شرح آنلاین - آمریکا از حذف ترکیه از برنامه هواپیمای جنگنده اف ۳۵ خبر داد.

ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که ترکیه را از برنامه جنگنده های اف ۳۵ حذف کرده است. واشنگتن پیش از این بارها تهدید کرده بود که در صورت خریداری سامانه های موشکی اس ۴۰۰ روسی توسط ترکیه، آنکارا را از برنامه جنگنده های اف ۳۵ حذف خواهد کرد.

ترکیه هفته گذشته نخستین محموله سامانه موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه تحویل گرفته است. این سامانه موشکی جمعه گذشته در یک پایگاه هوایی در شمال غرب آنکارا تحویل داده شده است. آمریکا بارها از ترکیه خواسته بود تا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

الن لورد معاون وزیر دفاع آمریکا در این باره گفت: ایالات متحده و سایر شرکای برنامه اف ۳۵ در تصمیم مربوط به تعلیق ترکیه از این برنامه و روند حذف کامل این کشور از برنامه جنگنده های اف ۳۵ اتفاق نظر دارند.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرده است که این اقدام آمریکا غیرمنصفانه است و می تواند به ضرر روابط دو کشور باشد.

این مقام آمریکایی افزود: ترکیه بیش از ۹۰۰ قطعه از جنگنده اف ۳۵ را تولید می کند و با حذف ترکیه از این برنامه، چرخه تولید تجهیزات مورد نیاز اف ۳۵ به سایر کارخانه ها که عمدتا در خاک آمریکا است، منتقل خواهد شد.

لورد اظهار داشت: ترکیه قطعا فرصت های شغلی زیادی را از دست خواهد داد و با این تصمیم از فرصت های اقتصادی زیادی در آینده محروم خواهد شد.

جنگنده رادار گریز اف ۳۵ پیشرفته ترین هواپیما در ناوگان هوایی آمریکا به شمار می رود. آمریکا نگران آن است که استقرار سامانه های موشکی اس ۴۰۰ به روسیه اجازه دهد تا به اطلاعات و فناوری های پیچیده و پیشرفته جنگنده اف ۳۵ دسترسی پیدا کند.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اف ۳۵ نمی تواند با یک سامانه جمع آوری اطلاعات روسی همزیستی داشته باشد، آن هم سامانه‌ای که برای جاسوسی از قابلیت ها و فناوری های پیشرفته اف ۳۵ مورد استفاده قرار می گیرد.

واکنش ترکیه به حذف از برنامه اف ۳۵

به گزارش رویترز، پس از اعلام تصمیم وزارت دفاع آمریکا، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از آمریکا می خواهیم تا در این اشتباه تجدیدنظر کند چرا که این تصمیم می تواند به ضرر روابط راهبردی دو کشور باشد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز در واکنش به تصمیم آمریکا برای حذف ترکیه از برنامه اف ۳۵ گفت: من نگران حذف ترکیه از این برنامه هستم. در حالی که اس ۴۰۰ روسی نمی تواند بخشی از سامانه دفاعی مشترک ناتو به شمار رود، ولی ترکیه هواپیماها و رادارهایی دارد که می تواند همچنان بخشی از این سامانه دفاعی مشترک باشد.

در حالی که ترکیه پیش از این تعدادی از خلبان ها و پرسنل فنی اف ۳۵ خود را برای آموزش به آمریکا فرستاده بود ولی معاون وزیر دفاع آمریکا در این باره تاکید کرده است که همه خلبان ها و پرسنل فنی ترکیه باید تا پایان جولای خاک ایالات متحده را ترک کنند. ترکیه نیز قادر نخواهد بود تا ۱۰۰ فروند جنگنده اف ۳۵ را از آمریکا خریداری کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این اقدام آمریکا، عدم تحویل جنگنده های اف ۳۵ را دزدی آشکار ارزیابی کرده بود.

 

 

منبع : تسنیم