مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: علی رغم درگیری استان اصفهان با آنفلوانزای حاد پرندگان که موجب انهدام یک میلیون قطعه مرغ در آن شده است خوشبختانه موردی از ابتلا به این بیماری در استان ما مشاهده نشده است. به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، امیرحسین بهداد پیش از ظهر امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران […]

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: علی رغم درگیری استان اصفهان با آنفلوانزای حاد پرندگان که موجب انهدام یک میلیون قطعه مرغ در آن شده است خوشبختانه موردی از ابتلا به این بیماری در استان ما مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، امیرحسین بهداد پیش از ظهر امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل این اداره کل به مناسبت بزرگداشت هفته دامپزشکی با اعلام این خبر افزود: متاسفانه آنفلوانزای حاد پرندگان به دلیل قرار گرفتن کشور ما در مسیر مهاجرات پرندگان برای رسیدن به مناطق گرمسیری منطقه و نیمه جنوبی کره زمین در کشور ما و در نه در سطح جهانی به صورت کامل ریشه کن نشده و هر آن احتمال شیوع آن در بین مرغداری ها وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه با اقدام این اداره کل در سطح استان تمامی متخصصان امر ضمن هماهنگی با انجمن های صنفی مربوطه، دستگاه قضایی، نیروهای مسلح و استانداری در سطح آماده باش خوبی قرار داشته و آماده مقابله با هر نوع ابتلای موردی هستند.

*مصرف گوشت بسته بندی شده مانع ابتلا به آنفلوانزای حاد پرندگان

وی با اطمینان دادن به مردم برای مصرف گوشت مرغ در سطح استان ابراز داشت: مصرف فرآورده های گوشتی مرغی در بسته بندی های بهداشتی مانع از ابتلای احتمالی مصرف کنندگان به این بیماری مشترک بین انسان و حیوان می شود.

وی از عموم هم استانی ها خواست تا از مصرف گوشت مرغ فله ای و ذبح شده در منازل خودداری و سلامت غذایی خود وخانواده های آذربایجان شرقی را تامین کنند.

*مرغ هورمونی وجود خارجی ندارد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پاسخ به افکار عمومی ضمن تاکید بر اینکه مرغ هورمونی که در بین مردم مطرح می شود وجود خارجی ندارد اضافه کرد: اصولا تولید چنین مرغی برای هر کیلو گوشت یک میلیون ریال هزینه در بر دارد که به صورت عقلی و علمی ممکن نیست.

*دامداران برای واکسینه تب برفکی دامهایشان اقدام کنند

بهداد در ادامه با اشاره به ضرورت واکسینه شدن دام ها علیه بیماری تب برفکی گفت: هم اکنون واکسن این نوع بیماری به مقدار کافی در اختیار این اداره کل است اما متاسفانه دامداران با بی توجهی به واکسیناسیون دام هایشان هم سرمایه دامی استان و هم سرمایه اقتصادی خود را در معرض خطر و ریسک پذیری قرار می دهند.

وی افزود: دامداران عزیز باید از فرصت موجود برای حفظ امنیت غذایی جامعه استفاده و با واکسیناتورهای ادارات شهرستانی همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان در بخش دیگری از صحبت های خود با اطمینان دادن به مصرف کنندگان گوشت دام در سطح استان گفت: نظارت شدید بر ذبح دام وخارج کردن لاشه های مشکوک از چرخه مصرف در دستور کار تمام کشتارگاه ها قرار داشته و تاکنون ۱۳۶ تن لاشه مشکوک در کشتارگاه ها معدوم شده است.

بهداد ادامه داد: هم اکنون برای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو همه کشتارگاه های سطح استان مجهز به سردخانه برای انجام پیش سردی لاشه ها هستند و با این اقدام سلامت غذایی عموم مصرف کنندگان در بالاترین سطح تامین شده است.