فارس، (شرح آنلاین) - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مبارزه با آفت ملخ همچنان در استان اردبیل ادامه دارد.

یحیی آذرمی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان اردبیل به دلیل دارا بودن مراتع وسیع بخصوص در مناطق شمالی استان یکی از مناطق اصلی کانون‌های تجمع و تخم‌ریزی انواع ملخ‌ها بخصوص ملخ مراکشی می‌باشد و سالیانه در سطح وسیعی از مراتع استان عملیات دیده‌بانی، کانون یابی و کانون کوبی این آفت انجام می‌شود و بدین جهت مراتع و مزارعی که در تیر رس این آفت واقع شده از خسارت آن مصون می‌مانند.

وی در خصوص وضعیت مبارزه با این آفت در مراتع و مزارع و باغات استان افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوائی در فصل زمستان سال گذشته، تفریخ تخم‌ها و خروج پوره‌های آفت ازکپسول‌های تخم، حدود دو هفته زودتر از شرایط نرمال سال‌های گذشته بوده و تراکم جمعیت آفت (پوره‌های سنین یک و دو آفت) در مناطق کانونی بسیار بالا می‌باشد، که مستلزم برنامه‌ریزی، تجهیز امکانات آمادگاه آفت و کانون کوبی فوری می‌باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: عملیات کانون کوبی از اول اردیبهشت ماه در شهرستان پارس آباد آغاز و با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت شهرستان‌های استان، پیش‌بینی می‌شود تا اواسط تیر ماه سال جاری ادامه داشته و سطح مبارزه با آفت، به حدود ۲۰ هزار هکتار برسد.

آذرمی اضافه کرد: در حال حاضر، اساسی‌ترین مشکل سازمان، عدم تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه‌ی مبارزه با این آفت بسیار خطرناک می‌باشد.

وی گفت:امیدواریم با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری و نیز فرمانداران شهرستان‌های ذیربط جهت تأمین سموم و تجهیزات مورد نیاز، شاهد کنترل موثر این آفت در سالجاری باشیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همکاری‌های بسیار موثر عشایر غیور و دامداران و کشاورزان بومی به عنوان دیده‌بان‌های محلی افزود: همکاری مردمی وگزارشات محلی و همچنین بکار بستن توصیه‌ها و راهنمائی‌های کارشناسان حفظ نباتات در خصوص جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رها سازی دام و طیور در مناطق سم پاشی شده، از بروز خسارت‌های احتمالی به احشام جلوگیری نموده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می‌نماید.

 

الف – ب ۶۶/