اول مهرماه ۹۷ نیز  ۱/۵۱ سانتی‌متر افزایش داشته و وسعت دریاچه ارومیه به ۳۱ هزار و ۴۸ کیلومترمربع رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: حجم آب دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به ۴/۸۷ میلیارد مترمکعب رسیده و امید بر این است به دنبال بارش‌ باران در روزهای آینده حجم آب دریاچه ارومیه به بیش از ۵ میلیون مترمکعب برسد.

در ادامه این دیدارها، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان و مدیر دفتر برنامه‌ریزی و پایش دانشگاه تبریز در خصوص اقدامات انجام‌شده گزارش‌هایی ارائه کرند.

 

الف – ب ۶۶/