آذربایجانغربی، فارس، (شرح آنلاین) - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از کشت نشایی محصولات زراعی در سطح ۲۸۰ هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری خبر داد.

علی عیدی در کارگاه آموزشی کشت نشایی مکانیزه گوجه فرنگی که با حضور مدیران شهرستانی و مددکاران ترویجی و کشاورزان پیشرو میاندوآب در محل روستای مشیرآباد از توابع مرکز جهاد کشاورزی زرینه‌رود جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در دنیا به منظور بالا بردن ضریب بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی اکثر محصولات زراعی به صورت نشایی کشت می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این روش کشت، چون نشاءها در گلخانه و یا محیط بسته تهیه می‌شوند، از خسارت عوامل غیرمترقبه و آفات در امان می‌مانند و کنترل بیماری‌ها به سهولت انجام می‌پذیرد، همچنین مزارع گوجه فرنگی که به روش نشایی کشت می‌شوند عاری از علف‌های هرز مخصوصا علف هرز خطرناک سس خواهند بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یکنواختی رشد نشایی مزرعه، کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی ازجمله بذر و سموم نباتی و کاهش هزینه‌های کارگری به ویژه در عملیات وجین را از سایر مزایای این روش کشت برشمرد.

وی تصریح کرد: امسال در سطح استان محصولاتی با نیاز آبی بالا شامل ۱۵۰ هکتار چغندرقند و ۱۳۰ هکتار ذرت، پیاز، کلم، کدو، هندوانه، خربزه و سبزی و صیفی‌جات به صورت نشایی و مکانیزه و ترجیحا با استفاده از نوار آبیاری تی‌تیپ کشت شده‌اند.

عیدی با بیان اینکه کشت چغندرقند به صورت نشایی در مقایسه با کشت به صورت مستقیم، ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد، افزود: باید در راستای اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و مصرف بهینه آب، نسبت به ترویج کشت نشایی محصولات آب‌بر و جلب مشارکت کشاورزان منطقه در این زمینه اقدام کنیم.

وی با تاکید بر توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به ویژه نوار آبیاری تی‌تیپ اذعان کرد: کشاورزانی که دارای پروانه بهره‌برداری یا حق‌آبه هستند، می‌توانند برای دریافت نوار آبیاری تی‌تیپ به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: مشخصات دستگاه نشاءکار در سایت مکانیزاسیون کشور ثبت شده و کشاورزان می‌توانند برای خرید دستگاه، یارانه و تسهیلات بانکی دریافت کنند.

در ادامه این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان از نزدیک با نحوه کار و تنظیم دستگاه نشاءکار آشنا شدند و یک مزرعه به صورت الگویی در روستای مشیرآباد با دستگاه نشاءکار کشت شد.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /