تبریز،( شرح آنلاین ) - سال 1348 وقتی کلنگ احداث شرکت ماشین سازی تبریز بر زمین زده شد بسیاری از کشورهای توسعه یافته امروزی دنیا نظیر کره جنوبی در حسرت داشتن این صنعت مولد بودند، کارخانه ای که باید به جرات آن را مادر صنایع فعلی شهرک صنعتی غرب تبریز نامید.

چرخ روزگار بر محور تولید و پیشرفت در این کارخانه می چرخید تا اینکه دوران هشت ساله دفاع مقدس آن را وارد مرحله ای جدید از ادای دین به کشور کرد و با تولید ماشین افزارهای دقیق توسط آن و تامین تسلیحات لازم برای رزمندگان خط مقدم حماسه ای بزرگ در سنگر صنعت آفریده شد به نحوی که بارها این شرکت مورد هجمه جنگنده های رژیم بعثی عراق برای در هم کوبیده شدن و متوقف ساختن جهاد صنعتی قرار گرفت.

گذر زمان اما حالا می خواهد گرده این گروه صنعتی را جور دیگر بر خاک بمالد، یک اشتباه دولتی در بحث واگذاری آن به بخش خصوصی باعث شده تا شتاب آن در مقابله با دشمن و تحریم های ظالمانه کند شود، اشتباهی که ناشی از بی تدبیری دولت نهم و دهم در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بود و اینک در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل اشکال در شیوه واگذاری آن و شائبه استفاده از رانت دولتی، کل حیثیت ماشین سازی تبریز را در کش و قوس های سیاسی مسئولان دولت و مجلس لگد مال کرده است و البته به این امر نیز بی انصافی ها و ناآگاهی های رسانه ای و برخی تشکل های سیاسی را نیز باید افزود که صحت و دقت انتشار خبر را فدای سرعت کرده اند تا مثلا اعتباری رسانه ای به دست بیاورند.

ضرورت رعایت انصاف در انعکاس مشکلات، فرصت طلب ها در پی کسب وجهه

مدیرعامل گروه صنعتی ماشین سازی تبریز با بیان این که رعایت انصاف در انعکاس مشکلات این گروه صنعتی از سوی رسانه ها به ویژه رسانه ملی ضروری است می گوید: توجه نداشتن به جنبه های مختلف انتشار اخبار مرتبط با ماشین سازی از سوی برخی رسانه ها منجر به صدمات جبران ناپذیر به اعتبار و جایگاه این گروه صنعتی شده که ساده ترین شکل آن از دست دادن قراردادهای تجاری با شرکای کاری و تضعیف روحیه پرسنل خدوم و زحمتکش این واحد صنعتی است.

نصیر شکرانه می افزاید: متاسفانه برخی کج سلیقگی ها و سودجویی های سیاسی در مورد ماشین سازی تبریز باعث شده است عده ای فرصت طلب از نام این گروه صنعتی برای کسب وجهه و موقعیت های سیاسی و اجتماعی سوء استفاده کرده و موجبات وارد شدن صدمات به این صنعت مادر کشور شوند.

عمده مشکل ماشین سازی تبریز اظهار نظرهای غیرکارشناسی برخی افراد در خصوص وضع فعلی آن است حال آن که وظیفه ذاتی این شرکت حفظ چرخه تولید و تامین ماشین افزارهای مورد نیاز صنعت کشور است.

به قول مهندس آیت الله سندانی مدیرعامل ریخته گری ماشین سازی کار به جایی کشیده که اکنون بنگاه داران برای فروش کارخانه مشتری به درب نگهبانی شرکت می آورند در حالی که این صنعت هنوز پابرجاست.

وظیفه ذاتی ما حفظ تولید است

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز ادامه داد: ما به وظیفه ذاتی خود در قبال صنعت کشور که همان حفظ تولید و تامین ماشین افزارهاست عمل می کنیم و انتظارمان از مسئولان این است که اگر دست یاری به سوی ما دراز نمی کنند حداقل مانع تراشی هم نکنند.

شکرانه می گوید: متاسفانه افرادی در لباس ناجی ماشین سازی تبریز پا به میدان گذاشته اند که اگر دخالت نکنند بهتر است و دخالت آنها موجب ضرر ماشین سازی می شود و بعضا با قیافه دایه ی مهربانتر از مادر می خواهند این صنعت را به کنسرسیوم تولید خودروهای هیبریدی تغییر وضعیت دهند. این در حالیست که همین صنعت خودرو وابسته به خارج از مرزهاست اما ماشین سازی، صنعتی بی مثال در منطقه بوده و در غرب آسیا بی بدیل است که تولید یک دستگاه ماشین افزار موجب بهره مندی و ایجاد شغل برای چندین خانواده می شود.

وی اضافه می کند: اگر ایرادی در نحوه واگذاری ماشین سازی بوده این به قوه قضائیه مربوط است و پرونده هم در روال عادی خود طی مسیر می کند. این گروه صنعتی تاکنون مالکان متعددی داشته اما هویت آن که همان تولید است به هیچ عنوان قابل معامله نیست و کماکان در سنگر تولید با تنی زخمی در حال جنگیدن است.

شکرانه ادامه می دهد: اکنون گروه ماشین سازی تبریز در حال صادرات به ترکیه و آلمان است، سفارشات تولید ماشین های فرز داریم، ۶ میلیارد تومان قطعات برای تولیدات آتی خریداری کرده ایم، ریخته گری به صورت سه شیفت در حال فعالیت است و آهنگری گروه هم بعد از ۱۸ سال در حال راه اندازی است. قرارداد قطعی یک و نیم میلیارد تومان پیش فروش قطعات خودرو به عراق روی میز مهندسان ماست و در حال ساخت سفارشاتی هستند، با سوریه قرارداد شش و نیم ساله برای تامین ماشین افزار بسته ایم و نیز سفارش تولید ۶۰۰ تن گلوله های آسیابی برای شرکت ملی مس ایران داریم که در حال انجام است.

همه بدهی ها و مطالبات در زمان مالک جدید تسویه شد

مدیرعامل گروه صنعتی ماشین سازی تبریز می افزاید: در خصوص بحث بدهی های بانکی از زمان مالکیت جدید گروه با همه بانکها تسویه حساب شده و همه مطالبات کارگری از بدو تحویل شرکت به وی تا ریال آخر پرداخت و مطالبات کارگران در بخش حقوق و مزایا و بیمه که ماهانه شامل بیش از دو و نیم میلیارد تومان است به صورت مرتب پرداخت می شود.

آقایان پیگیر مطالبه ۷ میلیاردی ماشین سازی از ساپکو باشند

مهندس سندانی مدیرعامل ریخته گری ماشین سازی هم می گوید: نماینده ای که نگران حق و حقوق ماشین سازی و پرسنل آن است بهتر است به جای اظهار نظر از دور از نزدیک این کارخانه را بازدید کند و پیگیر بدهی ۷ میلیارد تومانی ساپکوی ایران خودرو به این شرکت باشد.

وی می افزاید: درهای این گروه صنعتی به روی همه باز است تا از نزدیک شاهد فعالیت شبانه روزی آن باشند اما علی رغم دعوت ما از برخی به اصطلاح مطالبه گران هیچ یک تا حالا حاضر به حضور در جمع کارگران ما نشده اند چون دروغ بودن اظهاراتشان علیه ماشین سازی برملا خواهد شد.

شکرانه هم می گوید: از همین نمایندگان عزیز می خواهیم تا با آرامش دادن به محیط کسب و کار ما، امکان فروش ۱۶ میلیارد تومان انواع ماشین افزار را برایمان فراهم کنند. انبارهای ما پر از محصولات آماده فروش است، ماشین آلاتی که هر یک می تواند برای ۱۰ نفر ایجاد شغل کند و نقشی ارزنده در بازسازی صنایع فرسوده کشور و کاهش هزینه های تولید داشته باشند. اگر شما واقعا برای گروه صنعتی ماشین سازی تبریز دلسوزی می کنید چرا در این بخش ما را کمک نمی کنید و با ایستادن و شعار دادن از دور روحیه ما را تضعیف می کنید؟

ضرورت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید محصولات ماشین سازی

مدیرعامل گروه صنعتی ماشین سازی تبریز همچنین می گوید: چرا برای خرید خودرویی با کیفیت پایین دولت تسهیلات بانکی در نظر گرفته اما برای فروش محصولات استراتژیک ما به صنعتگران تسهیلاتی اختصاص نمی دهد؟ و انتظار این است که به عوض ایجاد تسهیلات بانکی، مشکلات و مراودات بانکی ما را حل کنند تا بتوانیم در راستای تحقق رونق تولید بهتر قدم برداریم.

وی در پایان از همه مسئولان استانی و نمایندگان مجلس و تشکل های دانشجویی عدالت طلب می خواهد تا در کنار ماشین سازی تبریز برای رونق تولید باشند و اگر سوال یا مطالبه ای داشته باشند با مراجعه به مدیریت شرکت پاسخ روشن و صریح خود را دریافت کنند.

شکرانه می افزاید: این شرکت متعلق به ملت ایران و مردم آذربایجان است پس باید اطلاعات درست به افکار عمومی داده شده و از شتاب زدگی در عمل پرهیز شود که «من از بیگانگان هرگز ننالم/که با من هر چه کرد آن آشنا کرد».