رزمایش اقتدار 1401 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت چهار روز در نوار مرزی شمالغربی کشور و حاشیه رود ارس برگزار و پیام جمهوری اسلامی مبنی بر عدم تحمل هرگونه تغییر در مرزهای بین المللی به آن سوی مرزها مخابره شد.

در نخستین روز (دوشنبه ۲۵ مهر) از برگزاری این همایش که با حضور یگان های منتخب سپاه و بسیج در محل تیپ مکانیزه امام زمان(عج) شبستر برگزار شد سردار سرلشکر سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه آذربایجان در تاریخ و جغرافیای ایران گفت: آذربایجان سرزمین مجاهدان بزرگ، شهدای جاودان در سپهر و آسمان پر افتخار و پر از ستاره شهیدان امت اسلامی، سرزمین شهید باکری ها، تجلایی ها و سرزمین معطر و خوشبو و خوش‌رنگ شهیدانی که در این سرزمین آرمیده‌اند، جان عزیز جان این ملت و امت پایدار زنده و سرافراز باقی بماند.

وی افزود: این رزمایش که از امروز آغاز شده است برای آن است که نشان دهیم برای امنیت مردم به آب و آتش می زنیم ما به همسایگانمان پیام می‌دهیم که مشی ما با همه دوستی و برادری است اما این سیاست مادامی ادامه دارد که دشمنان نخواهند علیه ما توطئه کنند. هر کشور و قدرتی با ما در تعامل صحیح است با او برادریم ما دوست داریم داریم همسایگان ما با هم مسائلشان را از طریق روش‌ها غیرنظامی و تعامل سیاسی حل کنند.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین تاکید کرد: ما در این منطقه صاحب منفعتیم و اگر تغییری در گوشه‌ای از منطقه اتفاق بیفتد و منافع ما به خطر بیفتد، آن وقت ما بیطرف نیستیم و از منافع ملی خودمان دفاع می‌کنیم. ما از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم و این برای ما یک اصل است و خط قرمز ما آن است که هیچ چیز تغییر نکند. همه چیز بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت کشورها باشد.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: از همه می‌خواهیم مشکلات را از راه گفت‌وگو حل کنند. رژیم صهیونیستی هرجا حضور پیدا کند منشا ناامنی است. در بعضی از کشورهای جنوبی و در غرب و شمال کشور ما اسرائیل نفوذ کرده است ممکن است بگویند حضور آن‌ها برای امنیت ملی ما مخاطره‌آمیز نیست اما سرشت اسرائیل ایجاد ناامنی است. به کشورهای همسایه توصیه می کنیم اسرائیل را به سرزمین‌های اسلامی راه ندهند زیرا می‌خواهند درگیری‌های خود در فلسطین را حل کنند و به دنبال توسعه ناامنی هستند.

در این رزمایش که با محوریت قرارگاه عاشورا نیروی زمینی سپاه و در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی و به مدت سه روز انجام شدد برای نخستین بار عملیات نصب پل شناور بر روی رودخانه ارس جهت تردد ادوات و تجهیزات نظامی انجام شد.

 

عملیات‌هایی از قبیل هِلی‌بُرن، چتربازی، تاخت شبانه، رزمی بالگردها، پهپادهای رزمی و انتحاری، کنترل جاده‌های مواصلاتی، تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی جزو سایر برنامه‌های رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه بود.

در روز دوم (۲۶ مهر ماه) این رزمایش سردار پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران درباره آخرین اقدامات و تمرینات انجام شده در این رزمایش گفت: ما امروز عملیات پیچیده نصب پل بر روی رودخانه را با توان بالای واحدهای مهندسی نیروی زمینی سپاه انجام دادیم و لحظاتی قبل از عملیات عبور تجهیزات زرهی و ماشین آلات مهندسی از روی پل نصب شده با موفقیت انجام شد.

همچنین به گفته وی عملیات تاخت شبانه در یک منطقه صعب العبور کوهستان انجام شد.

روز سوم (چهارشنبه ۲۷ مهر ماه) نیروهای ویژه با بهره‌گیری از بالگرد‌های MI-17 و اجرای عملیات هلی‌بُرن، تصرف ارتفاعات و جاده‌های مواصلاتی دشمن را تمرین؛ و پهپادهای انتحاری نیروی زمینی سپاه با موفقیت مواضع دشمن فرضی را در منطقه ارس منهدم کردند.

در این روز یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی سپاه به پهپادهای جدید انتحاری پرسه زن با نام معراج ۵۲۱ و با ۳ نوع سر جنگی‌ متفاوت تجهیز شد.

چهارمین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه از صبح پنجشنبه (۲۸ مهرماه) با اجرای عملیات توپخانه‌ای، یگان های زرهی و عملیات رزمی بالگردی دنبال شد.

توپ‌های ۱۲۲، ۱۳۰ و ۱۵۵ میلی‌متری و همچنین راکت‌اندازها و موشک‌های نقطه‌زن مجهز به گلوله‌های هوشمند در این مرحله عملیات انجام دادند.

اما از تمام اینها که بگذریم پیام رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ سپاه به آن سوی ارس قابل تامل است.

جمهوری آذربایجان که با تحریک اروپا و آمریکا به ویژه رژیم صهیونیستی در راستای سیاست های ترکیه قصد کشورگشایی و تغییر مرزها را داشت پیام این رزمایش را دریافت کرد؛ اما واکنش برخی از رسانه های تندرو در این کشور همسایه قابل تامل بود.

روزنامه ینی مساوات در تحلیل رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه مرزی و نوار ساحلی رود ارس و سفر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه به شهر بازسازی نشده زنگیلان برای افتتاح فرودگاه تازه ساز این شهر جنگ زده، نوشت : « مداخله نظامی ایران در کشور ما رویای خام است. آذربایجان هم اکنون یک کشور خودباور با ارتشی مدرن و جنگجو است. علاوه بر این، ما اعلامیه شوشا را با ترکیه امضا کرده ایم که تهدیدی برای دشمنان ما است و با کشور هسته ای پاکستان و اسرائیل یک اتحاد استراتژیک داریم!!! اردوغان فردا – ۲۰ اکتبر برای شرکت در افتتاحیه فرودگاه زنگیلان به آذربایجان می آید. این بدون شک پیامی تند برای ایران خواهد بود که می خواهد بلندتر از قد و قواره خود بپرد!! علاوه بر این، احتمالا زمان برگزاری رزمایش مشترک آذربایجان و ترکیه در مرز و کنار رود ارس با ایران فرا رسیده است. این یکی دیگر از ابزارهای موثر برای نشان دادن جایگاه رژیم ایران خواهد بود…»

اما از سوی دیگر برخی با انتشار محتواهای خود در فضای مجازی این رزمایش را نوعی نزدیکی ایران به پیشینه تمدنی کشورمان دانشته اند.

با این همه برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیام را که هیچ تغییری نباید در مرزهای بین المللی قفقاز جنوبی رخ دهد به دولتمردان جمهوری آذربایجان و پشتیبانان آنان مخابره کرد و سران باکو باید در این زمینه به خواسته های ایران احترام بگذارند.

 

 

  • نویسنده : رامین فرهودی