شرح آنلاین - رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه با بیان این که به دلیل نبود زیرساخت های لازم، ۴۰ درصد گل و گیاه تولید داخل از بین می رود گفت: ایران در جایگاه هفدهم تولید گل در جهان است اما سال گذشته فقط ۹۸ میلیون دلار درآمد از صادرات گل داشته است.

غلامعلی ابراهیمی با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور ایران وارد کننده گل و گیاه بود، افزود: امروز با ۴۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل، گیاهان زینتی و آپارتمانی و درخت و درختچه های زینتی یکی از صادرکنندگان گل در منطقه هستیم.

وی گفت: در زمینه تولید گل های تک شاخه ای، آپارتمانی، گل های شاخه بریده و درختچه های زینتی بیش از ۵۸ هزار نفر اشتغال مستقیم در کشور وجود دارد.

او افزود: هم اکنون بصورت سالانه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل بصورت شاخه بریده،۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون انواع گلهای فضای سبز، باغچه ای، درخت و درختچه های زینتی و ۷۰۰ میلیون انواع گلهای آپارتمانی در کشور تولید می شود. این تعداد گل در ۴ قطب تولید کشور یعنی تهران، مازندران، مرکزی و خوزستان تولید می شود.

ابراهیمی با اشاره به جایگاه هفدهم ایران در تولید جهانی گل و گیاه، گفت: میزان صادرات ایران از این مقدار تولید، ۹۸ میلیون دلار در سال ۹۷ بود در حالیکه ما توان صادرات بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در سال را داریم.

وی با اشاره به بازار بزرگ منطقه شامل کشورهایی چون روسیه، عراق، کشورهای حوزه اوراسیا، کشورهای شرق ایران و حاشیه خلیج فارس گفت: ۹۵ درصد این کشورها وارد کننده گل و گیاه هستند که با تامین ۱۰ درصد این بازار می توانیم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشیم.

ابراهیمی بزرگترین مشکل را در این صنف، ناتوانی در تولید محصول رقابتی به دلیل هزینه بالای تولید و مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: زیرساخت های لازم برای صادرات بوجود نیامده است و به همین دلیل بیش از ۴۰ درصد گل و گیاه تولید داخل از بین می رود که با تمهیدات لازم و ایجاد فرصت های صادراتی می توان آنرا به فرصت صادرات تبدیل کرد.

مدیرکل گلخانه ای وزارت کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولید گل و گیاه کشور بصورت گلخانه های کوچک و متوسط است که اغلب بازار داخلی را نشانه گرفته اند، گفت: ایجاد تشکل ها و تجمیع تولید یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به بازارهای خارجی و کاهش هزینه های صادرات است.

غلامرضا تقوی افزود: تولید در مقیاس کوچک علاوه بر اینکه برای تولیدکننده هزینه های بالایی را در بر دارد باعث می شود از عهده هزینه های بین راهی برنیامده و بازار خارجی را از دست بدهد.

تقوی گفت: دولت می تواند با احداث گلخانه ها و واحدهای تولیدی بزرگ، حمایت و اعطای تسهیلات و ترزیق دانش فنی باعث رونق در صادرات گل و گیاه شود.

 

منبع : تسنیم