رئیس جمهور گفت: بار سنگین برجام بر دوش ملت بزرگ ایران بوده است. ملت ایران به دنیا نشان داده به تعهدات خود پایبند است و به دنبال صلح است و به دنبال جنگ نیست.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت به مناسبت یوم‌الله ۱۲ فروردین گفت: میوه تلاش‌های ملت ایران قبل از مشروطه و بعد از مشروطه جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۲ فروردین سال ۵۸ متولد شده است، این بالاترین ثمره‌ای بهترین شجره در تاریخ کشور است. باید این روز را به معنای واقعی کلمه خاص بدانیم. باید جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت را حفظ کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سه پایه اساسی دارد که باید از این پایه‌ها به خوبی مراقبت کنیم تا بتوانیم از شرایط خاصی که در اختیار مردم قرار گرفته است، به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.

دو جلد کتاب از افتتاح‌های سال ۹۹ تهیه شده است

رئیس‌جمهور ادامه داد: ۶۰ جلسه از آغاز سال ۹۹ که تصمیم گرفتیم پنجشنبه‌های افتتاح را داشته باشیم، گذشت. این جلسات بدون وقفه از فروردین سال ۹۹ آغاز شد. مجموعه این افتتاح‌ها برای کشور پرافتخار خواهد بود. دو جلد کتاب از افتتاح‌های سال ۹۹ تهیه شده است. در سال ۱۴۰۰ نیز یک جلد کتاب دیگر از افتتاح‌ها تهیه خواهد شد که نشان می‌دهد در سال‌های سخت تحریم‌ها و کرونا، مردم، مدیران، بخش دولتی و خصوصی موفق شدند این همه طرح و پروژه را افتتاح کنند.

روحانی گفت: بیش از هزار هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در این مدت افتتاح کردیم. این اقدامات نشان می‌دهد ایران زنده است و دشمنان ما هنوز قدرت ملت ایران بزرگ را درک نکرده‌اند.

وی اظهار داشت: ترامپ به یکی از مقامات کشورهای دیگر گفته بود ما حاضریم به ایران کمک کنیم و حاضریم چند عدد پنتیلاتور را به ایران هدیه دهیم. بنده گفتم ما حاضریم هر مقدار پنتیلاتور نیاز دارند، صادر کنیم. دولت آمریکا هنوز ایران را نشناخته است. قبل از انقلاب نیز ایران را نشناخته بودند بعد از انقلاب نیز نشناختند. اگر یکبار این ملت بزرگ را درک می‌کردند، در برابر ملت ایران تواضع می‌کردند.

آمریکایی‌ها از فرصت طلایی استفاده نکردند

وی ادامه داد: رهبر بزرگ انقلاب به صراحت اعلام کردند که اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، ما به همه تعهداتمان برمی گردیم، این یک معامله برد برد برای همه جهان و منطقه بود اما آمریکایی‌ها نفهمیدند و از این فرصت طلایی استفاده نکردند. امروز و فردا می‌کنند.

رئیس‌جمهور افزود: این دولت جدید هم خیلی با واقعیت فاصله دارد. مردم ایران ملتی سروقامت هستند که به خوبی مقاومت و ایستادگی کردند و ایستادگی خواهند کرد.

روحانی تأکید کرد: ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۰ از کرونا عبور خواهیم کرد و تا پایان سال واکسن تولید شده و واکسیناسیون انجام خواهد شد و ما از این بلا عبور خواهیم کرد.

وی گفت: تولید ما ادامه پیدا خواهد کرد و مردم و بخش خصوصی همین راه را ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور افزود: در سال گذشته در یک سال ۳۶ هزار مجوز برای واحدهای صنعتی صادر شده است. کل واحدهای فعال صنعتی ما ۷۵ هزار واحد است که ۳۶ هزار واحد جدید نیز درخواست مجوز کردند که زمین مورد نیاز در اختیار ۱۰ هزار واحد صنعتی قرار گرفته است. کشور ما کارگاه تلاش و فعالیت برای آبادانی است.

روحانی ادامه داد: امروز بیش از ۴,۵۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شد که حدود ۱۳۰۰ نفر با این طرح‌ها مشغول به کار شدند.

وی تأکید کرد: مردم عزیز ما بدانند اگر پتروشیمی نبود و اگر صنایع معدنی نبود، با شرایطی که سال ۹۹ داشتیم، برای تأمین ارز مورد نیاز کشور حتماً با مشکلاتی مواجه می‌شدیم. مردم باید با همه وجود از صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی قدردانی کنند.

صادرات صنایع پتروشیمی و صنایع معدنی ارز مورد نیاز کشور را در دوره تحریم‌ها تأمین کردند

رئیس‌جمهور افزود: البته صنایع دارویی، غذایی، خودرو و بخش کشاورزی نیز سهیم بودند. صادرات در پتروشیمی و صنایع معدنی رکن اساسی بود و بیشترین ارز مورد نیاز کشور از این صنایع تأمین شد. کار بزرگ عظیمی انجام دادند، دشمن را مأیوس و ملت را امیدوار کردند.

روحانی ادامه داد: البته این به معنای آن نیست که مردم سختی ندارند، دوران جنگ است، در جنگ، ما مجروح، بمباران، تخریب و سختی داریم. جنگ اقتصادی است و دشمنان این جنگ را بر ما تحمیل کردند. ما آغازگر این جنگ نبودیم. حتی بعد از یک سال از تحمیل این جنگ، ما یک سال به تمام تعهدات خود عمل کردیم. این بزرگترین فخر ملت ایران است که علی‌رغم آنکه طرف ما از تعهد خارج شد، ما یک سال تمام صبر کردیم و از اردیبهشت ۹۸ شروع به کاهش تعهدات کردیم.

بار سنگین برجام بر دوش ملت بزرگ ایران بوده است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یک سال ملت ایران به تنهایی بار برجام را بر دوش گرفت. همه آنهایی که امروز در دنیا می‌گویند بالاترین توافق سیاسی برجام است و به برجام افتخار می‌کنند، بدانند بار سنگین برجام بر دوش ملت بزرگ ایران بوده است. ملت ایران به دنیا نشان داده به تعهدات خود پایبند است و به دنبال صلح است و به دنبال جنگ نیست. فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

وی ادامه داد: امروز نوبت ۱+۵ است که به وظایف خود عمل کند اما بدانند هر روز تأخیر به ضرر آنهاست و هر روز زودتر در برابر قوانین و مقررات و قطعنامه‌های شورای امنیت سر فرود آورند و در برابر عظمت ملت ایران سر فرود بیاورند، به نفع آنها و جهان خواهد بود. ما راه تعامل سازنده را تا پایان ادامه خواهیم داد.