هلدينگ مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شركت بزرگ فولادي شامل كارخانجات ذوب و نورد با هدف فعاليت در زمينه‌هاي گوناگون صنعت فولاد تشكيل شده است. اين مجتمع فعاليت خود را در چندين فاز از اواخر سال 1383 در زميني به مساحت 140 هكتار در شهرك صنعتي بناب و با امكانات زير بنائي ايده‌آل اعم از دسترسي به جاده اصلي، خط آهن، نيروگاه، خطوط انتقال گاز وآب آغاز كرد.

هم اکنون این مجتمع انواع شمش های فولادی و آلیاژی در قالب دو واحد ذوب شاهین، ذوب شهریار و میلگرد آجدار در اندازه های مختلف با کیفیت های  AII و  AIII، انواع محصولات آلیاژی در مقاطع مختلف ، تیرآهن، نبشی و ناودانی در قالب هفت خط تولید نورد گرم تولید می کند .

ظرفیت برنامه ریزی شده این مجتمع تولیدی در بخش نورد گرم مقاطع فولادی یک میلیون و نهصدهزار تن و ذوب و ریخته گری پانصد هزار تن در سال می باشد که در بخش خصوصی مقام اول و در میان کل تولید کنندگان فولاد اعم از خصوصی و دولتی در بخش نورد مقاطع گرد سنگین و نیمه سنگین مقام چهارم را دارا می‌باشد.

مهندس صادق جاهد خطیبی، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان که سرپرستی فولاد صنعت بناب را نیز بر عهده دارد درباره فعالیت های این مجتمع به خبرنگار شرح آنلاین گفت: هدف در این مجتمع تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاست و به همین منظور در حال برنامه ریزی برای بهره برداری از تمام منابع موجود آن هستیم.

فولاد صنعت بناب مشکل نقدینگی ندارد

وی با اشاره به برخی از برنامه هایش در این شرکت فولادی افزود: مشکلی در سرمایه در گردش فولاد بناب وجود ندارد و پولی به این واحد تخصیص نیافته و در این بین تنها مواد اولیه مورد نیاز آن تامین شده است.

سرپرست مجتمع فولاد صنعت بناب ادامه داد: در راستای کاهش مشکلات مواد اولیه که یکی از آنها کمبود آهن قراضه به عنوان ماده اولیه خط تولیدمان بود با برنامه ریزی های صورت گرفته ۳۳ درصد از مقدار آهن قراضه کاسته شده و آهن اسفنجی جایگزین آن شده است.

مهندس خطیبی گفت: با توجه به اینکه کوره های مجتمع، کوره های القایی و قوسی هستند تلاش شد تا در بخش کوره های قوسی با انجام تغییرات لازم خوراک آنها را به آهن اسفنجی تغییر داده شود و هم اکنون ۹۰ درصد آنها از این قسمت تامین می شود.

کمبود قراضه را با آهن اسفنجی حل کردیم

وی مشکل پیش روی صنعت فولاد در کشور در سال ۱۴۰۴ را کمبود سنگ اهن اعلام کرد و گفت: دولتمردان کشور باید از هم اکنون چاره ای برای این حل مشکل بیندیشند و راهکار ان استفاده حداکثری از توان قراضه های تولیدی در داخل کشور برای چنین مجتمع های عظیمی است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان و سرپرست مجتمع فولاد بناب در خصوص فعالیت خط میلگردسازی این مجتمع نیز اظهار داشت: هم اکنون این خط توان تولید حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن میلگرد را داراست اما با توجه به اینکه در فولاد صنعت بناب، گلوگاه ما فولادسازی است حدود ۴۳۰ هزار تن شمش از کوره های القا و قوس تولید می شود.

مهندس جاهد خطیبی اضافه کرد:برای بهره برداری حداکثری از این ظرفیت موجود دو برنامه داریم، برنامه نخست توسعه حوزه فولادسازی است و برنامه دوم این است با توجه به اینکه در این واحد آهن اسفنجی داریم می توانیم آن را به شرکت های دیگر داده از آنها شمش تحویل بگیریم و شمش را در نوردهایمان استفاده کنیم.

وی درباره علت به تعویق انداختن این اقدام گفت: قیمت در این زمینه بسیار تعیین کننده است،باید به این مسئله توجه شود که آیا بازار میلگرد امروز کشش این حجم از تولید را دارد یا ندارد؟ صادرات در شرایط کنونی مقرون به صرفه است یا خیر؟ لذا، هر زمانی که نیاز به تولید داشته باشیم خلاء تولیدمان را با خرید شمش از بیرون و کامل کردن ظرفیت نوردهای مان پر می کنیم.

ثبت رکورد جدید تولید شمش فولادی در مجتمع فولاد صنعت بناب

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان و سرپرست مجتمع فولاد بناب همچنین از افزایش تولید شمش فولادی در دهه فجر توسط این مجتمع خبر داد و افزود: رکورد جدید تولید شمش فولادی در واحد ذوب قوس ۱۵۰ این مجتمع به میزان ۱۱۳۰ تن در روز در حالی به ثبت رسید که این میزان تولید در این واحد بی سابقه بوده و شمش های ۱۵۰در ۱۵۰ با گرید های  ۵sp , 3sp   در حال حاضر تولید می شود.

مجتمع فولاد صنعت بناب در حال حاضر با داشتن دو واحد ذوب و ریخته گری توان تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولادری را دارا بوده و همچنین با برخورداری از ۷ خط نورد،  قابلیت تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۹۵۰  هزارتن  انواع مقاطع نوردی در قالب سبد کامل محصولات فولادی را دارا می باشد که به سبب کیفیت بالای محصولات تولیدی، در بازرهای داخلی و خارجی از جایگاه ویژه ای در بین مصرف کنندگان برخوردار است.

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین