رییس جمهوری در تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از حضور یک سوم کارمندان دولت در محل کار به شکل گردشی تا پانزدهم فروردین و همچنین تمدید مرخصی زندانیان تا پایان فرودین‌ماه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به خانواده‌هایی که به مسافرت رفته‌اند و در حال برگشت به استان یا شهر خود هستند و گفت: مساله بعدی درباره تعداد ماشین‌هایی بود که از مراکز استانها خارج شده‌اند به عنوان نمونه تهران و کرج مثال زده شد تعدادی از این ماشین‌ها این ایام عید از تهران و کرج خارج شده‌اند. البته گفتند شماره پلاک ماشین و شماره موبایل آنها مشخص است.

رییس جمهوری گفت: بهتر است که در آن طرح بسیج ملی از این ماشین‌ها و صاحب آنها همان سوال مربوطه انجام بگیرد و  اگر کسی مشکلی دارد از همین حالا دنبال مشکل برویم چرا که در بازگشت و روزهای پایانی تعطیلات تراکم ایجاد می شود با مدل تب سنجی دیگر امکان پذیر نیست که ترافیک های طولانی انجام شود بنابراین از طریق همین غربالگری و تماس با آنها مشخص کنیم و این کار را انجام دهیم.

روحانی تاکید کرد: قبلا مصوبه ما این بود که ماشین‌ها در خروجی‌ها مورد بازرسی و تب سنجی قرار بگیرند.  کسی صبح به من مراجعه کرد گفت که از تهران به کرج رفته و برگشته است که در سه نقطه مورد تب سنجی قرار گرفته است. هم زمان خروج از تهران و هم خروج از کرج و هم در وسط راه . این جزو افرادی است که هر روز به کرج می رود و می آید اگر بنا باشد ماشین یک نفر را سه بار نگه داریم و تب سنجی کنیم این چنین مصوبه‌ای نداشتیم من باز از استانداران و فرمانداران خواهش می کنم که همه به مصوبات توجه کنند و ما طبق مصوبات عمل کنیم که کار پیش برود.

رییس‌جمهوری ادامه داد: در این جلسه گزارشی داده شد مبنی بر این که ورودی به بیمارستان ها در استانها کاهش پیدا کرده و از آن طرف تعداد فوتی‌ها هم روندکاهشی داشته است که هر دو خبر مهمی برای ما بود که اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است مهم بوده است.

وی گفت: باز هم از نظام سلامت کشور تشکر و سپاسگزاری میکنیم که با فداکاری این کار مهم و اساسی را انجام می ‌دهند و از مردم تشکر می‌کنیم که آنها هم به توصیه‌ها توجه می‌کنند و آمار و ارقام نشان می‌دهند که اکثریت مردم به همه توصیه ها توجه دارند.

رییس‌جمهوری گفت: یکی از مسایل مهمی که در جلسه مطرح شد این بود که در سیاست‌ها به گونه‌ای حرکت کنیم که اولا زمان لازم را برای درمان در اختیار نظام سلامت قرار دهیم. نباید به گونه‌ای عمل کنیم که با بالا رفتن پیک در یک مقطه زمانی کوتاه امکان درمانی ما کافی نباشد و به کسانی که مبتلا شده‌اند رسیدگی شود.

وی افزود: باید به گونه ای عمل کنیم که تخت‌ها و بخش‌های ویژه مراقبت و پزشکان و پرستاران ما توان و ظرفیت را برای معالجه داشته باشند که البته تا این روزها به این گونه بوده است و ما در بیمارستانی دچار مشکل نشده ایم.

رییس جمهوری گفت: مساله بعدی این است که از لحاظ مراقبت‌های بهداشتی کاری کنیم که این ویروس شیوع پیدا نکند و بتوانیم این زنجیره را بشکنیم. بنابراین در اینجا مطرح شد که یک فرد آلوده اگر تماس عادی داشته باشد چند نفر را آلوده می کند و اگر در حالت قرنطینه قرار بگیرد آن وقت چه شرایطی خواهد بود.

مشاغل و اجتماعات همچنان تا ۱۵ فروردین تعطیل هستند

روحانی افزود: خیلی مهم است که اگر فردی مبتلا به ویروس شده است حتما باید در مدت زمان مقرر یعنی دو هفته در جایی یا خانه یا بیمارستان یا در شرایط حاد در مراقبت های ویژه باشد و نباید کسی که دارای این ویروس است در جامعه تحرک داشته باشد بنابراین به همین دلیل توصیه شد همه مشاغل و اجتماعاتی که تعطیل اعلام شده است تا ۱۵ فروردین تعطیل بماند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: غیر از تجمع مردم برای تهیه مواد غذایی و بهداشتی نباید در بقیه موارد تجمعی داشته باشیم. به مردم توصیه می کنیم در مراسم غم و عزا، شادی و عروسی و یا مناسبت دیگر تجمعی نداشته باشند.

روحانی در ادامه گفت: وزارت بهداشت به ما اعلام کرد که فاصله دو نفر باید حدود دو متر باشد.  فرض را بر این بگذاریم طرفی که با ما مواجه شده است احتمالا دارای این ویروس است چون احتمال این که دارای این ویروس باشد زیاد است و سرفه ای هم نکند تب هم نداشته باشد بنابراین این فاصله را باید مراعات کنیم. بنابراین در مدت زمانی که در تعطیلات عید هستیم و تا ۱۵ فروردین باید این نکات را رعایت کنیم که تماس ها به حداقل ممکن و سفرها به حداقل ضرورتها برسد.

وی افزود: مواردی دیگری مطرح است که این موارد در ستاد بررسی کافی نشده و پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان بود. بنا شد در کمیته اجتماعی و امنیتی این مسائل مطرح و بررسی شود و ظرف امروز و فردا به یک تصمیمی برسند و اگر تصمیم مورد نظر جمع بود همان زمان می توانیم ابلاغ کنیم یا  اگر نیاز به جلسه بود که می توانیم فورا جلسه را تشکیل دهیم.

روحانی یادآور شد: به شکل طبیعی جلسه ما صبح شنبه است و اگر لازم باشد می توانیم جلسه را جمعه تشکیل دهیم البته پنجشنبه هم که جلسه اقتصادی کرونا را به ستاد ملی تغییر دهیم و  مشکلی پیش روی ما نیست که این کار انجام بگیرد و جلو برود.

تحویل مایحتاج مردم به درب منازل از طریق شرکت‌های خدمات عمومی

رییس‌جمهوری در ادامه گفت: مساله دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به شرکت‌هایی است که خدمات عمومی را به مردم عرضه می‌کنند و به جای این که مردم به فروشگاه‌ها مراجعه کنند این شرکت‌ها خدمات را انجام دهند و آنچه مورد نیاز آنها است را به درب منازل ببرند. بنابراین پروتکل بهداشتی را باید وزارت بهداشت و درمان باید بگوید که چگونه و به چه شکل این بسته باید درب منزل مردم فرستاده شود و مردم چگونه تحویل بگیرند و آن فروشگاه چگونه باید تحویل دهد و یا آن مبدایی که تولید می‌کند.

وی یادآور شد: بنا شد که این شرکت‌ها اگر مشکلاتی در خدمات عرضه دارند وزارت ارتباطات که در این زمینه کار کرده است این مشکلات را رفع کند و اگر مصوبه ای از دولت  یا از جلسه ستاد کرونا نیاز دارد آن را بیاورد.

روحانی گفت: در این جلسه درخواست این بود که تبلیغات شرکت‌هایی که مورد تایید صدا و سیما است در این ایام مجانی انجام شود تا مردم آنها را بشناسند و به آنها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: هدف اصلی ما این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند و به جای ۱۰ خانه که ۱۰ اعضا باید از خانه بیرون بیایند یک نفر بیرون باشد و خدمات را برای ۱۰ یا حتی ۲۰ نفر یا بیشتر انجام دهد. البته بنا شد بر این شرکت‌ها نظارت کامل انجام شود که مشکلی پیش نیاید. هم تعزیرات و هم قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی دیگر این نظارت را انجام دهند که این هم مورد تایید جلسه امروز بود.

حضور یک سوم کارمندان دولت به شکل گردشی در محل کار

رییس جمهوری ادامه داد: بحث دیگری که در جلسه امروز مطرح شد نسبت به حضور کارمندان دولت در سرکارهای خود بود. البته نیروهای مسلح به طور طبیعی خودشان مقررات خود را دارند و ابلاغ می‌کنند. اما در خصوص حضور کارمندان دولت تصمیم گرفته شد که کل کارمندان دولت که حدود ۲ میلیون ۴۵۰ هزار نفر است که ۱ میلیون و دویست هزار نفر از اول اسفند مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها کار خود را تعطیل کردند. سرکار نمی‌رفتند یا اگر هم می رفتند محدود بوده است.

وی گفت: افرادی هم هستند که شغل‌های حساسی دارند و نیازمندی‌های عمومی را تامین می‌کنند بنابراین آنها باید سرکار باشند و جمعیت زیادی حدود ۵۰۰ هزار نفر در بهداشت و درمان و نظام سلامت کار می‌کنند. تعداد زیادی در شهرداری‌ها هستند که کار نظافت را انجام می‌دهند که حضورشان ضروری است.

روحانی افزود: حدود ۵۰۰ هزار نفر هم در مشاغلی هستند که می شود یک سوم آنها، مشغول کار باشند و دو سوم آنها تا ۱۵ فروردین سرکار نیایند. بنا شد که در این زمینه به طور گردشی این کار انجام شود و همیشه یک سوم سرکار باشند و دو سوم در مرخصی باشند تا از این دوران عبور کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: نسبت به همه مواردی که قبلا تعطیلی آنها را اعلام کردیم البته نه مراکزی که مواد غذایی می‌فروشند همه اینها بنا شد تا ۱۵ فروردین این تعطیلی ادامه پیدا کند.

مرخصی زندانیان تا پایان فرودین تمدید شد

روحانی در ادامه به بحث زندانیان در جلسه ستاد مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: زندانیان که تا ۱۵ فروردین به مرخصی آمده اند در این جلسه تصمیم گیری شد که این مرخصی تا پایان فروردین ادامه پیدا کند که بعد اگر به تصمیمات دیگری رسیدیم اعلام خواهیم کرد.

رییس‌جمهوری افزود: موارد خاصی هم نسبت به نیروهایی که برای دانشگاه‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی برای انجام وظیفه خدمت عمومی که آن هم هماهنگی با ستاد کل نیاز داشت که اینجا هماهنگ شد.

وی تاکید کرد: مواردی که در این جلسه بود همه مورد تصویب قرار گرفت البته جز یکی دو مورد که وزارت کشور و کمیته اجتماعی امنیتی آن را نهایی کند. یک مورد هم بود که وزارت ارتباطات باید آن را پیگیری کند.

روحانی بار دیگر یادآور شد: از مردم کشور تقاضا دارم که توصیه های بهداشتی را مراعات کنند تا بتوانیم سریعتر از این مرحله و بلیه عبور کنیم تا بتوانند با فراغت به کار و آموزش فرزندانشان و فعالیت‌های اجتماعی در شرایط بهتری ادامه دهند.

  • منبع خبر : ایرنا