تبریز، ( شرح آنلاین ) - منصور آیرم سرکنسول ایران در نخجوان ماموریت کاری خود در این جمهوری خودمختار را به پایان برد.

دوران حضور او اما دوران پر کار و سرشار از مراودات دو جانبه برای طرف ایرانی و آذری بود.در این مدت منصور آیرم یک نمونه موفق از دیپلماسی فعال ایرانی را در محل ماموریت خود به نمایش گذاشت.

آیرم کوشید تا مراودات گمرکی ایران و نخجوان را وارد مرحله ای جدید از توسعه کند و به همین منظور با پیگیری های وی و علاقمندی طرف آذری هم اکنون فعالیت گمرک مرزی جلفا ۲۴ ساعته شده و گمرک شاه تختی پل دشت نیز با شتاب بیشتری در حال فعالیت است.

این امر موجب افزایش تبادلات تجاری شده و پویایی اقتصادی دو سوی مرز قابل لمس است.وی کوشید تا دوران خدمت خود ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و نخجوان را متحول کند و بر همین اساس با برگزاری نشست های متعدد کاری در استان های آذربایجان غربی و شرقی و نخجوان استارت اولیه این کار را زد به نحوی که تاکنون ۳ نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و صادراتی ایران در نخجوان برگزار شد و میزان استقبال از کالاهای ایرانی افزایش یافته است.


توجه به صدور خدمات فنی و مهندسی یکی دیگر از اقدامات وی در این مدت بوده و توسعه مناسبی را در این زمینه شاهدیم.

آیرم در این مدت مراودات دانشگاهی را نیز وارد فاز جدیدی از همکاری های دو سوی ارس کرد. برگزاری نشست های علمی در حوزه های پزشکی با حضور پزشکان استان های آذربایجان شرقی و غربی و نخجوانی از جمله این موارد است تا گردشگری سلامت نیز وارد مرحله ای جدید از این روند همکاری ها شود.
صدور ماشین آلات ایرانی و خودروهای ایرانی به بازار بکر نخجوان در این مدت قابل ملاحظه است. در این مدت نمایشگاه های هنری نیز برای تحکیم روابط تاریخی و فرهنگی مردم نخجوان و ایران برگزار شده است.

برگزاری نمایشگاهی از آثار استاد فرشچیان، نمایشگاه عکس پاشا هادیان و نمایشگاه خط استاد راهپیما را در این بین می توان بر شمرد و اینکه امکان حضور هنرمندان نخجوانی نیز در ایران فراهم شده است.

از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده توسط آیرم جلب مشارکت فرهنگی نخجوان در برنامه های مشترک فرهنگی منطقه آزاد ارس از جمله جشنواره های تخم مرغ های نوروزی است به نحوی که امسال شاهد حضور ۴۰ نفر از شهروندان این جمهوری خودمختار در ترکیب شرکت کنندگان این جشنواره بودیم.

سفر هیات های ورزشی از جمله تیم های شطرنج، کاراته، بوکس، کشتی و سایر رشته های ورزشی به مسابقات نخجوان از دیگر اقدامات این دیپلمات کهنه کار کشورمان در کسوت سرکنسول ایران در نخجوان است.

فراهم شدن زمینه های سفر مقامات استان های مرزی و مسئولان عالی رتبه وزارتی کشورمان به نخجوان نیز امری است که در مدت کاری منصور آیرم محقق و موجب بسط و گسترش روابط دیپلماتیک بین المللی شد.

این اقدامات به حدی چشمگیر و فعال بودند که واصف طالب اف رئیس مجلس عالی نخجوان نشان افتخار ملی کشورش را بر سینه منصور آیرم نشاند و این حاکی از آن است که مجموعه وزارت امورخارجه ظرفیت های بالایی در به نمایش گذاشتن قدرت دیپلماسی خود دارد.

تعامل وی با مسئولان استانهای مرزی ایران و ائمه جماعات شهرهای مرزی و نمایندگان ولی فقیه در آذربایجان شرقی و غربی و مناطق آزاد نکته دیگری است که باید در توجه او به هر چه بهتر شدن روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان مورد دقت قرار گیرد.

به هر حال منصور آیرم شنبه ردای سرکنسولی خود را به دیوار کنسولگری ایران در نخجوان آویخت و راهی تهران شد تا در سمت جدید انجام وظیفه کند.