انتظار برای مثبت شدن بازار در شرایط فعلی شاید تا حدی غیرممکن باشد و با توجه به اعتقاد مدیران بازار مبنی بر لزوم اصلاح بازار، انتظار برای دخالت صندوق توسعه بازار در جمع آوری صف‌های فروش در شرایط فعلی بی معنی باشد.

روز گذشته یکی از سنگین‌ترین افت‌های شاخص کل را شاهد بودیم. شاخص کل با بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ واحد و معادل ۲.۷ درصد کاهش به کانال ۵۳۴ هزار واحدی سقوط کرد.

این در حالی است که برخی از نماد‌های بزرگ تاثیر گذار از جمله هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو با توقف نماد مواجه بودند و صف‌های فروش سنگین بسیاری از نماد‌ها نیز جمع نگردید و با عدم معامله در سطح حجم مبنا، قیمت‌های پایانی با افت کمتری نسبت به قیمت‌های معاملاتی همراه بود. شاخص هم وزن نیز با افت ۱.۹۱ درصدی و شاخص فرابورس نیز سقوط افت بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات نیز به بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید. نماد‌های فولاد، فملی، کگل و وبملت بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

پس از افت سنگین قیمت نفت در بازار‌های جهانی که در دیروز صبح شاهد افت قیمت عجیب و وحشتناک ۳۲ درصدی بهای جهانی نفت بودیم، جو سنگین فروش در گروه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی حاکم گردید و این موضوع به سایر گروه‌ها نیز سرایت کرد و شاهد تشکیل صف فروش در اکثر گروه‌ها و نماد‌های بزرگ بودیم.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار‌های جهانی، افت سنگین قیمت نفت در پی جنگ نفتی عربستان و روسیه و عدم توافق کاهش تولید اوپک در کنار گسترده‌تر شدن شیوع ویروس کرونا در کشور‌های اروپای غربی و آمریکا، روز تراژیکی را رقم زد. قیمت جهانی نفت که در ابتدای معاملات دیروز با کاهش بیش از ۳۲ درصدی همراه بود. با این حال با بازگشایی بازار‌های آمریکا، میزان کاهش قیمت متعادل‌تر شد و در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با حدود ۱۹ درصد کاهش به ۳۲ دلار رسید.

بهای نفت برنت نیز به کمتر از ۳۵ دلار به ازای هر بشکه رسید. این بیشترین افت قیمت نفت خام از زمان جنگ خلیج فارس از سال ۱۹۹۱ محسوب می‌گردد. در پی این کاهش قیمت شدید و افزایش جو نگرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، شاخص اس اند پی با افت ۷ درصدی مواجه گردید و با توجه به قوانین بازار سرمایه آمریکا، شاهد توقف ۱۵ دقیقه‌ای معاملات بودیم. این توقف موقف معاملات در تاریخ بازار سرمایه امریکا کم سابقه بوده است و شاید مورد قبلی آن به رکود جهانی سال ۲۰۰۹ برگردد.

شاخص بورس‌های آلمان، فرانسه و انگلستان نیز با کاهش ۶ تا ۸ درصدی مواجه گردیدند. قیمت جهانی مس، روی و آلومینیوم نیز به سقوط خود ادامه دادند و قیمت مس به ۵.۵۰۰ دلار، بهای جهانی روی به ۱.۹۵۰ دلار و بهای جهانی آلومینیوم نیز به کمتر از ۱.۶۵۰ دلار در هر تن تنزل یافت.

فشار فروش در بازار‌های آمریکا به حدی بود که نرخ سود اوراق ده ساله این کشور به ۰.۵ درصد رسید و انتظار‌ها برای کاهش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور افزایش یافت. همچنین بهای جهانی طلا نیز که انتظار می‌رفت با این شرایط با افزایش قیمت مواجه شود، با کاهش ۰.۲۵ درصدی روبرو گردید تا نشان از شرایط پیچیده و سردرگمی سرمایه گذاران دربازار‌های جهانی دهد.
بسیاری بر این اعتقاد هستند که برنده اصلی شرایط فعلی کشور چین است. این کشور که مصرف کننده ۵۰ درصد فلزات جهانی و بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی در جهان محسوب می‌گردد، با افت قیمت فلزات و انرژی در شرایط خوبی خواهد بود و از سوی دیگر با کاهش مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور، به تدریج وضعیت اقتصاد و تولید آن نیز به شرایط عادی بازخواهد گشت. نرخ یوآن در روز‌های اخیر با افزایش در حدود ۲ درصدی روبرو بوده است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز، همچنان شاهد فشار فروش در گروه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و در سطح بعد در گروه فلزات اساسی خواهیم بود. در سایر گروه‌ها که ارتباط کمتری با قیمت‌های جهانی خواهند داشت، انتظار برای کاهش فشار فروش و کاهش شدت عرضه‌ها را پیش بینی می‌کنیم. با این حال، انتظار برای مثبت شدن بازار در شرایط فعلی شاید تا حدی غیرممکن باشد و با توجه به اعتقاد مدیران بازار مبنی بر لزوم اصلاح بازار، انتظار برای دخالت صندوق توسعه بازار در جمع آوری صف‌های فروش در شرایط فعلی بی معنی باشد.

  • منبع خبر : بورس نیوز