تحقیقی درباره وجود ۲ نوع ویروس کرونا در جهان جنجال زیادی به پا کرد. اکنون محققان ادعا می کنند پژوهش مذکور اشتباه است و نتایج آن معتبر نیست.

هفته گذشته نتایج پژوهش گروهی از محققان چینی سروصدای زیادی به پا کرد.

طبق این پژوهش ویروس کرونای جدید دارای دو شاخه مجزای اس و ال است که یکی از آنها سخت‌تر از دیگری است و همچنین احتمال دارد برخی افراد به هر دو گونه این ویروس مبتلا شوند.

این تحقیق با توجه به ۱۰۳ نمونه انجام شده بود.

در این گزارش اشاره شده بود دو نوع ویروس کرونا افراد را مبتلا می‌کند و بیشتر مردم مبتلا به نمونه سخت و تهاجمی ویروس کرونا شده‌اند.

طبق تحقیق ۷۰ درصد مردم به نوع تهاجمی این ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین از آنجا که این ویروس جهش می‌یابد، بنابراین ردیابی و درمان آن سخت‌تر است و احتمال دارد بیمارانی که بهبود یافته‌اند دوباره به ویروس کرونا مبتلا شوند.

محققان هشدار دادند در این پژوهش مشخص شد جهش‌های ژنتیک فقط در بخش کوچکی از اطلاعات وجود داشته است. بنابراین تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

همچنین یک محقق دیگر نیز معتقد است هنگامیکه ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود، تغییر در آن یک امر نرمال است.

اما اکنون به نظر می‌رسد برخی کارشناسان نتایج این تحقیق را قبول ندارند. به نوشته شبکه خبری abc استرالیا، ویروس‌ها به طور مداوم در حال جهش هستند. در حقیقت این جهش‌ها چنان سریع هستند که دانشمندان می‌توانند با استفاده از آنها مبتلایان به ویروس در نقاط مختلف جهان را ردیابی کنند. اما محققان تحقیق چینی ادعا کرده‌اند دو گونه این ویروس چنان متمایز هستند که می‌توان آنها را دو شاخه نامید.

این درحالی است که برخی کارشناسان این حوزه معتقدند ادعای محققان چینی درباره کشف دو گونه از ویروس مربوط به جهش آن و همچنین اشتباه در اطلاعات مورد استفاده در این پژوهش است.

یان مکی ویروس شناس دانشگاه کویینزلند استرالیا در این باره می‌گوید: این تحقیق دارای مشکلاتی بنیادین از جمله چالش‌هایی در برخی اطلاعات مورد استفاده است. تمایز در دو نوع ویروس به دلیل اشتباه توالی بندی است.

به گفته مکی الگوهای شناسایی شده در پژوهش محققان چینی در حقیقت تغییری نرمال در ویروس است. او در این باره می‌افزاید: این دو نوع ویروس تقریباً یکسان هستند. تحقیق مذکور واقعاً ضعیف است.

اسکار مک لین از دانشگاه گلاسگو نیز در این باره می‌گوید: از آنجا که این ویروس کرونا تازه است، حجم اطلاعات درباره آن نیز بسیار اندک است. دو ادعای اصلی که در این تحقیق مطرح شده براساس درک نادرست و تعبیر اشتباه از داده‌های ویروس SARS-CoV-۲ به دست آمده است. تحلیل اطلاعات نیز با محدودیت‌های متدولوژی انجام شده است.

از سوی دیگر نشریه «ال ای تایمز» در این باره می‌نویسد: مولفان این تحقیق اعتراف می‌کنند که نتیجه گیری آنها براساس نمونه کوچکی از داده‌ها درباره ویروس انجام شده است. دو نوع ویروسی که در این تحقیق به آنها اشاره شده باید در نمونه‌های دیگر نیز رصد شوند و تمایزهای ژنتیک آنها نیز باید با گزارش پزشکان و یادداشت‌های اپیدمولوژیکی مقایسه شود.

مایک رایان یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در این باره می‌گوید: این دونوع ویروس تفاوت‌هایی دارند اما در اصل یکسان هستند.

همه اینها در حالی است که برخی محققان خواستار سلب اعتبار از تحقیق چینی‌ها شدند.

• منبع خبر : مهر