رئیس‌جمهور با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم ایام نوروز سفر نروند، گفت: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی کرونا بود، گفت: به حمد الله در طول این یکسال و چند هفته بی وقفه این جلسات را بدون هیچ تعطیلی برگزار کردیم و در هر جلسه مصوبات داشتیم و امیدوار هستیم قدم به قدم به سمت کنترل و مهار این ویروس برویم.

وی افزود: جایی که مراعات نمی‌شود، باید گله کنیم و جایی که مراعات می‌کنند هم باید تشکر کنیم. سه هفته است به صورت منظم در همه آمار و ارقام دقت می‌کنم، جز یک استان که به دلیل یک ویروس جهش یافته توسط تردد برخی مسافران در کشور همسایه، دچار مشکل شده است بقیه کشور، هم تیم پزشکی و هم مدیریت استانی و همه نیروهایی که بسیج شدند خوب کار کردند.

روحانی افزود: امروز جز استان خوزستان و مقداری هم استان چهارمحال و بختیاری، مابقی استان‌ها شرایط‌شان خوب بوده و خط فوت صاف است. حتی خط ابتلای مثبت هم در اکثر جاها مستقیم است که علامت بسیار خوبی است و نشان از تلاش دست‌اندرکاران است.

وی با اشاره به اینکه این روزها با اسفند پر جنب و جوش روبرو هستیم، بیان کرد: معمولاً در این ۱۵ روز آخر اسفند ماه شرایط خاصی وجود دارد. تردد مردم و خرید آنها همیشه در این ماه بیشتر می‌شود و فعالیت‌های نظافت خانه و خرید گل و گلدان و … که جز رسومات مردم است منجر به تردد بیشتر در بازار می‌شود که علامت هشدار دهنده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از طرف دیگر به فروردین می رسیم که ماه حساسی است، اظهار داشت: ۱۵ روز آخر اسفند و دو هفته اول فروردین یک ماه حساسی است. در آن ۱۵ روز فروردین هم، هم تردد و هم رفت و آمد خانوادگی و هم دورهمی و سفر زیاد می‌شود.

روحانی افزود: اینکه از مردم خواهش می‌کنیم از سفر در ایام عید صرفنظر کنند، گرچه می‌دانیم برای آن‌ها سخت است و از سال ۹۸ بخاطر سیل در ۲۵ استان نتوانستند سفر بروند یا سال ۹۹ بخاطر شرایط کرونا نتوانستند سفر بروند اما باید بدانند خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود فقط برای سلامت آنها است. می‌دانیم که ممکن است برای مردم و کسبه سخت باشد.

وی با تاکید بر اینکه نرفتن به سفر بهتر از سفر رفتن است، افزود: اگر کسانی به هر دلیلی اعم از اصرار و اضطرار قصد سفر دارند، حتماً پروتکل‌ها را بیش از همیشه مراعات کنند. سفر رفتن و شل شدن پروتکل‌ها به معنای خطر واقعی است و ما را وارد موج چهارم می‌کند که مشکلات زیادی برای ما، زندگی مردم، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور و از همه مهمتر سلامت مردم ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم شب عید خرید نروید اما خواهش ما این است که در ترددها که برای خرید شب عید انجام می‌شود تراکم، فاصله و پروتکل‌ها را مراعات کنند. ممکن است جایی جنس درصدی ارزان‌تر باشد اما با این ریسک نمی‌ارزد. خرید اینترنتی تا جایی که امکان پذیر است انجام شود زیرا امسال شرایط ما شرایط خاصی است.

روحانی با بیان اینکه از طرف دیگر برای عید مصوب کردیم، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، تاکید کرد: هیچکس برای این شهرها برنامه ریزی نکند و هر جا که وزارت و بهداشت درمان اعلام می‌کنند که قرمز و نارنجی است سفر ممنوع است و نیروی انتظامی و همه نیروها به قوانین وضع شده حتماً عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در کشور نظام سلامت داریم و تاب آوری آن، حد مشخصی دارد، اضافه کرد: مثلاً شهری ۱۰ بیمارستان و ۵ هزار تخت دارد. از لحاظ تخت ما محدودیت داریم. تخت «آی سی یو» باز محدودیت‌های بیشتری دارد. نیروی انسانی و پرستار ماهر هم توانی دارد و نمی‌توان گفت این نیرو، دو شیفت در روز و بدون مرخصی کار کند و ما باید در تمام تصمیم گیری ها این توان محدود را مدنظر قرار دهیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: زمانی است که در صدهزار نفر جمعیت، تست یک نفر یا دو نفر مثبت می‌شود که می‌گوئیم یک نفر و دو نفر قابل تحمل است یا در یک میلیون جمعیت شهر می‌شود ۱۰ تا ۲۰ نفر. اما باید در نظر گرفت فرد به بیمارستان می‌آید و یک روز بستری نمی‌شود، معمولاً ۱۰ روز یا بیشتر بستری خواهد شد. اگر این تعداد افزایش پیدا کند مگر چقدر تاب و تحمل وجود دارد.

روحانی ادامه داد: کاملاً باید لحاظ کنیم که نهایت این حرکت و تردد و ابتلای شدید منجر به مراجعه به پزشک، تست، بستری شدن، آی سی یو و …می شود. همه مردم باید مراعات کنند و یکی از مراعات‌ها در شب عید است.

وی تاکید کرد: البته می‌دانیم بار روانی خاصی به مردم تحمیل شده است و خانه نشینی ها، خستگی‌ها و آثار روانی همه هست و در مورد کسب و کارهایی که تقریباً یک سال است که تعطیل شده است، فشارهای زیادی وارد می‌کند اما در عین حال سفری اگر قرار است انجام گیرد، حتماً در شهرهای قرمز و نارنجی نباید انجام شود و بقیه جاها هم با مراعات پروتکل مجاز است. در غیراین صورت سلامت جامعه و خودمان را به خطر می‌اندازیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که با یک ویروس جهش یافته مواجه هستیم، گفت: در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آغاز می‌شود و مشکلات کم می‌شود اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد و به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. بگذریم از اینکه عدالتی در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند؛ تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد.

روحانی تاکید کرد: اینکه واکسن تزریقی چه مدت مؤثر است و ایمنی می‌آورد آن هم مشخص نیست. این هم محدودیت دیگر است. از طرف دیگر در دنیا یک واکسن هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند. می‌گویند فلان واکسن خطرناک است. پس نمی‌توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده ما از این معضل عبور می‌کنیم.

وی افزود: حتی تزریق واکسن شروع شود هم زمان می‌برد و باید مراعات پروتکل‌ها را ادامه دهیم. یعنی سبک زندگی‌ای که در این یکسال به تدریج پذیرفته‌ایم مثل کاهش ترددها، دورهمی ها، استفاده از ماسک و شستشو را باید برای یک سال دیگر ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: زیرا اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد، می‌گفتیم بالاخره یک روز تمام می‌شود اما به سمت جهش یافتگی رفت و امروز انواع مختلفی از آن ظهور پیدا می‌کند و شایع می‌شود. خواهش من این است که در این ایام عید به فکر مردمی باشیم که مسافرت نمی‌روند. صدا و سیما و فضای مجازی برای اوقات فراغت و برنامه سازی ها تلاش کنند.

روحانی با بیان اینکه دبستان، دبیرستان و دانشگاه که همه تقریباً امسال تعطیل بودند، افزود: ان شاءالله بتوانیم برای اوقات فراغت مردم تلاش کنیم تا عید نوروز به گونه‌ای باشد که با سختی و ویروس و مرگ و میر همراه نباشد. استان‌هایی که مقصد سفر هستند مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و اصفهان بسیج عمومی برای مراعات فاصله‌ها و پروتکل‌ها لحاظ شود.

وی در پایان گفت: استان‌هایی که مقصد مسافران هستند بسیج فوق العاده تشکیل دهند، استاندار، تیم پزشکی، بسیج، سپاه و … مراقبت بیشتری داشته باشند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.