با دستور شهردار کلانشهر تبریز، مشکلات مسیر اتوبوس‌های بی آر تی به صورت ریشه ای و با اصول و فناوری های روز جهان ساماندهی می شود.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، بی‌آرتی در کلانشهرهای پرترافیکی چون تبریز، شبیه وسایل حمل و نقل دیگر نیست. اینجا بی‌آرتی راه نجات شهروندان از ترافیک است. اصلا به تعبیری، مسیر ویژه خط بی‌‌آرتی مثل ریه‌های ترافیکی شهر عمل می‌کند و زندگی در یک کلانشهر را به مراتب برای شهروندان آسان‌تر می‌سازد.

خط بی‌آرتی تبریز به دلیل اینکه مسیری طولانی را در برمی‌گیرد و قادر است شهروندان را در کمترین زمان ممکن، بدون گیر افتادن در ترافیک به مقصدشان برساند، بسیار مورد توجه است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز می‌گوید که روزانه ۶۰۰هزار مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی شهرداری تبریز در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند که این رقم به خودی خود قابل توجه است.

اما به همان اندازه که بی‌آرتی تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همان اندازه نیز مورد انتقاد است. و بیش‌ترین انتقادها که از سوی شهروندان و رسانه‌ها مطرح می‌شود، مسیر بی‌آرتی و خط ویژه بود.

البته بارها و بارها همان مسیرها که مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، مرمت شده‌اند و شهرداری تبریز در دوره‌های زمانی مختلف اقدام به لکه‌گیری و تعمیر آسفالت مسیرها کرده است اما به دلیل شرایط آب و هوایی و البته تردد زیاد اتوبوس‌ها، دوباره و دوباره این آسفالت‌ها کیفیت خود را از دست داده و نیازمند تعمیر شده‌اند.

اقدامات اساسی برای ساماندهی ایستگاه های بی آر تی

شرایط بی آر تی همچنان کج‌دار و مریض پیش می رفت تا اینکه مهندس ایرج شهین‌باهر، شهردار کلانشهر تبریز همزمان با آغاز فعالیت خود بهسازی و ترمیم مسیرهای بی‌آرتی تبریز را در اولویت قرار داد.

شهین‌باهر در گفتگو با شهریار می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی کلانشهر تبریز، آسفالت نامناسب مسیر اتوبوس‌های بی‌آرتی این کلانشهر بود که باید اقدامات زیرسازی مناسبی به دلیل وجود فشارهای موجود بر این آسفالت و شرایط آب و هوایی صورت می‌گرفت.»

او توضیح می‌دهد: «بر این اساس از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز مطالعاتی در این زمینه انجام شده که با برنامه ریزی دقیق، زیرسازی مناسبی برای ایستگاه های مسیر بی‌آر‌تی تبریز صورت می‌گیرد.»

قرار است یک‌بار برای همیشه مرمت و به‌سازی صورت بگیرد و کارهای اساسی انجام شود تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف هزینه و انرژی، موجبات رضایت شهروندان نیز فراهم شودشهردار کلانشهر تبریز از سایر دستگاه‌ها و مردم هم دعوت می‌کند که در این زمینه با شهرداری تبریز همکاری کنند: «امیدواریم با همکاری مردم و دستگاه‌های دیگر این پروژه به زودی پایان یافته تا در آینده شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.»

۱۱سال است بود که مسیر بی‌آرتی تبریز مورد به‌سازی قرار می‌گرفت اما مرمت‌ها بیش‌تر از چندماه دوام نمی‌آورد. اما قرار است یک‌بار برای همیشه مرمت و به‌سازی صورت بگیرد و کارهای اساسی انجام شود تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف هزینه و انرژی، موجبات رضایت شهروندان نیز فراهم شود.

سازمان عمران شهرداری تبریز عهده‌دار این به‌سازی است. مدیرعامل این سازمان می‌گوید که اولویت اصلی و فعلی کار مرمت، به‌سازی محدوده ایستگاه‌هاست.

حسین منیری‌فر در گفتگو با شهریار می‌گوید: «در طول سال گذشته یعنی سال ۹۶، ۶ایستگاه کلانتر کوچه، تپلی باغ (رفت و برگشت)، میدان قطب، ایستگاه مسجد حاج احمد و ایستگاه چهارراه شهید بهشتی بهشتی به صورت اساسی به‌سازی شدند.»

به گفته او، از اواخر تابستان امسال نیز ایستگاه‌های فردوسی، تربیت، چهارراه شهیدبهشتی شروع به مرمت شده‌اند.

منیری‌فر می‌گوید: «مرمتی که در حال حاضر انجام می‌دهیم با به‌سازی‌هایی که قبلا انجام شده بود تفاوت‌های زیادی دارد؛ از جمله اینکه در محدوده‌ای به طول ۷۰متر و عرض یک اتوبوس در هر ایستگاه روسازی و زیرسازی انجام می‌دهیم.»

روشی که امتحان خود را پس داده است

او تشریح می‌کند: «ابتدا بستر موجود در هر مسیر را زیرسازی، تثبیت و تحکیم می‌کنیم، یعنی ابتدا خاکبرداری و سپس بتن‌ریزی می‌کنیم که بتن‌ریزی‌ها با مقاومت بالا به صورت مسلح انجام می‌شوند.»

«در مجموع ۲۹ ایستگاه بی‌آرتی داریم که از این تعداد شش ایستگاه در سال گذشته و شش ایستگاه که از اولویت بیش‌تری برخوردارند ظرف امسال به‌سازی و مرمت می‌شوند.»به گفته مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز، ایستگاه‌هایی که سال‌ گذشته با همین روش به‌سازی شده‌اند اکنون هیچ مشکلی ندارند درحالی که با روش‌های قبلی حتی چندماه هم دوام نمی‌آوردند.

او همچنین از زیرسازی و روسازی پایانه‌های راه‌آهن، ایستگاه سیلو و قطران خبر می‌دهد و می‌گوید: «کلانشهر تبریز در مجموع ۲۹ ایستگاه بی‌آرتی دارد که از این تعداد شش ایستگاه در سال گذشته و شش ایستگاه که از اولویت بیش‌تری برخوردارند ظرف امسال به‌سازی و مرمت می‌شوند.»

به گفته منیری‌فر، اولویت اول، به‌سازی محدوده ایستگاه‌ها بود و پس از آن، مرمت طول مسیر بی‌آرتی آغاز خواهد شد.

البته وضعیت آسفالت مسیر بی‌آرتی در تبریز، باعث می‌شد که اتوبوس‌ها نیز عمر کمتری داشته باشند و در این شرایط اقتصادی که خرید و تعمیر لاستیک اتوبوس‌ها بسیار پرهزینه است، مشکلی به مشکلات شهر افزوده می‌شد.

کاهش هزینه های نگهداری اتوبوس های شهری با ساماندهی مسیرهای بی آر تی

فرخ جلالی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز در گفگتو با شهریار می‌گوید: «مشکلات مسیر بی‌آرتی از سالیان گذشته همچنان وجود داشته اما اخیرا با دستور شهردار محترم کلانشهر تبریز خوشختانه شاهد آغاز اقدامات اساسی برای ترمیم این مسیر هستیم.»

او می‌گوید: «واقعیت این است که عدم سلامت آسفالت باعث می‌شود مصرف لاستیک اتوبوس‌ها دوبرابر شود و ماشین‌ها متحمل آسیب‌های زیادی شوند.»

اما حالا با دستور شهردار تبریز و انجام عملی پروژه، شاهد تحولاتی ماندگار در حوزه بی‌آرتی می‌شویم.

طبیعتا هرکار علمی و اساسی، ماندگار است. هرچند یک کار زیرساختی زمان زیادی می‌طلبد، اما بهتر از آن است که یک مسیر و یک محدوده را بارها و بارها تعمیر کنیم و باز چیزی که روبه‌رویمان ظاهر می‌شود، همان آش باشد و همان کاسه.

با اصلاح مسیر بی‌آرتی، شهرداری تبریز گام مهمی در اصلاح زیرساخت‌های شهری برمی‌دارد و باتوجه به اینکه اخیرا یک کارخانه آسفالت ۱۶۰تنی توسط شهرداری تبریز خریداری و آغاز به کار کرده است، انتظار می‌رود در زمانی نه چندان دور، شاهد تحولاتی عظیم در موضوع آسفالت شهرمان تبریز باشیم.