تسنیم، (شرح آنلاین) -همزمان با حضور رئیس‌جمهور در آذربایجان غربی ۲۷ طرح مختلف به ارزش ۴ هزار میلیارد ریال در استان افتتاح و بهره‌برداری می‌شود که از این مقدار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خود سازمان منطقه آزاد ماکو اختصاص پیدا کرده است.

منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در شمال غرب ایران با مساحت ۵۰۰ هزار هکتار و در استان آذربایجان غربی واقع‌شده و دومین منطقه آزاد تجاری بزرگ جهان است که دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک آبی با جمهوری خودمختار نخجوان (آذربایجان) و ۱۳۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی با کشور ترکیه است.

منطقه آزاد ماکو در مسیر کریدورهای مهم تجاری جهان قرار گرفته و وجود گمرک بازرگان به عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی ایران و ترکیه که دروازه عبور کالا از اروپا و بلعکس به شمار می‌رود و همچنین از طریق گمرک پلدشت با کشور نخجوان و با گمرک ساری سو به ترکیه مرتبط است، در مسیر زمینی این مرز روزانه به‌طور متوسط یک هزار کامیون تردد می‌کنند که جریان انتقال کالا بین مبادی و مقاصد را شکل می‌دهند.

اجرا و افتتاح طرح‌های توسعه و پیشرفت منطقه آزاد ماکو با حضور رئیس‌جمهور در این منطقه افتتاح می‌شود.

افتتاح طرح های ۲۷ گانه در آذربایجان غربی با حضور رئیس جمهور

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر رمضانی رئیس‌جمهور به استان می‌گوید: در سفری که به‌زودی محقق می‌شود طرح‌های ۲۷ گانه ای که افزون بر ۴ هزار و ۴۶۵میلیارد ریال برای آنها سرمایه‌گذاری انجام شده به مرحله افتتاح می‌رسند.

محمدمهدی شهریاری می‌گوید: افتتاح خطوط شبکه آبیاری و زهکشی سدهای کرم آباد و سیلوه از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی رئیس‌جمهور در حوزه آب وخاکاست که در کنار آن آبگیری سد کرم آباد پلدشت نیز آغازشده و افتتاح سرریز، تونل آب‌رسان، سیستم انحراف، برج آبگیر سد سردشت و تصفیه‌خانه‌های آب شرب این شهر و بند بویلاپوش نیز انجام می‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: رئیس‌جمهور برای دومین بار در شش ماه اخیر به این استان سفر می‌کند و با حضور وی طرح‌های متنوع آب‌ و خاک که سرمایه‌گذاری ۶ هزارمیلیارد تومانی دولت در آن انجام شده در کنار طرح‌های و چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی در حوزه احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته شهریاری در منطقه آزاد ماکو طرح های مختلفی به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح می شود که به شهرهای شوط، پلدشت و ماکو مبوط می شود.

افتتاح و کلنگ زنی طرح های زیر ساختی و اشتغال زایی ۴۴ هزار میلیاردی در منطقه ازاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو می‌گوید: طرح‌های زیرساختی و اشتغال‌زایی با اعتبار ۴۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال همزمان با سفر رئیس جمهور به منطقه آزاد ماکو در سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت اجرا می‌شوند که مجموع طرح‌های قابل‌ افتتاح ۱۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال و اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح‌های کلنگ زنی ۲۵ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال است.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به طرح‌های افتتاحی در این منطقه می‌گوید: طرح پایاب و سد مخزنی کرم آباد شهرستان پلدشت با ۱۷ هزار میلیارد ریال هزینه و اشتغال‌زایی برای ۶ هزار و۵۰۰ نفر آماده بهره برداری است، احداث این سد مخزنی با حجم تنظیمی ۵۷٫۳ میلیون مترمکعب و تأسیسات انتقال آب به سد و شبکه آب‌رسانی پایاب در دولت تدبیر و امید انجام شده است همچنین  تصفیه خانه و آب شیرین کن شهر پلدشت با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو از دیگر طرح‌هایی بوده که با ۵۰ میلیارد ریال هزینه آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به طرح‌های افتتاحی با سرمایه‌گذاری خصوصی در این منطقه بیان می‌کند: فاز نخست کارخانه سیمان مهر ماکو توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی با یک هزار و ۳۱۳ میلیارد و۹۱۸ میلیون ریال هزینه آماده بهره برداری است که ظرفیت تولید این کارخانه یک میلیون و ۳۰۰هزار تن در سال بوده و برای ۸۰ نفر اشتغال زایی می‌کند و بهره برداری از کلینیک دندانپزشکی دیجیتال با ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه از دیگر طرح‌ها بوده که با هدف گردشگری سلامت با به روز ترین دستگاه‌های دیجیتالی احداث شده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه مرکز نوآوری، رشد و شتاب دهی هوشمند منطقه آزاد ماکو از دیگر طرح‌های افتتاحی است، می‌افزاید: این طرح به منظور تقویت اکوسیستم کارآفرینی و شتاب دهی به رشد استارت آپ ها توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه و با اشتغال‌زایی هشت نفر در مساحت ۹۰۰ متر مربع اجرا شده است و همچنین افتتاح دفتر پلیس مهاجرت و اتباع خارجی منطقه آزاد ماکو به منظور تسهیل و بهبود امور گذرنامه‌ای و مهاجرتی اتباع خارجی با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات اداری توسط سازمان منطقه آزاد با اعتبار ۶ میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی ۱۲ نفر از دیگر طرح‌های افتتاحی است.

افتتاح طرح های عمرانی در منطقه آزاد ماکو 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو می‌گوید: در این سفر کلنگ احداث مجموعه کشت و صنعت شهرستان پلدشت با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و اشتغال‌زایی برای ۲ هزار نفر به منظور ایجاد گلخانه سبزی و صیفی جات، مجتمع دام‌پروری دام سبک ۵۰ هزار راسی و کشت علوفه با یک هزار هکتار مساحت و کارخانه ۳۰۰ تنی محصولات لبنی بر زمین زده می‌شود.

وی با اشاره به  دیگر طرح‌های آماده کلنگ زنی در منطقه می‌گوید: سایت ساماندهی صنوف مزاحم با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو با ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار، اشتغال‌زایی ۲۰۰ نفر و در زمینی به مساحت ۱٫۶ هکتار توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و سایت کارتینگ در راستای جذب توریست ورزشی، ترویج این ورزش و شکوفایی استعداد و توانمندی‌های جوانان منطقه با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار و با اشتغال‌زایی ۷۰ نفر توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز از طرح‌های آماده کلنگ زنی است.

سلیمانی از احداث سایت بازیافت زباله خبر داده بیان می‌کند: این سایت به‌ منظور کنترل حجم زباله‌های تولید روزانه و حفظ محیط زیست، با ۲۳۰ میلیاردریال اعتبار و با اشتغال‌زایی برای ۷۲ نفر توسط سرمایه گذار بخش خصوصی کلنگ زنی می‌شود.

وی می‌گوید: پیست اسکی و تله کابین این شهرستان با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی با هدف استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر زمستانی، جاذبه‌های طبیعی، توسعه ورزش و صنعت گردشگری منطقه کلنگ زنی می‌شود و همچنین پردیس سینمایی امید با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریالی در محل بوستان امام به مساحت یکی هزار مترمربع توسط سرمایه گذاربخش خصوصی از دیگر طرح‌هایی است که احداث می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از احداث نیروگاه خورشیدی در شهرستان شوط خبر داده می‌گوید: این طرح به منظور تولید برق خورشیدی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار و با ۴۴۳ میلیارد و ۱۴۷ میلیون ریال اعتبار با ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر و توسط سرمایه گذار خصوصی کلنگ زنی می‌شود.

وی بیان می‌کند: کارخانه تولید کربنات کلسیم و پودر کربنات کلسیم در شهرستان شوط با ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن در سال با ۳۶۸ میلیارد ریال اعتبار و با اشتغال‌زایی برای ۹۷ نفر در زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر از دیگر طرح‌های آماده کلنگ زنی است.

به گفته سلیمانی عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه بازرگان ـ مرند نیز با ده هزار میلیارد ریال اعتبار و با سرمایه‌گذاری ۶۵ درصدی بخش خصوصی و ۳۵ درصدی دولت به طول ۷۰ کیلومتر از شهر بازرگان تا گیت ورودی منطقه آزاد ماکو آغاز شده که تملک اراضی توسط سازمان منطقه آزاد ماکو در حال انجام بوده و با حضور رئیس جمهور کلنگ زنی می‌شود.

بهره برداری از طرح های ۲۰۰۰ میلیارد ریالی کشاورزی آذربایجان غربی با حضور رئیس جمهور

۳۶۸ طرح کشاورزی امروز در آذربایجان غربی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی کلید می خورد که توسعه کشاورزی استان از حالت معیشتی به سمت صنعتی و تجاری را تسهیل می کند.

همچنین در سفر امروز رئیس‌جمهور به آذربایجان غربی ۲۷ پروژه‌ی پراهمیت در پیشران توسعه استان  به بهره‌برداری می‌رسد یکی از طرح‌هایی که ارتباط مستقیم در حل مشکلات معیشتی مردم استان دارد بخش کشاورزی است.

۳۶۸ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی طی این سفر به بهره‌برداری می‌رسد که یکی از اتفاق‌های مهم و تأثیر گذار در بخش کشاورزی و پیشران و توسعه آن به سمت صنعتی سازی است که شاه کلید حل مشکل دریاچه ارومیه نیز به شمار می‌رود و در واقع کشاورزی آذربایجان غربی برند سازی می‌شود.

آذربایجان غربی جزو ۶ استان برتر کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و این استان با تولید ۶٫۳ میلیون تن محصول در سال سه برابر نیاز خود محصول کشاورزی تولید می‌کند بنابراین نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین نیازهای کشور و صادرات محصولات مازاد کشاورزی دارد بهره‌برداری از این طرح‌ها راه را برای توسعه کشاورزی استان هموار می‌کند.

آمدن سرمایه در بخش کشاورزی و رونق گرفتن چرخ تولید این صنعت نه تنها کشت استان را دو برابر می‌کند و خیلی از مشکلاتی که هر سال گریبان کشاورزان را می‌گیرد حل می‌کند بلکه در حل معضل بیکاری و اشتغال فراگیر برای جوانان نیز راه گشا است و درواقع یک مسیر جدید پیش روی کشاورزی استان قرار می‌گیرد.

۲۵۰۰ بهره‌بردار کشاورزی در همدان صاحب پروانه فعالیت شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در رابطه با طرح‌هایی که با سفر رئیس‌جمهور به بهره برداری می‌رسد می‌گوید: ۳۶۸ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی با صرف ۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی مستقیم برای چهار هزار و ۸۸ نفر در سطح استان آماده بهره‌برداری است.

رسول جلیلی می‌افزاید: طرح‌های آماده بهره‌برداری در بخش کشاورزی استان شامل اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی انهار و لایروبی قنات‌ها، شبکه فرعی آبیاری و زهکشی، پوشش بتنی کانال و استخر ذخیره آب کشاورزی، تکمیل سایت‌های گلخانه‌ای، طرح‌های مرتبط در زیر بخش‌های صنایع تبدیلی و غذایی، بهبود تولیدات دامی، بهبود تولیدات گیاهی، طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت شیلات است.

وی تصریح می‌کند: اصلاح الگوی کشت، توسعه و ترویج آبیاری‌های مدرن در اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه باهدف صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه است.

جلیلی با بیان اینکه ۳۲۹ طرح آماده بهره‌برداری در این سفر مربوط به مدیریت آب‌وخاک است، می‌گوید: طرح احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور از جمله طرح‌های شاخص و اثرگذاری است که در دولت تدبیر و امید با مساعدت رهبر معظم انقلاب در استان‌های غربی کشور از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبارشده است.

وی تأکید می‌کند: آذربایجان غربی با سطحی معادل ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار یکی از استان‌های پیشرو در اجرای این طرح است که اعتباری بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۷ برای اجرای این طرح تصویب شد که یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان از این اعتبار هزینه شده است.

وی می‌افزاید: تاکنون عملیات اجرایی ۵۶ هزار هکتار از این سطح زیر کشت به اتمام رسیده و در صورت تأمین آب توسط وزارت نیرو قابل بهره‌برداری خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از کل مساحت طرح حدود ۶ هزار و ۲۵۹ هکتار در حال بهره‌برداری است، تصریح می‌کند: در پنج هزار و ۵۷۰ هکتار باقیمانده عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی می‌گوید: در سفر حسن روحانی و هیات همراه به استان طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک به ارزش دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

کیومرث دانشجو با اشاره به طرح‌های توسعه منابع آب‌وخاک که به ارزش دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها مربوط به طرح سد، افتتاح سامانه انتقال و شبکه آبیاری سد کرم آباد پلدشت با امکان آب‌رسانی از طریق شبکه آبیاری مدرن برای ۱۹ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین زراعی و نیز سد خاکی با مخزن ۵۴ میلیون مترمکعب است.

وی بابیان اینکه افتتاح سید سیلوه کانال جلدیان و شبکه آبیاری سد خاکی پیرانشهر با ارتفاع ۷۳ متر و ۲۲ کیلومتر کانال آب‌رسانی از دیگر طرح‌های افتتاحی در این سفر است می‌افزاید: با افتتاح این سد آب موردنیاز برای ۱۲ هزار و ۹۶۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اطراف از طریق شبکه آبیاری مدرن تأمین می‌شود که سیستم آبیاری برای چهار هزار هکتار از این زمین‌ها در این سفر به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح شبکه قازان چای، سد انحرافی به ویلا بوش با ۲۰ کیلومتر کانال و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری مدرن تأکید می‌کند: در این سفر تنها سه هزار و ۳۰۰ هکتار از این شبکه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و همچنین در راستای اجرای طرح ساخت تصفیه‌خانه و توسعه نیروگاه برق‌آبی ۱۵۰ مگابایتی سردشت با ظرفیت تولید ۴۲۱ گیگابایت انرژی در هر ساعت سدی در این شهرستان افتتاح می‌شود و تصفیه‌خانه آب شرب در شهرهای ربط و سردشت به بهره‌برداری می‌رسد.