شرح آنلاین _ بررسی اعتراضات اخیر در لبنان که با تلاش برخی مسئولان سیاسی این کشور برای اتهام زنی به حزب‌الله و تضعیف آن صورت گرفت در سایه ذوق زدگی رسانه های رژیم صهیونیستی، پیام های مهمی در خود دارد.

تحولات چند روز گذشته در لبنان و اعتراضات مردمی در این کشور علیه اوضاع اقتصادی توجه بسیاری از تحلیل گران را به خود جلب کرده است.

این اعتراضات که با وضع مالیات بر اپلیکیشن واتس آپ شعله ور شد عقبه ای گسترده تر از این محدوده دارد به طوریکه شرایط بد اقتصادی این کشور در کنار رشد منفی اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و بی توجهی مسئولان لبنان به اوضاع بد معیشتی مردم این کشور همه و همه باعث شد تا لبنانی ها منتظر یک جرقه برای نشان دادن خشم خود از اوضاع کنونی باشند.

معترضان با حضور در خیابانها و میدان های این کشور و به آتش کشیدن برخی مناطق شعارهایی را علیه مسئولان سیاسی لبنان سر دادند. به صورت کلی کشور لبنان از زمان جنگ داخلی در این کشور تاکنون با بحران اقتصادی گسترده ای دست و پنجه نرم می کند و به قول معروف این بحران مولود امروز و دیروز نبوده و نیازمند یک اقدام همه جانبه و گسترده برای بهبود آن است.

در این میان سعد الحریری نخست وزیر لبنان سخنانی را ایراد کرد که به جای آنکه باعث آرام تر شدن اوضاع در این کشور شود باعث شدت گرفتن خشم لبنان ها شد. وی در این سخنرانی هیچ مسئولیتی را گردن نگرفته و با فرافکنی تلاش کرد تمام تقصیرها را گردن شکاف داخلی و دیگر مسئولان سیاسی بیاندازد.

حریری که شدیدا از سوی عربستان سعودی و خاندان آل سعود حمایت می شود به جای آنکه به دنبال ارائه راه کار برای حل بحران کنونی و به صورت عمومی بحران اقتصادی این کشور باشد، مسئولان لبنانی را به تسویه حسابهای شخصی و بی توجهی به منافع عالی کشور متهم کرد.

بحران اقتصادی لبنان و عملکرد نامطلوب مسئولان این کشور هر از چند گاهی مانند یک زخم دهان باز کرده و به مناسبت های مختلف با اعتراض مردم این کشور نشان داده می شود. مردم لبنان گاهی به دنبال وقوع سیل و آب گرفتگی خیابانها، گاهی به دنبال عدم نظافت خیابانها و عدم جمع آوری زباله ها از مناطق مختلف این کشور و گاهی نیز به دنبال آتش سوزی گسترده در جنگل های کشور و ناکارآمدی مسئولان برای مهار این بحران ها، اعتراض خود را نشان می دهند.

نکته قابل توجه آنکه، اعتراضات روزهای گذشته در لبنان با اعتراضات قبلی این کشور چند تفاوت دارد؛ نخست آنکه این اعتراضات به صورت گسترده از سوی شبکه ها و بازوهای رسانه ای کشورهای مترجع حوزه خلیج فارس از جمله العربیه و رسانه های غربی از جمله سی ان ان بازتاب گسترده ای داشت.

شبکه العربیه می کوشد تا با پوشش گسترده اعتراضات در لبنان این طور القاء کند که این اعتراضات در واقع علیه عملکرد حزب الله صورت گرفته و مردم نسبت به حزب الله لبنان ناراضی هستند. در این میان اقدام یک شهروند لبنانی که میکروفون مجری شبکه العربیه را برای چند لحظه می گیرد و جمله نصرالله تاج سر شماست را فریاد می زند قابل توجه است.

نکته بعدی آنکه در جریان این اعتراضات، برخی افراد که از گروه های سیاسی خاص در لبنان خط می گیرند به صورت مغرضانه شعارهایی علیه حزب الله لبنان سر داده و حتی پا را فراتر گذشته و به برخی دفاتر این حزب حمله کردند.

برخی از سیاسیون لبنانی نیز که از دیرباز با حزب الله لبنان عداوت داشته، یکصدا با افراد مذکور، مدعی شدند که علت تمام مشکلات لبنان، حزب الله است! آنها بدون اشاره به عملکرد نامطلوب مسئولان لبنانی، نوک پیکان اتهامات را به سمت حزب الله نشانه رفته و مدعی هستند که علت اصلی بحران اقتصادی کنونی، عملکرد حزب الله لبنان است.

اینکه حزب الله دارای نماینده در دولت کنونی و پارلمان بوده و به صورت فعال در مدیریت کشور و حل مشکلات آن مشارکت می کند شکی نیست اما اینکه تمام مشکلات چند دهه گذشته لبنان و اوضاع بد اقتصادی این کشور در سایه عملکرد ضعیف دولت سعد الحریری را متوجه حزب الله لبنان دانست، نشان از اقدامی مغرضانه از سوی گروه های معلوم الحال در این کشور است.

البته دور از انتظار نبود که این گروه ها که از حمایت غربی ها و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بهره می برند به سیاست خارجه حزب الله و حمایت آن از گروه های مقاومت در منطقه و اقدام علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی حمله کرده و برای تضعیف این حزب در هر موقعیت و زمانی تلاش کنند.

این نخستین باری نیست که حزب الله لبنان به دلیل مقابله با طرح های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، آماج حملات و اتهامات در داخل و خارج قرار می گیرد و آخرین آن نیز نخواهد بود. مسئولان حزب الله به صورت کامل به شرایط حساس و خطرناک کنونی منطقه و نقش لبنان در تحولات منطقه واقفند و به همین دلیل به دنبال آرام کردن اوضاع در این کشور و دور نگه داشتن آن از ناآرامی ها هستند به همین دلیل نیز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان روز گذشته با ایراد سخنرانی و اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور بر ضرورت حل بحران اقتصادی این کشور تاکید کرد.

اعتراضات کنونی لبنان یاد آور اعتراضات چند روز قبل عراق است، عراقی ها نیز در اعتراض به اوضاع بد اقتصادی این کشور به خیابانها آمده و علیه مسئولان سیاسی و عملکرد نادرست دولت کشورشان شعار سر دادند اما دیدیم که این شعارها به یکباره به وسیله ای برای محکوم کردن ایران و سیاستهای کشورمان در قبال عراق تبدیل شد! حتی برخی گروه ها و افراد با سوء استفاده از این اعتراضات تلاش کردند تا علاوه بر آنکه مسئولیت اوضاع بد اقتصادی این کشور را متوجه ایران کنند، اتهاماتی را نیز علیه نیروهای بسیج مردمی که اساسا نیروهای ضد آمریکایی به شمار می روند مطرح کنند.

همان طور که در اعتراضات چند روز قبل عراق، رسانه های مغرض مدعی شدند که نیروهای حشد شعبی و نیروهای وابسته به ایران اقدام به سرکوب معترضان می کنند، در اعتراضات لبنان نیز ادعا کرده اند نیروهای وابسته به حزب الله به سمت معترضان حمله ور شده اند!

در این بین واکنش صهیونیستها به این تحولات نیز قابل تأمل است. با وجود آنکه سران رژیم صهیونیستی در قبال تحولات لبنان واکنش رسمی نشان نداده اند اما رسانه های این رژیم نتوانستند ذوق زدگی خود را نسبت به این تحولات پنهان کنند. رسانه های رژیم صهیونیستی با پوشش تحولات لبنان، اعتراضات این کشور را بزرگترین اعتراضات طی سالهای گذشته توصیف کردند.

برخی تحلیل گران صهیونیست نیز با غنیمت شمردن فرصت، مدعی شدند که این اعتراضات علیه سیطره حزب الله لبنان بر دولت این کشور صورت گرفته است. رسانه های رژیم صهیونیستی هم چنین به صورت پی در پی بر شعارهایی که در این اعتراضات سر داده می شد متمرکز شدند. این تحلیل گران با ذوق زدگی تلاش کردند اینطور القاء کنند که جوانان لبنانی باید به دنبال بستن راه نفوذ ایران در لبنان باشند.

در هر صورت باید گفت که بدون شک برخی گروه های داخلی در لبنان به دنبال تضعیف  حزب الله به بهانه های مختلف و در شرایط زمانی متفاوت هستند و این مسأله قطعا با حمایت جریان های غربی و عربی صورت می گیرد چرا که به اذعان برخی از مسئولان سیاسی لبنان، خون این افراد از مشارکت فعال حزب الله لبنان در مهار کردن جنگ سوریه به جوش آمده و هم صدا با کشورهای غربی، علیه محور مقاومت شعار سر می دهند. گروه های مذکور باید بدانند که حزب الله لبنان پیشتر نیز با چنین شرایطی رو به رو شده و به خوبی می داند از دامی که جریان های داخلی برای آنکه حزب الله را در برابر مردم قرار دهند چگونه رهایی یابد.

الف_الف_۸۰