تبریز، (شرح آنلاین) - استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مس سونگون از جمله پروژه‌های حساس و حیاتی استان است و باید فعالیت‌های این مجموعه در کاهش بیکاری و تقویت اقتصاد ملی و منطقه‌ای موثر باشد.

محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در دیدار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت صنایع ملی مس ایران با وی با اشاره به بخشی از اولویت‎ها و تلاش‌های  خود در زمینه تلاش برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از معادن استان اظهار داشت: تکمیل زنجیره تولید در مس سونگون، نفلین سینیت سراب همچنین تبدیل استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور، سه پروژه حیاتی و حساس برای استان هستند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق و بهره‌برداری از این سه پروژه مهم در استان باشیم.

وی، عدم تکمیل زنجیره تولید در سونگون را مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل فعلی این مجموعه دانست و افزود: راه‌اندازی کارخانه ذوب، ایجاد صنایع پایین دستی مس، ممانعت از خام فروشی مس، انتقال حساب‌های بانکی مس سونگون به استان، استفاده از خدمات شرکت‌های حمل و نقل استان، استفاده از نیروی کار بومی به جای نیروهای کار سایر مناطق در سونگون و مواردی همچون تولید کاتد در سونگون از جمله اولویت‌های ماست.

پورمحمدی ادامه داد: بر این باور هستیم که باید تمام اقدامات انجام شده در رونق تولید و اشتغال منطقه همچنین در تقویت اقتصاد ملی و کاهش بیکاری جوانان موثر باشد.

استفاده از شرکت‌های حمل و نقل خارج از استان در بخشی از مجتمع مس سونگون

اردشیر سعدمحمدی؛ مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر معدنی در استان آذربایجان‌شرقی از جمله مس سونگون گفت: با توجه به این ظرفیت‌های کمیاب در استان، باید شاهد روند روبه توسعه صنعت مس در استان آذربایجان‌شرقی باشیم.

وی از آغاز بکار کارخانه فاز سه تغلیظ مس سونگون در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر، ۱۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در مس سونگون در حال اجراست که بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده در سال‌جاری نیز بیش از یک‌هزار میلیارد تومان بر حجم این سرمایه‌گذاری افزوده می‌شود.

وی در واکنش به انتقاد استاندار مبنی بر استفاده از شرکت‌های حمل و نقل خارج از استان در بخشی از مجتمع مس سونگون یادآور شد: از این پس، باید از ظرفیت شرکت‌های حمل و نقل داخل استان در سونگون استفاده شده و تمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز از داخل استان تهیه شود مگر اینکه شرکت‌های استانی توانایی ارائه خدمات مورد نیاز سونگون را نداشته باشند.

رعایت تمامی الزامات زیست محیطی در طرح‌های بهره‌‌برداری مس سونگون، آمادگی برای فعال کردن تمامی معادن مس استان و تلاش برای قهرمانی تیم فوتسال مس سونگون در مسابقات جام ملت‌های آسیا و راهیابی به مسابقات جهانی از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در این دیدار به آنها اشاره کرد.

علیزاده، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از تفکر و نگرش دکتر پورمحمدی نسبت به مسائل و مشکلات استان از تعطیل برخی پروژه‌های مربوط به صنایع پایین‌دستی مس سونگون در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تحریم جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا نیز باعث ایجاد برخی مشکلات همچون تعطیلی برخی پروژه‌ها شد.

وی ادامه داد: از زمان مدیریت جدید در سونگون، شاهد روند رو به توسعه در این مجموعه هستیم و امیدواریم با همکاری مسوولان استانی، شاهد رفع مشکلات فعلی و ایجاد اشتغال بیشتر برای جوانان منطقه باشیم.