وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، با اشاره به امضای توافقنامه میان این کشور و ایران در زمینه تامین مالی ساخت خط آهن آستارا – رشت گفت : مذاکره در مورد تامین مالی این طرح همچنان ادامه دارد.

شرح آنلاین – ایرنا: شاهین مصطفی اف، روز جمعه در یک نشست خبری در باکو افزود: جمهوری آذربایجان قرار بود برای ساخت این خط ریلی وام اختصاص دهد ولی شما ( خطاب به خبرنگاران) از شرایط سیاسی بین المللی آگاه هستید، بنا بر این مذاکرات در رابطه با ساخت این خط ریلی ادامه دارد .
احداث خط ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شمال – جنوب در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و تامین مالی بلند مدت (فاینانس) این پروژه از سوی جمهوری آذربایجان انجام می شود.
با راه اندازی این طرح ریلی، جابه جایی بار در مسیر دریایی که ۴۵ روزه زمان می برد، به ۲۵ روز کاهش خواهد یافت که کاهش ۳۰ درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.
عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی ایران مرداد ماه امسال در دیدار با همتای آذری خود گفته بود ؛ انتظار ایران از جمهوری آذربایجان تسریع امور مربوط به تامین مالی و فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری ساخت راه‌آهن رشت – آستارا است.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در این نشست خبری ، افزود: کشور ما همه کارهایی که در رابطه با فعالیت دالان حمل و نقل شمال –جنوب بر عهده داشت ، اجرا کرده است و حجم حمل و نقل محموله ها از طریق دالان بین المللی شمال – جنوب نزدیک به ۱۰۰ برابر افزایش یافته است .
مصطفی اف ، گفت: زیر ساخت های ریلی در مسیر یالاما ( مرز روسیه ) بازسازی شده است و مسیر ریلی تا آستارا نیز کارها به پایان رسیده است .
مصطفی اف همچنین خاطر نشان کرد که ایران ساخت خط ریلی قزوین – رشت را به پایان رسانده است .
وی در بخشی از سخنان خود مجموع حمل و نقل محموله ها در ۹ ماه سال جاری از طریق خاک جمهوری آذربایجان را نزدیک به ۱۰ میلیون تن اعلام کرد .
به گفته مصطفی اف، ۸ میلیون تن از این رقم نفت و ۲ میلیون تن دیگر نیز محصولات غیر نفتی بوده است .
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اظهار داشت: حجم حمل و نقل محموله ها در ۹ ماه امسال در سنجش با مدت مشابه سال پیش ۲۳ درصد افزایش یافته است .