25 مه 2020 روزی بود که فشار 9 دقیقه ای زانوی دریک شاوین افسر پلیس شهر میناپولیس در ایالت مینه سوتا بر گردن جورج فلوید، شهروند آفریقایی آمریکایی این شهر منجر به جان باختن وی و جان گرفتن و شعله ور شدن اعتراضات مردمی در این شهر پس از سال ها سکوت جامعه رنگین پوستان در برابر تبعیض نژادی دولتی و سازمان یافته ایالات متحده شد.

این نخستین مورد از مرگ یک سیاه پوست در آمریکا نبود اما شبیه بودن شیوه مرگ او به اریک گارنر در سال ۲۰۱۴ باعث شد تا مردم به اقدامات غیر انسانی و نژادپرستانه پلیس این کشور واکنش سختی نشان دهند.

اعتراضات با آتش زدن پاسگاه پلیس مینه سوتا آغاز شد و پس از چهار روز ۳۰ ایالت آمریکا درگیر تظاهرات علیه تبعیض نژادی شدند. اوضاع شهرهای ۵۰ ایالت آمریکا یکی پس از دیگری از کنترل شهرداران و فرمانداران خارج شد و به ورود به محوطه کاخ سفید و آتش زدن پرچم آمریکا توسط مردم این کشور انجامید به نحوی که رئیس جمهور ترامپ مجبور به صدور دستور دخالت نیروهای گارد ملی و اعلان حکومت نظامی در برخی شهرها مثل واشنگتن شد.

حرکت ضد نژادپرستی سیاه پوستان آمریکایی اما تنها به آمریکا محدود نشد، بریتانیا به عنوان کانون تجارت بردگان و تولید فرهنگ نژادپرستی در اروپا شاهد به خیابان کشیده شدن شهروندان خود در اعتراض به رفتارهای تبعیض آمیز دولت آمریکا و سکوت مقامات بریتانیایی در مقابل اعمال ضد حقوق بشری دولت ایالات متحده شد. اعتراضات در فرانسه و آلمان و دیگر شهرهای اروگا همچنین همسایه دیوار به دیوار آمریکا یعنی کانادا نیز شدت گرفت.

اما نقطه عطف این اعتراضات بعد از اعتراض به رفتارهای ضد حقوق بشری دولتمردان آمریکایی و اروپایی حمله به نمادهایی بود که تا چندی قبل نماد قدرت و ثروت در این کشورها محسوب شده و مردم این کشورها مجبور به قبول آنها به عنوان نمادهای ملی خود بودند.

حمله به مجسمه شاه لئوپولد دوم و شاه بودوئن در بلژیک، رابرت میلیگان ، ادوارد کلیستون و چرچیل در بریتانیا، کریستف کلمب، جورج واشنگتن، ژنرال آلبرت پایک در آمریکا و پایین کشیدن اکثر آنها تبدیل به جنبشی جدید در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی شد اما این امر به مذاق مقامات اروپایی به عنوان کانون برده داری و نقض حقوق بشر در جهان خوش نیامد و سعی کردند با رسانه های تحت کنترل خود نظیر یورو نیوز این رفتار مردم را به نقد بکشند.

یورو نیوز در این رابطه نوشت: این شخصیت ها نزد دوستدارانشان وطن پرست و جهان گشایانی هستند که نه تنها برای منافع کشور خود کوشیده اند بلکه فرهگ و تمدن غرب را گسترش دادند.

در ادامه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا خواستار آن شد تا مجسمه چهره‌های مشهور کنفدراسیون از جمله جفرسون دیویس، رئیس‌جمهور کنفدراسیون کشورهای آمریکا در طول جنگ داخلی این کشور، از ساختمان کنگره مشهور به «کاپیتول» جمع آوری شوند.

پلوسی در نامه‌ای خطاب به کمیته‌های مشترک میان مجلس نمایندگان و سنای کنگره که صلاحیت بررسی این موضوع بحث برانگیز را دارند، اعلام کرد که «داشتن چنین مجسمه‌هایی در کاپیتول به معنای ادای احترام به نفرت است و نه به میراثمان. این مجسمه‌ها باید برچیده شوند.»

این درخواست او در همان روزی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرد اسامی پایگاههای نظامی را که به افتخار ژنرال‌های کنفدراسیون نام گذاری شده است تغییر نخواهد داد.

حضور برخی چهره های سیاسی در بین تظاهر کنندگان ضد نژادپرستی نظیر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز موردی است که فعالان حقوق بشر را به واکنش داشته و رفتار پوپولیستی آنها را به چالش کشیده است. آنها معتقدند تنها با حضور در یک جمع حامیان حقوق بشر نمی توان خود را حامی آنها دانست این افراد باید در تغییر قوانین نژادپرستانه و ضد حقوق بشری در جهان نیز اقدامات عملی انجام دهند. امضای این افراد بر پای قراردادهای فروش سلاح به دولت هایی است که اکنون با اسلحه های فروخته شده توسط آنها مردم بیگناه قتل عام می شوند.

اما برخی نیز معتقدند این اعتراضات باعث از پای درآمدن سیستم حکومتی این کشورها به ویژه آمریکا خواهد شد. در پاسخ به این افراد عده ای نیز می گویند هر چند اقدامات فعلی سیستم حاکمیتی این کشورها را با چالش روبرو کرده است اما این به معنای پایان کار آنها نیست چرا که مردم این کشورها الگویی جایگزین برای نظام سیاسی کشورهای خود ندارند.

آنها بر این باورند بی شک نظام کمونیستی در صورت عدم فروپاشی می توانست جایگزینی برای نظام امپریالیستی باشد اما واقع امر این است که کمونیسم چهره  واقعی خود را به مردم غرب نمایانده و دیگر امیدی به قدرت گرفتن آن نمی توان داشت اما منافع اقتصادی مردم و دولتها می تواند هنوز امپریالیسم را با شکلی دیگر سرپا نگهدارد. به زعم آنها غربی ها برای داشتن یک نظام حکومتی جدید باید یک تغییر ایدئولوژیک را نیز تجربه کنند.

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین