شرح آنلاین - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اراده جدی رؤسای جمهور ایران و آذربایجان برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف، گفت: ارتباطات و صمیمت‌های بین دو کشور تصادفی نیست و ریشه در تاریخ ایران و آذربایجان دارد.

دکتر محمدرضا پورمحمدی در دیدار سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، با اشاره به اینکه رؤسای جمهور دو کشور در ۶ سال گذشته ۱۲ بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند، افزود: اراده دو کشور برای توسعه روابط در بالاترین سطح خود قرار دارد و ما آمادگی کامل داریم که روابط دوجانبه را در همه عرصه‌ها گسترش دهیم.

وی با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی بین ایران و آذربایجان، گفت: روابط دو کشور در همه عرصه‌ها، دوستانه و برادرانه است و این ارتباطات ریشه در تاریخ و فرهنگ دو کشور دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از قابلیت‌های این استان در حوزه صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی، گفت: آذربایجان شرقی به دلیل همجواری با جمهوری آذربایجان، زمینه‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دارد و می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند.

وی همچنین ظرفیت ترانزیتی بین ایران و آذربایجان را یادآوری کرد و گفت: توسعه ارتباطات ریلی و جاده‌ای بین دو کشور از طریق آذربایجان شرقی می‌تواند زمینه گسترش ارتباطات را فراهم کند.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم با بیان اینکه دولت آذربایجان هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ایران قائل نیست، گفت: گسترش مناسبات دوجانبه به نفع هر دو کشور است.

بنیاد حسین‌اف با بیان اینکه آذربایجان و ایران تنها دو کشور همسایه نیستند، افزود: روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، برادرانه است و دو کشور در روزهای سخت همواره در کنار یکدیگر بوده‌اند.

وی با اشاره به استحکام مناسبات سیاسی دو کشور، گفت: روابط سیاسی زیربنای روابط اقتصادی است و در سایه اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط، شاهد علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای همکاری‌های مشترک نیز هستیم.

سفیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه در سال گذشته، سطح مبادلات تجاری ایران و آذربایجان ۷۴ درصد افزایش یافت، افزود: دو کشور در حوزه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل، خودروسازی، بهداشت و درمان، انرژی، کشاورزی، فناوری و علمی و فرهنگی روابط بسیار خوبی دارند و دولت آذربایجان از فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور حمایت می‌کند.

وی همچنین از همکاری‌های جدی ایران و آذربایجان برای راه‌اندازی خط‌آهن مشترک خبر داد و گفت: دو کشور سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه کرده‌اند و تحقق این موضوع می‌تواند در توسعه روابط دوجانبه و دسترسی به بازارهای بین‌المللی موثر باشد.