رئیس جمهور افغانستان پس از سفر خانوادگی به واشنگتن که با انتقادات فراوانی روبرو شده است، باید درک کند که به وعده‌های سرخرمن آمریکایی‌ها نباید دل بست، قول‌هایی که شاید در آینده نزدیک حتی به تشکیل دولت مشارکتی مشروط می‌شود.

در حالی که پنج روز از سفر اشرف غنی و هیئت همراهش پس از درخواست‌های فراوان دولت افغانستان به واشنگتن می‌گذرد اما همچنان دستاورد قابل توجهی از آن مخابره نمی‌شود.

البته که امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان و برخی چهره‌های نزدیک به اشرف غنی از جمله «فضلی» مانند همیشه چنین سفرهایی را پر دستاورد دانسته‌اند و برای اینکه عریضه خالی نباشد از سر ناچاری و عدم باور مدعی شدند؛ «رئیس جمهور از این سفر توقع داشت که بار دیگر محورسازی افغانستان در جهان به ویژه در آمریکا صورت گیرد و رسانه‌ها، نمایندگان و مردم آمریکا توجهشان جلب شود».

اما همه در افغانستان از جمله رسانه‌ها به عدم موفقیت این سفر اذعان دارند.

گفته می‌شد که سفر اشرف غنی به دعوت رئیس جمهور آمریکا بوده است و پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی در ماه سپتامبر یا دیتر باید انجام می‌شد اما مشکلات داخلی افغانستان، حملات طالبان و عقب نشینی‌های پی در پی در میدانهای نبرد سبب شد که دولت کابل بارها درخواست این سفر را مطرح کند.

قرار بود بر اساس شرایط حساس کنونی افغانستان در این هیئت ۶۰ نفره، سیاستمداران این کشور حضور داشته باشند اما خانواده‌های برخی مقامات به جای چهره های سیاسی راهی واشنگتن شدند و عبدالله نیز از سرناچاری در این کاروان پذیرفته شد.

هیئت افغانستان از بدو ورود با رفتار توهین آمیز و تحقیر مقامات کاخ سفید روبرو شد و «جوبایدن» که هیچ، حتی معاونش، وزیر خارجه یا مشاور امنیت ملی یا وزیری نیز به استقبال مهمانان نو رسیده نیامدند.

در آمریکا نیز «حنیف اتمر» وزیر امور خارجه و «عبدالمتین بیک» مشاور رئیس جمهور و عضو هیئت مذاکره دولت افغانستان با طالبان از حضور در نشست بایدن محروم شدند. البته وزارت خارجه افغانستان برای آبرو داری گفت که این محرومیت به دلیل کرونا بوده است اما پیش از سفر به واشنگتن تست کرونای این افراد منفی شده بود.

اگرچه که اشرف غنی در دیدار با جو بایدن بر اساس بیانیه‌ها از وحدت افغان‌ها، نیروی بسیج مردمی علیه طالبان و روند صلح بسیار گفته است اما رئیس جمهور آمریکا با کمال بی اهمیتی حاضر نشد تا در کنفرانس مشترک حضور یابد.

رئیس جمهور افغانستان در این سفر با برخی نمایندگان کنگره و خانواده‌های کشته شدگان آمریکایی در افغانستان نیز دیدار و دلجویی کرد. با این حال، از قربانیان ارتش و نیروهای امنیتی کشورش یادی نکرد و به کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای خارجی نیز اشاره ای نداشت.

به هر حال باید گفت که اظهارات جو بایدن و تاکید به خروج کامل از افغانستان و عدم اهمیت روند صلح در سفر مقامات کابل بیش از گذشته برجسته و مشهود شد و رسانه‌ها، چهره‌های سیاسی و همگان در افغانستان اتحاد نظر دارند که سفر اشرف غنی به آمریکا جز تحقیر مردم افغانستان دستاورد دیگری نداشته است.

این سفر و تصاویر منتشر شده از اشرف غنی به خوبی نشان داد که رابطه سران دولت افغانستان با مقامات کاخ سفید شبیه ارباب و رعیتی است و ناگزیرند تا دستورات واشنگتن را اجرا کنند در حالی که اکنون نیز آمریکا در راهبرد جدیدش یک افغانستان ویران را پشت سر می‌گذارد.

باید تاکید کرد که اشرف غنی نه تنها دستاوردی در این سفر نداشت بلکه این موضوع برجسته شد که آنها نمایندگان راستین مردم افغانستان نیستند و وقار و حیثت و آبروی مردمی که سالها با استکبار مبارزه کردند را بردند.

رئیس جمهور افغانستان که طی سالهای اخیر همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آمریکا چید و سرمست از حمایت مقامات واشنگتن بود و کمتر توجهی به خواسته‌های مردم داشت، حالا با واقعیت تشدید حملات طالبان، عدم اجماع ملی و حتی منطقه‌ای و احتمال سقوط دولت روبرو است.

وی باید درک کند که جز تکیه به مردم امیدی به دیگر تقلاها و تلاش‌ها نیست و به وعده‌های کمرنگ احتمالا کمک آمریکایی‌ها دل نبندد. کمکی که شاید در آینده نزدیک به دهها مورد از جمله تشکیل دولت مشارکتی مشروط شود.

  • منبع خبر : تسنیم