فارس، (شرح آنلاین) - حجت‌الاسلام پناهیان در همایش بین‌المللی «مادر امت» بااشاره به مصائب پیامبر(ص) در دوران نبوت گفت: خود پیامبر(ص) می‌فرمایند: هیچ پیغمبری به اندازه من سختی نکشید پس ما هم باید در مقاومت را از ایشان بیاموزیم.

همزمان با فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه(س) همسر گرامی پیامبر اکرم(ص)، همایش بین‌المللی «مادر امت»  پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه باحضور چشمگیر بانوان در میدان آیینی امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

در این همایش که با حضور چهار هزار نفر از بانوان برگزار شد، سعید اوحدی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص)، مینو اصلانی رییس جامعه بسیج زنان، مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، میهمانان ویژه‌ای از جبهه مقاومت از کشورهای افغانستان، سوریه، یمن و دختر شیخ زکراکی(رهبر شیعیان نیجریه) و جمعی از مادران شهدا حضور داشتند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان سخنران این مراسم عنوان کرد: به شما که همت کردید و با زبان روزه به سوگواری همسر رسول خدا(ص) توجه کردید، خیر مقدم می‌گویم. پیامبر تا پایان عمر، اندوه حضرت خدیجه(س) را فراموش نکردند و هر بار نام ایشان برده می‌شد، برایشان اندوهگین می‌شدند و اشک در چشمانشان حلقه می‌زد. کسانی که برای اندوه و سوگ حضرت خدیجه(س) به رسول خدا(ص) تسلیت می‌گویند، مردمان شریفی هستند.

وی ادامه داد: اما جدای از عزاداری که یک رسم برای ماست، فراتر از این رسم، بالاترین درس‌ها و زیباترین راهنمایی‌ها برای زندگی ما وجود دارد که همیشه قله‌های معارف و قله‌های عرفان و معنویت و سلوک الی‌الله برای فرد و جامعه در همین سوگواری‌ها مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: ماجرای شعب ابی‌طالب ماجرای عجیبی است که پیامبر اکرم(ص) عزیزانشان مانند حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه(س) را به عنوان بزرگ‌ترین حامیان خود از دست دادند. پس از شعب ابی‌طالب بود که دشمنان پیامبر نقشه قتل ایشان را طراحی کردند، اما به یاری خدا این اتفاق نیفتاد و هجرت صورت گرفت. ما اگر آن زمان بودیم، به راه پیامبر شک نمی‌کردیم؟ نمی‌گفتیم اگر راه پیامبر درست است، چرا خدا ایشان را در شعب ابی‌طالب تنها گذاشته؟ در شرایطی که حتی در زمان استراحت نیز امنیت جانی نداشتند.

وی افزود: ما پایان ماجرا را می‌دانیم که پایان خوشی بود و آرامش می‌گیریم، اما اگر کسی در خود آن فضا حضور داشته باشد، ممکن است تردیدهای پرشماری داشته باشد. ما باید این سختی‌های پیامبر را به فرزندانمان آموزش دهیم. این سختی‌ها در راه ایشان پیش آمد، اما خم به ابرو نیاوردند. ما نباید وقتی رسول خدا را یاد می‌کنیم، فقط درباره پیروزی‌های ایشان صحبت کنیم. پیامبر (ص) می‌فرمایند: هیچ پیغمبری مثل من آزار ندید. ما چون پیرو ایشان هستیم، درس‌های مقاومت را از ایشان دریافت می‌کنیم. ما نباید غربت و مظلومیت رسول خدا و داغ‌هایی را که ایشان دیدند، فراموش کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش «مادر امت» بتواند موجب شناساندن شخصیت حضرت خدیجه(س) به زنان و ترویج فرهنگ مقاومت در میان آنان شود.

دختر شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه از میهمانان ویژه این همایش بود که در سخنان کوتاهی عنوان کرد: سالروز وفات حضرت خدیجه(س) را تسلیت می‌گویم. اگر به زندگی ایشان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان با توجه به نقش‌آفرینی ویژه‌ای که در سال‌های صدر اسلام داشتند، الگوی بسیار خوبی برای زنان هستند. حمایت مادی و معنوی حضرت خدیجه(س) از پیامبر اکرم(ص) و همراهی ایشان کم‌نظیر است. در همسرداری و تربیت فرزند نیز می‌توانند الگو قرار گیرند، چرا که بانویی مانند حضرت زهرا(س) را پرورش دادند.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت مورد احترام هستند و اختلافی در این مسئله وجود ندارد که ایشان نخستین زن مسلمان هستند. حمایت ایشان از پیامبر(ص) نیز غیر قابل انکار است و همه مذاهب بر آن تاکید دارند.

شعرخوانی حمیدرضا برقعی شاعر آیینی و مدیحه‌سرایی توسط مداحان اهل بیت(ع) حاج محمدرضا طاهری و حاج امیر عباسی بخش‌های دیگر این همایش بود.

قرائت بیانیه نخستین همایش بین‌المللی «مادر امت» توسط مادر شهید محمدحسین حدادیان پایان‌بخش این مراسم بود. در این بیانیه هفت بندی آمده است:

«۱-محاصره و تحریم اقتصادی که از سوی استکبار جهانی علیه ملت ایران انجام شده، با اراده و همراهی بانوان شکسته شده و تبعات خطای محاسباتی دشمنان را به خودشان بر می‌گردانیم.

۲-ما بانوان انقلابی در لبیک به مقتدایمان نهضت رونق تولید ملی را با مصرف کالاهای ایرانی تحقق می‌بخشیم و با فراگیری و آموزش مهارت‌ها، این فرهنگ را به فرزندانمان می‌آموزیم و رونق تولید را با گام‌های استوار خود محقق می‌سازیم.

۳-ما بانوان مبارز و انقلابی همچون آن بانوی وفادار تا پای جان در حمایت از ولی و مقتدایمان می‌کوشیم و تحت هیچ شرایطی از آرمان‌ها و اهداف ایشان دست بر نمی‌داریم و در این راه از ایثار و گذشت دریغ نخواهیم کرد.

۴-ما بانوان مسلمان با تاسی از مقام شاخص حضرت خدیجه(س) و به پاس مجاهدت‌های بی‌بدیل مادر امت، پاسدار فضای ارزشی جامعه، عفت و حیا و جایگاه مقدس خانواده هستیم و مرزی در حوزه مقاومت نمی‌شناسیم و رهبر گران‌قدر انقلاب را در تحقق اهداف گام دوم انقلاب یاری رسانده و با روش‌ها و آموزه‌های قرآنی، نسلی مؤمن و انقلابی و آماده ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم تربیت می‌کنیم.

۵-ما زنان مسلمان با درایت و قناعت، تحریم دشمنان را با بن‌بست و شکست روبه‌رو می‌کنیم تا ضمن تقویت فرهنگ خودکفایی، استقلال و عزت این مرز و بوم مستحکم و پابرجا بماند.

۶-نهضت جهانی استکبارستیزی که امروز با پرچم‌داری ایران اسلامی در سراسر جهان شکل گرفته، ناشی از دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی ملت بزرگ ایران است. ما شرکت‌کنندگان در این همایش، در پیروی از فرامین ولی امرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رسالت آگاهی مستمر در برابر دشمن را از یاد نبرده و آن را به عنوان یک مطالبه از دولت، مجلس و همه نهادهای فرهنگی، لشکری و کشوری به ویژه نیروی انتظامی دنبال می‌کنیم.

۷-در خاتمه، ما شرکت‌کنندگان در این همایش در مسیر تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دست یاری و همراهی زنان جامعه و بانوان شریف و عفیف و پاکدامن جهان را در راه اعتلای حق و حقیقت می‌فشاریم و هوشمندانه در راه اعتلای حق گام بر می‌داریم و با توکل و استعانت پروردگار متعال و با پویش مردمی، هر سال بزرگداشت مادر امت مسلمان را هر چه باشکوه‌تر برگزار می‌کنیم.
دهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری»

در برپایی این همایش که در قالب ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت ماه رمضان با عنوان «شهر خدا، شهر همدلی» برگزار شد، نهادهای گوناگونی مانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص)، هیئت رزمندگان اسلام و… مشارکت داشتند. همچنین این همایش همزمان در ۶ استان کشور (خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، زنجان، کرمان و چهارمحال و بختیاری) برگزار شد.

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /