از مولفه های حفظ قدرت اقتصادی در هر کشوری داشتن فضایی امن برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و یکی از این ابزارهای تامین امنیت داشتن توان نظامی بالا برای حفظ منافع شرکای اقتصادی دولت است.

برخی از چهره های سیاسی داخل کشور بر این باورند که امنیت در گرو گفتگو با جهان و داشتن دیپلماسی صلح محور محقق می شود و حفظ این موقعیت یک اصل برای داشتن اقتصادی پویا و رو به توسعه است. این سخن بی شک درست است اما باید دید در چه شرایطی می توان از دیپلماسی صلح بهره گرفت؟ در شرایطی که همه توان دشمنان بر به هم زدن معادلات صلح موجود است؟! یا می کوشند با استفاده از شعار صلح تمام توانمندی های موجود کشورمان را به انفعال کشیده و با ناتوان کردن ما در بخش های دیگر امنیت نسبت به دسیسه های طراحی شده ضربه پذیرترمان کنند؟

بی شک یکی از مولفه های تامین امنیت برای اقتصاد، داشتن توان نظامی به منظور دفاع از منافع اقتصادی است و ایران اینک این توان را به رخ دنیا کشیده است. دست به دامن شدن دولتمردان به مفاد برجام عملا در طی سال های گذشته نشان داد که حرکت در مسیرهای صلح جویانه طراحی شده توسط غرب امکان گشایش برای اقتصاد کشور را در بر ندارد.

نمونه آن مسدود شدن کانال های ارزی به کشورمان بود اما پس از اقدامات نظامی دفاعی کشورمان علیه آمریکا پیش از عین الاسد راهگشا بودن گزینه های دفاعی برای اقتصاد بر همگان روشن شد. سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا در حریم هوایی کشورمان توسط پدافند نیروهای مسلح موجب شد تا کانال ارزی دبی که بر اثر اعمال تحریم ها و فشارهای غربی ناشی از برجان  مسدود شده بود بار دیگر گشایش یابد.

در قضیه گروگان گیری نفتکش ایرانی توسط انگلیس و اقدام متقابل ایران در توقیف نفتکش انگلیسی به علت نقض قوانین آب راه های بین المللی بار دیگر علاوه بر اثبات توان ایران در دفاع از منافع اقتصادی اش امارات مجبور به صدور دوباره مجوز برای فعالیت شش صرافی بانکی کشورمان در این کشور شد.

از نتایج این اقدام کاهش نرخ نوسانات ارزی در داخل و بالا رفتن توان بانک مرکزی در کنترل بازار پولی داخل بود.

اتفاقات بسیار حساس هفته های اخیر بار دیگر کشور را در آستانه یک شوک اقتصادی قرار داد اما با پاسخ قاطع موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه عین الاسد موجب شد تا ریال ایران در برابر دلار امریکا ۵۵۰ تومان تقویت شود.

این امر علاوه بر تاثیرات مثبت داخلی موجب شد تا جایگاه بین المللی ایران نیز ارتقاء یابد. با این اوصاف اکنون شرایط موجود در منطقه نشان می دهد که ایران می تواند بهترین نقطه برای سرمایه گذاری خارجی باشد چرا که می تواند علی رغم همه تحریم های اقتصادی علیه اقتصاد خود راهی برای برون رفت از ماجرا یافته و مهمتر از همه امنیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی اش را نیز تامین کند. باید از شرایط موجود به نفع اقتصاد بهره برداری بهینه شود.

به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید

 

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین