معامله‌گران بورس تهران از آغاز معاملات امروز بورس تهران در حالی شاهد ثبت رکورد خیره‌کننده هستند که از امروز معامله محصولات فولادی در بورس کالا با ارز آزاد به روال عادی بازگشته و قرار است پنج‌شنبه این هفته نیز قیمت‌گذاری پتروشیمی تعیین تکلیف شود. به گزارش شرح آنلاین ، با آغاز معاملات امروز بورس اوراق بهادار […]

معامله‌گران بورس تهران از آغاز معاملات امروز بورس تهران در حالی شاهد ثبت رکورد خیره‌کننده هستند که از امروز معامله محصولات فولادی در بورس کالا با ارز آزاد به روال عادی بازگشته و قرار است پنج‌شنبه این هفته نیز قیمت‌گذاری پتروشیمی تعیین تکلیف شود.

به گزارش شرح آنلاین ، با آغاز معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران، همه نماگرهای این بازار با ثبت رکورد خیره‌کننده مواجه شده‌اند.

براساس این گزارش تا لحظه انتشار این خبر شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با جهش ۵ هزار و ۷۳۲ واحدی خود را به میانه کانال ۱۵۴ هزار واحدی رسانده و هم‌اکنون روی قله ۱۵۴ هزار و ۳۰۹ واحد ایستاده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۶۶۸ واحدی عدد ۲۵ هزار و ۲۶۶ واحد را تجربه می‌کند.

شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۵ هزار و ۹۵۳ واحد به رقم ۱۶۵ هزار و ۳۶۸ واحد رسیده است.

شاخص بازار اول نیز با افزایش ۴ هزار و ۳۴۷ واحدی در حالی روی قله ۱۱۵ هزار و ۱۳۸ واحد ایستاده که شاخص بازار دوم با رشد شگفت‌انگیز ۱۰ هزار و ۸۱۵ واحدی به عدد ۳۰۰ هزار و ۳۲۸ واحد درست یافته است.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۶۸ واحدی عدد یک‌هزار و ۷۶۴ واحد را تا این لحظه تجربه می‌کند.

از تأثیرگذارترین نمادهای معاملاتی بر روی رشد شاخص کل بورس شامل فولاد مبارکه با ۵۰۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۹۸ واحد،‌ معدنی و صنعتی گلگهر با ۲۷۹ واحد، پتروشیمی پارس با ۲۵۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۲۴ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۱۹۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس با ۱۹۱ واحد، پتروشیمی جم با ۱۸۹ واحد، تاپیکو با ۱۸۵ واحد، فولاد خوزستان با ۱۸۲ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۱۷۰ واحد رشد را شامل می‌شوند.

به طورکلی، تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی از جمله در گروه فلزات اساسی،‌ معدنی‌ها،‌ هلدینگ‌های پتروشیمی و پالایشی‌ها متمرکز شده و با شکل‌گیری صف خریدهای پایدار، اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا سهم‌های بازار دومی را در دستورکار خریدهای امروز خود قرار دهند تا به این ترتیب از قافله بازار عقب نمانند.

به گزارش فارس، خبر شب گذشته حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس در صفحه شخصی خود از طریق اینستاگرام، کافی بود تا به عنوان یک محرک از آغاز معاملات امروز بورس تهران همه نماگرهای این بازار با جهش‌های خیره‌کننده مواجه باشند.

وی در صفحه شخصی خود با بیان اینکه طی چند ماه گذشته مخالفت‌های بسیاری با دیدگاه شورای عالی بورس و سازمان بورس مبنی بر فروش محصولات پتروشیمی و فلزی بر مبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بورس کالا وجود داشته، عنوان کرده است: «همه قبول دارند که این معاملات به معنی توزیع رانت و گسترش فساد است،‌این معاملات انجام شد و می‌شود، چون عده‌ای نگران بالا رفتن قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی‌اند غافل از اینکه قیمت‌ها مدت‌هاست خود را با دلار روز منطبق ساخته است».

وی می‌افزاید: «خوشحالم که بالاخره معاملات همه فلزات و فولاد از رانت رهایی یافت و از فردا معاملات فولاد در بورس کالا عادی می‌شود، امیدوارم پنجشنبه مسئله پتروشیمی هم حل شود از روز شنبه معاملات آن در فضای رقابت انجام شود.»