کرونا جدول پخش برنامه های شبکه استانی سهند را هم تغییر داد.

همزمان با شیوع بیماری کرونا در جهان و سرایت آن در ایران ، صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برنامه‌ها و جدول پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خود را تغییر داد تا با دعوت از مسئولان ذیربط، پزشکان و کارشناسان به رسالت خود در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای پیشگیری از این بیماری عمل کند .
شبکه های استانی صدا و سیما همزمان با شبکه های سراسری و استانی به منظور افزایش آگاهی از ابعاد این بیماری ، ارائه راهکارهای پیشگیری و ایجاد آرامش بخشی و اطلاع‎رسانی اقدامات متنوعی را تدوین و در حال اجرای آن هستند.
این مرکز فعالیت خود را در تولید و پخش برنامه ها در سه حوزه اطلاع‎رسانی، ارائه راه‌ های پیشگیری و آرامش‎بخشی تدوین و برنامه ریزی کرده است.
برقراری ارتباط های مستقیم و تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونان این دانشگاه و دعوت از آنان برای حضور در برنامه‌های مختلف، اطلاع‌رسانی مستمر از وضعیت بیماری در کلانشهر تبریز و شهرستان ها ، پخش زیرنویس‎های خبری، تهیه گزارش از مسئولان در خصوص وضعیت مبتلایان و درمان شدگان از جمله اقداماتی است که در حوزه اطلاع‎رسانی نسبت به آن برنامه ریزی و اقدام می شود.
دعوت از پزشکان فوق‎تخصص در برنامه‌ها ، آموزش مسائل بهداشتی به همه سنین بخصوص کودکان، ساخت اینفوگرافی درباره کرونا و پخش در برنامه‌های مختلف به تناسب موضوع ، پخش آیتم‎های آموزشی و رعایت بهداشت عمومی و نحوه جلوگیری از کرونا نیز از جمله اقدامات این مرکز در رادیو و تلویزیون در حوزه ارائه راه‌های پیشگیری خواهد بود.
پرداخت در قالب پلاتو و اطلاع‎رسانی، بیان اقدامات امیدآفرین و آگاهی‎بخش نیز مواردی است که در بخش آرامش‎بخشی در دستور کار برنامه ریزان و برنامه سازان قرار گرفته است.
پخش برنامه هایی در زمینه روشنگری در خصوص شایعات ، راه‌های غلبه بر استرس ، آیتم مهارتی و آموزشی نیز از دیگر نکاتی است که در جدول پخش صدا و سیما گنجانده شده است .
همزمان با شیوع این بیماری در استان آذربایجان شرقی و اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در استان ، شبکه سهند ، تغییراتی در جدول پخش خود ایجاد کرد که شامل تقویت بخش‎های فیلم‎های سینمایی، آیتم‎های طنز و برنامه‌های کودک و ایجاد فضای سرگرم کننده در برنامه‌های روزانه صبحگاهی ، عصرگاهی و شبانگاهی است .
در این مرکز همچنین با تشکیل ستادها و گروه های مختلف خبری ، بلافاصله اخبار در خصوص این بیماری در جهان ، کشور و استان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد . در این ستاد بخش‎های مختلف خبری ضمن ارتباط زنده تلفنی و تصویری با مسئولان، و بسته های خبری مخاطبان را در جریان ماوقع موضوع قرار می دهند .
شبکه استانی صدا به صورت ویژه در تمام برنامه های روتین از جمله سحرلر ، خانواده ، آخشاملار و جوان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به موضوع بیماری های واگیردار و نحوه برخورد با آنها پرداخت می کند .


حوزه سیما نیز علاوه بر پرداخت در برنامه های روتین ، در ویژه برنامه ای با عنوان ” یاشایش ” به صورت ویژه به بیماری کرونا پرداخت می کند . در این برنامه ۴۵ دقیقه ای که روزهای فرد هر هفته پخش خواهد شد به بحث بهداشت فردی و اجتماعی ، بیماریهای واگیر و بیماری کرونا از زبان کارشناسان و پزشکان فوق تخصص این حوزه بحث و بررسی می شود. دراین ویژه برنامه ترکیبی استودیویی دکتر سید جمال حسینی اقدم مجری کارشناس ، مرتضی مقدس تهیه کننده و محمد ندیمی کارگردان برنامه هستند .
تولید و توزیع عکس نوشت و پوستر، کلیپ ، اینفوگرافیک ، موشن گرافیک، فتو و ویدئوکلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی برای جریان‌سازی و ایفای نقش مکملی نیز از برنامه های پیش بینی شده در فضای مجازی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی می باشد .
افزایش اطلاعات پزشکی مردم و تلاش برای کاهش ترس از بیماری کرونا ، بیان توصیه هایی در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ، ارائه و تقویت آموزش های خود مراقبتی در مقابله با ویروس کرونا ، بالا بردن میزان اطلاعات پزشکی ، کاهش ترس از این نوع بیماری ، دعوت از دکترین متخصص تغذیه و رشد و بیان نقش تغذیه و سبک زندگی درتقویت سیستم دفاعی بدن بویژه درمقابل کرونا و ارائه توصیه های بهداشتی درباره پیشگیری و ایمن ماندن مردم از بیماری کرونا ، بالابردن سواد رسانه ای برای کسب اطلاعات و اخبار درست و واقعی و اطلاعات پزشکی از دیگر تمهیداتی است که در محتوای برنامه های رادیویی ، تلویزیونی و خبری گنجانده خواهد شد.

  • منبع خبر : روابط عمومی شبکه سهند