(شرح آنلاین) - صحبت های مشاور عالی فرمانده کل سپاه، بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جمهوری آذربایجان داشته است و تقریبا تمام خبرگزاری ها و سایت های این کشور موضوع رونمایی ایران از سلاح های ناشناخته را تیتر کرده اند.

روز گذشته صحبت هایی از سردار سرتیپ مرتضی قربانی مشاور عالی فرمانده کل سپاه درفضای مجازی منتشر شد که حاوی یک تهدید کاملا جدی برای آمریکایی ها بود.سرداز قربانی به مناسبت فرارسیدن سالروزآزادی خرمشهر در مصاحبه ای با خبرگزاری میزان گفته است:”دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد. آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا ۲ ناو جنگی وارد منطقه کردند. این ۲ ناو را در صورت کوچکترین حماقتی با همه خدم و حشم و هواپیماهایش با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم. دشمن برای ما گردن کلفتی نکند.”

این صحبت های مشاور عالی فرمانده کل سپاه بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جمهوری آذربایجان داشته است.تقریبا تمام خبرگزاری ها و سایت های جمهوری آذربایجان یک تیتر واحد از این خبر زده و نوشته اند:ایران با سلاح های ناشناخته اش آمریکا را به شدت تهدید کرد.

تشکیک در قدرت نظامی ایران

روزنامه ی ینی مساوات در ابتدای خبرش موضوع اعزام ۱۵۰۰ نیروی جدید آمریکایی به منطقه را پوشش داده و نوشته است:آمریکایی ها باز هم در حال قدرت گیری در منطقه هستند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به صحبت های مشاور فرمانده کل سپاه گفته است:کارشناسان نظامی غربی معتقدند ایران در مورد داشته ها و قدرت نظامی خود اغراق می کند و احتمالا چنین قدرتی ندارد.

سایت های تلگراف،خورال،اسلام آذری،فاکت خبر،اوخو،آخار و … نیزبا ادبیات های مشابهی تهدید مشاور فرمانده کل سپاه نسبت به ناوهای آمریکایی در منطقه را منتشر کردند.

آذربایجان در جنگ احتمالی آسیب پذیر است

با انتشار این مطلب دوباره تحلیل های مختلفی از جنگ احتمالی بین دو کشور منتشر شده است. نوولا جعفراوغلو فعال حقوق بشر جمهوری آذربایجان در مصاحبه با سایت تلگراف گفته است:جنگ ایران و آمریکا تاثیر بسیار منفی بر منطقه ما خواهد داشت. برای همه معلوم است که در ایران ده ها میلیون نفر ترک آذربایجانی زندگی می کنند. یعنی جنگ با ایران ضربه جدی به کشورمان نیز وارد خواهد کرد و احتمال سرازیر شدن آنها به کشور ما وجود دارد.

جعفراوغلو با بیان قدرت آمریکا در منطقه گفته است:در واقع مسئولان ایران اشتباه می کنند. کشورهای بزرگ جهان منافع خاصی دارند. ایران نیز روابط نزدیک با برخی از آنها دارد. ولی، دولت ایران فراموش می کند که اگر در این جنگ شکست بخورد، هر یکی از کشورهای بزرگ، از جمله روسیه تلاش خواهند کرد تا بخشی از ایران را تحت نظارت خودشان قرار دهند.

تامین امنیت رژیم صهیونیستی در جنگ

این کارشناس که نتوانسته است نگرانی های خود در رابطه با رژیم صهیونیستی را پنهان کند گفته است:در این درگیری مسلحانه، ایران نمی تواند ضربه جدی به اسراییل وارد کند. اسراییل امنیت خود را تامین خواهد کرد. از سوی دیگر، در حال حاضر قراردادی میان اسراییل و حماس امضا شده است. ممکن است برخی موشک های ایران به اسراییل اصابت کند. ولی، سیستم دفاع هوایی اسراییل بسیاری از موشک های ایران را خنثی خواهد کرد. همچنین باید مدنظر داشته باشیم که غیر از فلسطین هیچ یکی از کشورهای عربی در کنار ایران نیست.

این خانم که این روزها خوراک خبری خوبی برای رسانه های ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان فراهم می کند گفته است اگر ایران اجازه دهد،فلسطین و اسرائیل می توانند روابط عادی داشته باشند.

جنگ طلبی آمریکایی ها و فعالیت جدایی طلبان

روزنامه ی مساوات روز گذشته ضمن تحلیلی درباره نحوه ی برخورد آذربایجان با جنگ احتمالی می نویسد:تهدید آمریکا توسط ایران ممکن است به دخالت جدی نظامی آمریکا در منطقه و یک جنگ طولانی مدت تبدیل شود و در آن صورت احتمال شعله ور شدن فعالیتهای جدایی طلبان کرد در مناطق تاریخی آذربایجان وجود دارد.

تحلیل گر روزنامه ی مساوات در ادامه با اشاره به دشمنی پ ک ک با ایرانی ها گفته است: آغاز جنگ بر ضد ایران، می تواند برای آذربایجان خطرات جدی را به دنبال داشته باشد و ما(جمهوری آذربایجان) نگران همتبارانمان در صورت وقوع جنگ هستیم.

منبع : فارس