جمهوری آذربایجان به دلیل نفوذ رژیم منحوس صهیونیستی در ارکان سیاسی آن گاه و بیگاه موجبات تکدر خاطر همسایه و برادر بزرگترش، جمهوری اسلامی ایران را فراهم می کند که طی روزهای اخیر با انتشار رویاپردازی های متوهمانه یک نماینده مجلس این کشور خروش دولت و ملت ایران را موجب شده است.

جمهوری آذربایجان که پیش از عهد نامه گلستان جزئی از خاک مقدس کشور ایران بوده دارای پیوند های عمیق خونی و برادری و مذهبی از نوع حب آل علی (ع) با ریشه مادری اش ایران زمین است اما پس از دوران روسیه تزاری و بعد از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی به یک کشور به ظاهر مستقل مبدل گردید.

از این رویداد تا کنون این کشور همیشه در عرصه های دیپلماتیک، نظامی ، اقتصادی ،فرهنگی  و … شامل الطاف نظام جمهوری اسلامی ایران گردیده است که متاسفانه گاه در اثر نفوذ رژیم ملعون و غاصب صهیونیستی در ساختار حکومتی و به تبع آن در برخی از مقامات این کشور ، روابط دوستانه ، برادرانه و نظر مثبت نظام جمهوری اسلامی ایران به این کشور نو پا را خدشه دار می کند .

برای روشن شدن موضوع  به اختصار ابتدا اشاره ای می شود به  قسمتی از کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران طی جنگ اول و دوم قره باغ.  در جنگ اول قره باغ بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران با ارسال کمک های بشر دوستانه به علاوه کمک های نظامی به ارزش بالغ بر ۴۰ میلیون دلار از جمله اهدای چادر های هلال احمر ، تهیه آرد و مواد غذایی برای آوارگان جنگی این کشور به یاری برادران مسلمان خود در آن سوی ارس شتافت تا جایی که برخی آوارگان کشور آذربایجان با پذیرش تابعیت کشورمان دارای شناسنامه ایرانی شدند.

مداخله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه سد میل مغان علیه ارامنه اشغالگر که با قصد شوم خود قصد محاصره و به تبع آن کشتار جمعی از غیر نظامیان جمهوری آذربایجان را داشتند ، نمونه ای از همراهی و مبارزه دوشادوش ایرانی ها برای حفظ استقلال جمهوری آذربایجان بود. نقطه حائز اهمیت آن است که دستیار الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان “حکمت حاجی اف” در مصاحبه ای با شبکه بین المللی سحر از این اقدام  ابراز تشکر کرد .

کشور ایران در تمامی این سال ها با جمهوری آذربایجان روابط دوستانه و صمیمی خود را حفظ نموده است  لذا همان طور که قبلا هم اشاره شد با توجه به نفوذ صهیونیسم در ساختار حکومتی آذربایجان و همچنین میراث منحوس ابوالفضل ایلچی بیگ  در راستای ترویج افکار ضد اسلامی ، ایران ستیزانه و قوم گرایی مبتنی بر نژادپرستی ترکی باعث آزرده خاطر شدن مسئولان ایرانی و مردم شیعه و وطن پرست این  کشور و به تبع آن فاصله گرفتن این جمهوری از جمهوری اسلامی ایران شد.

اما نقطه اوج این رفتار پس از توهمات تجزیه طلبانه ابوالفضل ایلچی بیگ اظهارات حسین قلی اف نماینده مجلس آذربایجان در مصاحبه با روزنامه ینی شفق ترکیه است که طی روزهای اخیر به این تنش ها دامن زده است. این نماینده مجلس ابراز داشته: به زودی کشور ایران روی نقشه نخواهد بود .

تمامی مطالب فوق در حالی اتفاق می افتد که کشور ایران طی جنگ دوم قره باغ با حسن توجه کامل به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و حمایت تمام و کمال خود از این کشور متاسفانه با رفتار بدخواهانه برخی مسئولان این کشور علاوه بر نادیده گرفتن الطاف جمهوری اسلامی ایران نسبت به این کشور، با اتهام کمک به ارمنی های اشغالگر قره باغ در طول این جنگ مواجه شد، ادعاهایی که هیچ سندی بر تایید آنها ارایه نشد و رئیس جمهور آذربایجان نیز در گفتگو با رسانه های شیطنت کار ترکیه تمامی آنها را رد و از حمایت ایران قدردانی کرد.

این ها درحالی اتفاق می افتد که طی هفته های اخیر مجری تلویزیون ملی جمهوری آذربایجان با گستاخی تمام به خود اجازه توهین به رئیس جمهور منتخب ملت ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی را داد و اینگونه نسبت به رئیس جمهور انقلابی کشور ایران لجن پراکنی کرد. اتفاق دیگری که دستاویز ایادی صهیونیسم در این کشور قرار گرفت اقامه نماز نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان در مسجد شوشا واقع در قره باغ بود. حجت الاسلام اوجاق نژاد که به دعوت حجت الاسلام الله شکر پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز برای اقامه نماز شکر به این منطقه و مسجد سفر کرده بود مورد هجمه رسانه های لائیک و مزدور این کشور قرار گرفت و فشارهای زیادی برای برکناری حجت السلام پاشازاده بر دولت آذربایجان وارد شد که با درایت رئیس جمهور این کشور ناکام ماند.

خویشتن داری ایران در برابر برخورد گلوله های توپخانه طرف های درگیر در طول جنگ دوم قره باغ، نفوذ پهپادهای شناسایی به عمق خاک ایران و تلاش جاده صاف کن های قومگرا در شهرهای آذری نشین ایران به ویژه تبریز در به آشوب کشیدن داخل کشور مواردی بود که با سعه صدر از سوی مسئولان ایرانی مدیریت و نادیده گرفته شد.

در کنار این مسائل حمایت رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای از رزمندگان جبهه اسلامی آذربایجان در جنگ قره باغ و محکوم نمودن ارمنستان در این جنگ بزرگترین حمایت معنوی و جهادی ای بود که مهر تایید بر حمایت تام و مطلق ایران از جمهوری آذربایجان به عنوان برادر دینی و هم تبارمان بود.

علاوه بر حمایت های رهبر انقلاب اسلامی ، صدور بیانیه از سوی چهار نماینده محترم ولی فقیه در استان های آذربایجانی نشین ایران در محکومیت ارمنستان در اشغال قره باغ ، شفاف ترین اعلام موضع کشورمان به نفع همسایه شمالی خود بود.

شیطنت برخی رجل سیاسی در جمهوری آذربایجان و تحریک دولت به بستن مسیر تجاری گوریس – قافان  بر روی کامیون های ایرانی و بازداشت دو راننده هموطنمان اقدامی کاملا غیر قانونی بود که در طی روزهای اخیر با تکرار آن پا را از حد خود فراتر نهاده و وارد بازی، بازی با دم شیر شدند.

شایسته است دولت جمهوری آذربایجان با احترام به اصل حسن همجواری و رعایت شئون دیپلماتیک با عوامل تفرقه انگیز در رسانه ها و در رده مدیران سیاسی اش برخورد قاطع داشته و ضمن احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تلاش های خود برای بهبود روابط فی مابین را بدون دخالت قدرت های خارجی و بلند پرواز بهبود بخشد و در نهایت به قول خواجه حافظ شیرازی:

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست

عرض خود میبری و زحمت ما میداری

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : سبحان تبریزی
  • منبع خبر : شرح آنلاین