بازی اندرویدی کووید ۱۹ که با تلاش جوانان ارومیه‌ای و با هدف نهادینه‌سازی فاصله‌گذاری فیزیکی طراحی شده بود، امروز چهارشنبه در سالن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از این بازی گفت: این بازی می‌تواند حقیقت عینی طرح فاصله‌گذاری هوشمند را برای مردم، جوانان و نوجوانان بشناساند.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری ادامه داد: طراحی و تولید این بازی نوآوری خوبی است که می‌تواند در مورد تمام بیماری‌های واگیر مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با اجرای این‌گونه بازی‌ها در جامعه می‌توان به نوعی فرهنگ‌سازی کرد تا مردم خود حافظ امنیت جان جامعه باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی بیان کرد: تولید این بازی در استان نشان داد که می‌توان از توانمندی‌های داخل استان به نحو احسن برای تولیدات رسانه‌ای نیز استفاده کرد.

دبیر کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی آذربایجان‌غربی نیز در این آیین گفت: هدف اصلی طراحی بازی کووید ۱۹ غلبه بر ویروس کرونا و نهادینه‌کردن فاصله‌گذاری فیزیکی در سطح جامعه است.

مصطفی محمودی با بیان اینکه تنها راه غلبه بر بیماری کرونا رعایت فاصله‌گذاری است، افزود: در ابتدای بازی فاصله انسان‌ها از هم کم است و راحت‌تر منتقل می‌شود ولی در طول زمان و با افزایش آگاهی انسان‌ها، فاصله‌گذاری بیشتر رعایت و پیشروی سخت‌تر می‌شود.

دبیر کارگروه فضای مجازی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: همزاد پنداری مناسبی در این بازی وجود دارد و ‌تغییر رفتار کاربر در طول بازی دنبال می‌شود.

به گفته وی شرکت «گون‌آی» ارومیه که یک شرکت مطرح در سطح بین‌المللی بوده و در زمینه انیمیشن و بازی فعالیت می‌کند و در صورت حمایت می‌تواند آثار موثر و ارزشمندی را تولید و عرضه کند.

وی تاکید کرد: همچنین ۴۰ انیمیشن یک دقیقه‌ای با مضمون آگاهی‌بخشی در مورد ویروس کرونا تا ۱۱۰ روز آینده تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

موسس استودیو «گون‌آی» ارومیه و برنامه‌نویس بازی کووید ۱۹ نیز در این آیین گفت: ایده اصلی بازی از حدود یک ماه قبل و با این تفکر شروع شد که خیلی‌ها تصور درستی از زنجیره انتقال ویروس ندارند و فکر می‌کنند که اگر با افراد مطمئن رفت‌وآمد کنند، مبتلا نمی‌شوند یا تاثیر مهم خودشان در قطع زنجیره انتقال را نادیده می‌گیرند.

کیوان ملک‌محمدی اضافه کرد: بر همین اساس در این بازی ضمن سرگرم‌ کردن مردم، هدف اصلی ارایه تصویر واضح و درستی از زنجیره انتقال ویروس است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مطالب آموزشی رسانه‌های ارتباط جمعی در حال تبدیل شدن به کلیشه است، بیان کرد: ایفای نقش ویروس کرونا توسط کاربر از ایده‌های هیجان‌انگیز این بازی است و به این ترتیب کاربر وقتی خودش در نقش ویروس برای مبتلا کردن انسانها تلاش می‌کند، متوجه زنجیره انتقال می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی کاربر در جاهایی به دلیل رعایت شدن فاصله یا استفاده از ماسک نمی‌تواند ویروس را منتقل کند، تاثیر فاصله و استفاده از ماسک در شیوع بیماری را بیشتر لمس می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کارهای اجرایی این بازی از حدود ۲۵ روز قبل کلید خورده است، اضافه کرد: ژانر بازی در سبک «هایپر کژوال» است و برنامه‌نویسی آن در موتور «یونیتی» انجام و سعی شده است تا گرافیک و گیم‌پلی بازی برای کاربران فضایی روان و خوشایند باشد.

به گفته وی بازی در عین سادگی پیچیدگی‌های فنی خاص خودش را دارد که به منحصر به فرد بودن آن منجر شده است؛ به عنوان مثال زنجیره تصادفی اتصال انسان‌ها در این بازی شبیه‌سازی شده است و در ابتدای بازی انسان‌ها فاصله‌ نزدیکتری به هم دارند و در ادامه بازی فاصله‌ انسانها از هم بیشتر می‌شود که به افزایش آگاهی مردم در اثر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی اشاره دارد.

وی اضافه کرد: در جایی که ویروس نتواند راهی برای انتقال از یک شخص به شخص دیگه پیدا کند، نابود می‌شود؛ همینطور در شروع بازی و بعد از هر باخت پیغامی آموزنده برای یادآوری برخی نکات بهداشتی و آماری به کاربران ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا، این بازی در زبان فارسی بوده و تا یک هفته آینده در مارکت‌های داخلی قابل دسترس خواهد بود و تا ۲ هفته آینده نیز زبان انگلیسی این بازی در مارکت‌های خارجی نیز عرضه می‌شود.

کاربر در این بازی برای همزادپنداری بیشتر، نقش ویروس کرونا را بازی می‌کند و شیوه‌های انتقال را از طریق تصویرسازی ذهنی تجربه می‌کند اما در نهایت با این محصول آموزشی و سرگرم‌کننده به تغییر رفتار و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی سوق داده می‌شود.

استودیو گون‌آی ارومیه به صورت رسمی از سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۹۰ اولین بازی ایرانی با بیش از یک میلیون دانلود را تولید کرد؛ موفقیت در جشنواره‌های مختلف داخلی و خاجی و تولید بیش از ۲۵ عنوان بازی از جمله موفقیت های این شرکت به شمار می رود.

  • منبع خبر : ایرنا