سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا امروز ۴ نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت و دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در رابطه با آمار بیماری کرونا گفت: تا امروز ۴ نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است. حدود افراد مبتلای تست مثبت ۵۹ تا ۶۱ مورد است. ما هر روز به صورت زنده ساعت ۱ تعداد فوت شده‌ها و مبتلایان قطعی را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در مورد تعداد کسانی که مبتلا شده‌اند و کسانی که علائم آنفولانزا و کرونا را دارند باید بگویم. تعداد فوت شده‌ها اگر صورت باشد، مخرج تعداد افراد مشکوک به ابتلاء است. یعنی اگر می‌گوئیم ۷ الی ۸ نفر فوتی داشته‌ایم آن را تقسیم بر ۹۰۰ می‌کنیم. بنابراین آمار فوت شده‌ها یک درصد می‌شود. اگر یک فرد خانواده تست مثبت داشته باشد مابقی اعضا را دیگر تست نمی‌کنیم. پس این شائبه را می‌اندازند که فوتی‌ها ۲۰ درصد و ۳۰ درصد است، این چنین نیست.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: از زمانی که بیماری در چین پدید آمد آمادگی ایجاد کردیم و تمهیداتی پیش بینی شد ضمن اینکه آمادگی از مسائل آموزشی به مردم انجام شده بود. با توجه به ثبات در قم و شهرهای دیگر امیدوار هستیم مشکلات را به حداقل برسانیم.‌

فوت ۵۰ نفر بر اثر کرونا در قم را تکذیب می‌کنم

حریرچی در رابطه با اظهارات نماینده مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این مطلب را کاملاً تکذیب می‌کنم. هیچ کسی بنابر مصوبه دولت و شورای امنیت، صلاحیت اعلام این اخبار را ندارد. اصلاً اطلاعات نزد ماست و ما آزمایش می‌کنیم. هیچ فردی هم به جز ما دسترسی به این اطلاعات را ندارد. کیت‌های آزمایشگاهی و معاینات مان مشخص است. گاهی سو تفاهم می‌شود زیرا فردی علائم آنفولانزا دارد و فوت شده است اما به عنوان فوتی کرونایی معرفی می‌شود.

وی افزود: برخی فکر نکنند اگر مسائل را تشدید یافته بگویند، مثلاً مسئولین از خواب بیدار می‌شوند و اقداماتی را انجام می‌دهند. چند تن از مسئولین وزارت بهداشت در قم مستقر بودند و رئیس علوم پزشکی قم هم تستش مثبت بوده است. امروز وقت رقابت‌های سیاسی نیست. مساله کرونا یک موضوع ملی است. احتیاجی نیست به هم حمله کنیم.

حریرچی گفت: وضعیت شهر قم با ثبات است. تعدادی از قم خارج شدند. وقتی مدرسه و دانشگاه تعطیل می‌شود برای این است که مردم در خانه بمانند تا کمتر در معرض بیماری باشند. استاندار گیلان دیروز با من تماس گرفت و گفت ۲۰ درصد بار ورود مسافر به گیلان افزایش پیدا کرده است و استان گیلان بعد از استان قم دومین شهر مبتلای فراگیر است. بنابراین وقتی دانشگاه و مدرسه را تعطیل می‌کنیم، چنین تبعاتی را خواهیم داشت.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: دو بیمارستان در قم برای این امر در نظر گرفته شده که بیمارستان کامکار ۸۰ درصد ظرفیت آن تکمیل است و بیمارستان فرقانی هم ۲۰ درصدش مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پزشکی که از اراک به قم آمده بود و مبتلا شده بود، وضعیتش رو به بهبود است و در حال ترخیص هستند. بنابراین کادر پزشکی فداکارانه در این زمینه تلاش می‌کنند.

اگر نصف یا یک چهارم آمار ۵۰ نفر صحت داشته باشد، استعفا می‌دهم

حریرچی در رابطه با اعلام سفید بودن وضعیت استان قم و تهران، گفت: رسانه‌های خارجی آخرین آماری که درباره جانباختگان کرونا اعلام کردند ۱۴ نفر بودند و هیچکدام عدد ۵۰ نفر را نگفتند اما ما ادعای رسانه‌های خارجی را جواب نمی‌دهیم. اگر کسی ادعایی دارد طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کند.

وی افزود: اگر تعداد فوت شده‌ها در قم به دلیل این بیماری نصف یا حتی یک چهارم این آماری که ارائه شده است، باشد من استعفا می‌دهم.

معاون وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص قرنطینه قم گفت: در مورد قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول و برای طاعون و وبا است و خود چینی‌ها هم از این قرنطینه راضی نیستند.

حریرچی تاکید کرد: قرنطینه تبعاتی دارد. ما این ها را به دقت آزمایش و محاسبه می‌کنیم که هر تصمیمی چه تبعاتی دارد. اگر ۱۰ روز شهر قم را تعطیل کنیم و همه به مسافرت بروند، خب این در کل کشور پخش می‌شود. اما اگر تعطیل کنیم حتماً می‌گویند ما چقدر دلسوزتر هستیم اما ما با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

حریرچی در رابطه با سطح بندی استفاده از لباس‌های مخصوص برای کادر درمان گفت: لباس مخصوص باید برای زمانی باشد که مریضی قطعاً به دلیل کرونا فوت کرده باشد. پوشیدن آن لباس کار سختی است و ما یک ماه پیش مشخص کردیم که چه کسی از چه وسایلی باید استفاده کند.

وی افزود: صدا و سیما روز شنبه سه برنامه را به این موضوع اختصاص داد و امروز هم به همین منوال است و مصاحبه زنده و غیر زنده هم خواهد داشت.

معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: پروتکل مشخصی در مورد دفن، جنس تابوت، شستشو و اینکه از چه موادی استفاده شود، در چه عمقی از زمین دفن شود وجود دارد. اخیراً اخبار منفی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هیچ کسی جنازه را کاور نمی‌کند و ما خودمان دفن می‌کنیم. در زمینه دفن فوتی‌ها اجازه شرعی هم گرفته شده است.

حریرچی گفت: در مورد اعلام تعداد فوت کرده‌های بیماری کرونا کشورها با سیاست مخفی کاری و کتمان برخورد می‌کنند. برخی از کشورهای همسایه اصلاً امکان تست کرونا ندارند. یکی از کشورهای جنوبی ما اعلام فوتی داشتند. برخی از کشورهای توسعه یافته امکان انتشار خبر کذب ندارند اما برخی کشورها به دلیل سیاست توریسم کتمان می‌کنند.

وی ادامه داد: ۹ نفر از رژیم اشغالگر اسرائیل توریسم بودند و هر ۹ نفر مبتلا بودند. آیا اسرائیل اطلاع رسانی کرد؟ ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم در اطلاع رسانی دروغ بگوییم. همه می‌توانند با یک موبایل عکس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: ما به همکارانمان نمی‌گوییم که فرد کرونا دارد تا آنها هم مبتلا شوند؟ ما نه می‌خواهیم دروغ بگوییم نه امکان دروغ گفتن داریم.

حریرچی در رابطه با آمار بیمارستان‌های مرجع تشخیص گفت: ما بیمارستان مرجع تشخیص نداریم. آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم که در سه بیمارستان است. آزمایشگاه در هیچ جای دنیا نمی‌تواند به تشخیص مردم باشد. تست از زمانی مثبت می‌شود که فرد علامت‌دار باشد. انجام آزمایش قبل از علامت‌دار شدن اصلاً مثبت نمی‌شود. بسیاری از مراجعات ما به این شکل است.

وی افزود: بیمارستان‌هایی که ما بیماران را منتقل می‌کنیم از سوی خود ما انجام می‌شود. ما در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه پیش بینی کرده‌ایم و کل بیمارستان به بیمار کرونا اختصاص دارد. اینکه ما بیمارستان بزنیم ممکن نیست اما در برخی استان‌ها مخالفت‌هایی هست که مردم را تحریک کردند که چرا این بیماران را به شهر ما می‌آورید. خب کجا باید ببریم؟

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در شهرهای کوچک‌تر که یک یا دو بیمارستان داریم یک بخش را برای این بیماری کنار گذاشته‌ایم. مردم نباید به بیمارستانی که فکر می‌کنند تخصص بیشتری دارند مراجعه کنند. ۸۰ درصد افرادی که تست مثبت داشتند با خوردن مایعات و… خوب می‌شوند و اصلاً نیازی به بستری شدن ندارند. تعدادی ممکن است بستری شوند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

حریرچی ادامه داد: بیمارستان عفونی‌ترین نقطه ابتلاء در دنیا است. سیاست چین برای اثربخشی بیشتری برای مقابله با بیمار، مراقبت در منزل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیر اعلام کردن بخاطر مسائل سیاسی و انتخابات بود؟ گفت: این اتفاق روز جمعه افتاده است. روز جمعه ساعت ۱۳ دکتر جهان پور مصاحبه کردند که ما ۷۳۸ مورد مبتلا به کرونا داریم. ساعت ۴ بعد از ظهر وزیر بهداشت ترکیه تماس گرفت و با وزیر ما صحبت کرد و سپس ساعت ۵ توئیت کرد که ۷۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در ایران است. خب ما زودتر اعلام کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شما اگر من را دروغگو یا کتمان کننده فرض کنید، هر حرفی که زده شود باور نمی‌کنید. ما ساعت ۱۳ اعلام کردیم و ترکیه ساعت ۱۷ اعلام کرد، بعد به ما می‌گویند خاک بر سرتان که خبر آنها بیشتر چرخیده است.

حریرچی گفت: ما از روز چهارشنبه این مساله را به صورت قطعی اعلام کردیم.

وی در ادامه این نشست تاکید کرد: بیماری که روز چهارشنبه فوت کرده قطعاً روز چهارشنبه مبتلا نشده اما نکته اینجاست که تشخیص داده نشده است. ما بلافاصله در روزی که تشخیص داده شد توسط دکتر نمکی اعلام کردیم. یکی از دوستان صمیمی من تماس گرفت و گفت تو خودت به نتیجه نرسیدی که اینجا دروغ گفتی؟ گفتم زندگی ما با هم است چرا دروغ بگویم؟

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: ما در کنار چین در کنترل بیماری‌های عفونی به عنوان موفق‌ترین کشورها هستیم.

  • منبع خبر : مهر