مهر، (شرح آنلاین) - رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: در حج امسال یک مرکز درمانی در مکه و یک مرکز در مدینه و ۳۱ مطب در عربستان برای ارائه خدمات درمانی به زائران برپا خواهد شد.

محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر صبح امروز در نشست پیگیری مسائل سلامتی زائران حج تمتع گفت: امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان ما به حج تمتع ۹۸ اعزام خواهند شد.

در حوزه درمانی ارائه خدمات بر عهده مرکز پزشکی هلال احمر خواهد بود که این امر در راستای مصوبه مجلس شورای اسلامی و اصول هلال احمر که مبنی بر نوع دوستی است، انجام می‌شود. ما اقدامات لازم را از پیش از عید آغاز کردیم و از طریق صدا و سیما و سایت مرکز پزشکی هلال احمر برای پزشکان کاروان‌ها فراخوان دادیم و افراد اعلام آمادگی کردند. از میان این افراد ۷۰ درصد افراد باتجربه که پیش تر توفیق انجام حج را داشته اند هستند. ۳۰ درصد افراد نیز شامل کسانی که به حج نرفته اند و برای نوسازی این بدنه هستند.

وی درخصوص تعداد پزشکان اعزامی به حج ۹۸ عنوان کرد: به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده و این پزشکان اولین خط درمانی زائران هستند. ۸۵ درصد داروهای لازم برای ارسال به عربستان تهیه شده و بیش از ۹۰ درصد زائران معاینه پزشکی شده اند. در خصوص تجهیزات پزشکی نیز این موارد تهیه شده است.

وی درباره تعداد مراکز درمانی نیز توضیح داد: مرکز درمانی در مکه و یک مرکز در مدینه داریم. در مدینه ۳ و در مکه ۴ پلی کلینیک برپا خواهد شد. به علاوه ۸۷ مجموعه درمانی مرتبط با هتل‌ها و ۳۱ مطب نیز برای درمان زائران ایرانی برپا خواهد شد.

حلی ساز تصریح کرد: بیماری‌های شایع در حج شامل بیماری‌های قلبی، ریوی و امسال نیز به دلیل گرمای هوا بیماری‌های اسکلتی خواهد بود. ما تمهیدات لازم را تهیه کرده ایم و تلاش خواهیم کرد تا از تجهیزات سعودی نیز استفاده کنیم و پزشکان مسلط به زبان عربی نیز برای استفاده از بیمارستان‌های سعودی همراه ما خواهند بود. امیدواریم بتوانیم با انجام این امور سلامت حجاج را تأمین کنیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اظهار داشت: حدود ۲۲ درصد از زائران مبتلا به فشار خون، ۱۴ درصد به دیابت و ۵ درصد به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند و زائران باید نسبت به سلامت خود و آموزش‌های لازم توجه داشته باشند. درخصوص بیماران خاص مانند بیماری‌های دیالیزی نیز می‌توان با هماهنگی با طرف سعودی امکان درمان و زیارت آنان انجام شود. به علاوه بررسی می‌شود که آیا زائران مبتلا به بیماری‌های خاص امکان تشرف را دارند یا خیر که این امر در معاینه پزشکی حجاج بررسی خواهد شد و ممکن است فرد منع تشرف به حج را داشته باشد.

وی افزود: در خصوص مواد مخدر به لحاظ شأن کشورمان و زائران امکان انتقال این مواد به عربستان وجود ندارد و از زائران تقاضا داریم هشدارهای لازم در این زمینه را جدی بگیرند. در این سفر به دلیل تراکم جمعیت احتمال انتقال بیماری به دیگران وجود دارد به همین منظور ما با کمک وزارت بهداشت تمهیدات لازم برای شناسایی و درمان این موارد را پیش بینی کرده ایم. اما برخی بیماری‌ها ازجمله سرما خوردگی ازجمله مواردی است که زائران باید نسبت به پیش گیری از آن با رعایت بهداشت فردی همچون شست وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از مواد غذایی بهداشتی توجه داشته باشند. به تعداد هر دو کاروان نیز یک پزشک داریم که حدود ۲۸۰ نفر می‌شود. مجموعاً ۵۵۰ نفر شامل کادر درمانی ما در مکه و مدینه است که تا مرز انجام عمل جراحی اقدام خواهند کرد.

حلی ساز بیان کرد: امسال نیز همچون گذشته به منظور پیشگیری از گرما زدگی زائران تونل‌های سرما به پا خواهند شد. خدمات ما تنها برای زائران ایرانی است و حتی داروهای انتقالی به عربستان نیز در صورت مازاد بودن به کشور بازگردانده خواهد شد. استاندارد خدمات پزشکی ارائه شده در مراسم حج از سوی ایران در مقایسه با دیگر کشورها یکی از بهترین خدمات است و بسیاری از کشورها از ما مشاوره پزشکی نیز می‌گیرند.

وی بیان کرد: در پرونده‌های الکترونیک نیز پس از معاینه زائر اطلاعات وی ثبت می‌شود و این اطلاعات به عربستان فرستاده می‌شود.

درخصوص دستبندهای الکترونیک نیز امسال در دستور کار سازمان نیست. درباره واکسن مننژیت نیز زائران باید قبل از اعزام به این سفر واکسن را تزریق کنند و این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز هلال احمر در سطح کشور آن را با مبلغ ۶۰ هزار تومان تزریق کنند.

وی درباره عتبات نیز عنوان کرد: پایگاه‌های شبانه روزی ما در نجف و کربلا برپا است و به زائران خدمات می‌دهند. در ایام خاص مانند نوروز و اربعین این مراکز به صورت قابل توجه‌ای افزایش می‌یابد. امیدواریم در صورت؛ امکان حضور زائران در سوریه نیز بتوانیم این خدمات را به هموطنان ارائه کنیم.

 

 

منبع : مهر

الف – ب ۶۶ /