کارخانه ها دارای ثروت بادآورده نیستند ! این تصور را دیگر حذف کنیم. برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و جوانان نوآور ،معافیت های مالیاتی  وضع کنیم. وضع مالیات سنگین بر تولید و بنگاههای اقتصادی نگران کننده است.

شرح آنلاین– دکتر محمد فاریابی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز/ کشور برای اینکه به طور استوار درآمدهای پایداری کسب کند بایستی به خلق منابع درآمدی پایدار از جمله صادرات، گردشگری، توسعه فرآورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی نفت و منابعی از این دست اهمیت بیشتری دهد.

کشورهای پیشرفته توانسته اند بسترهای مستحکمی برای فرآیند مالیات در اقتصاد بنا نهند. در این فرآیند از یک طرف تمامی تلاش خود را مبتنی بر تضمین استقرار عدالت مالیاتی باتوجه به تفاوت میزان درآمد و ثروت افراد جامعه و از طرف دیگر بر قانونی بودن وجه دریافتی از مردم صرف نموده اند. این دو مورد به تنهایی توانسته است بسترهای فرهنگی و روانی لازم برای مشارکت مردم در پرداخت مالیات را تا حد زیادی فراهم سازد.

تعریف و طراحی سیستم شناسایی منابع مالیاتی از جمله وظایف یک سیستم خبره مالیاتی است. البته بایستی ابتدا ریشه های فرار مالیاتی را شناسایی کنیم. چرا اکثر افراد پردرآمد حاضر به پرداخت مالیات نیستند؟ آیا ایجاد انگیزه در آنان غیرممکن است؟

افراد با درآمد متوسط و پایین مثل کارکنان، معلمین، کارگران مشمول مالیات ، خوش حق و حساب ترین مالیات دهندگان کشور هستند چراکه قبل از دریافت حقوق ماهانه مالیات مربوطه را از حساب آنان کسر می نماییم. درحالی که برخی ها که سهم عمده ای هم از نظام درآمدی به خود اختصاص داده اند سالها در بوروکراسی های مالیاتی پرسه زده و دست آخر با حداکثر بخشش ها و تقسیط بدهی خود اقدام به پرداخت مالیات می نمایند. برخی ها هم اصلا رد پایی از خود در تراکنش های مالی و مالیاتی بر جای نمی گذارند.

در کشور توسعه یافته ای مثل آلمان کسب و کارهای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده اند. از یک طرف حمایت می شوندو و از طرف دیگر مالیات پرداخت می کنند، این یعنی یک مبادله عادلانه !

مادامی که حمایت های اساسی از کسب و کارهای کوچک انجام نشود رغبت آنان به پرداخت مالیات پایین خواهد بود و استقبال از این سیستم را اولویت نخواهند داد. اکثر مواقع صاحبان این نوع کسب و کارها رضایت از پرداخت مالیات ندارند، البته پرداخت هم می کنند.

تبعیض مالیاتی بزرگترین عامل این سرخوردگی است. اگر تبعیض ها (چه قانونی و چه غیرقانونی) برچیده نشوند هر روز بیشتر از دیروز شاهد این بی میلی ها به پرداخت مالیات خواهیم بود.

فرهنگ مالیاتی در کشور ما غنی نیست و عمدتا باعث و بانی آن متولیان امر هستند نه مردم. مصداق های متعدد فرار مالیاتی انگیزه خیلی از افراد حقیقی و حقوقی را برای پرداخت مالیات و مشارکت در اداره کشور پایین آورده است.

اقتصاد زیرزمینی در حال افزایش است و مسببین این رویداد شوم بایستی پاسخگو باشند.

متاسفانه اکثر مدیران بنگاه های کوچک اقتصادی استان از وضع مالیات های سنگین بر بخش تولید نگران و معترض اند. چرا ما نتوانیم برای روشن ساختن چراغ تولید از این قشر زحمت کش و شریف حمایت کنیم؟ مالیات، بیمه، نوسانات ارزی، عدم حمایت از صنایع ورشکسته، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی همواره ۵ عامل اصلی تنگناهای شرکت های کوچک و متوسط بوده است.

امروزه کارآفرینی ایثارگری است! تجلیل از ایثارگر هم وظیفه ملی ماست. خلاقیت و نوآوری اگر در کنار هم قرار گیرند کارآفرینی پدید می آید. برای خلاقیت فضای آرام و عاری از استرس و فشار و حمایت معنوی و مادی لازم است.

معافیت مالیاتی مشوق خوبی است. در اکثر کشورهای موفق برای ورود به صنعت مشوق های فراوانی اعطا می شود. از جمله تسهیلات مالی ارزان قیمت، معافیت مالیاتی، زمین ارزان قیمت ، زیرساخت های لازم و …، شما این حمایت ها را فراهم کنین، نتیجه آن را خیلی زود و در کوتاه مدت می بینین!

البته از افرادی بایستی حمایت کنیم که دارای طرح خوب کسب و کار و تجربه و دانش لازم و کافی باشند، نه هر طرحی.

یک کسب و کار فعال اقتصادی سالانه ۲۱ تکلیف مالیاتی دارد،  یعنی بطور متوسط هر ماه دو تکلیف مالیاتی انجام می دهد که تکلیف کمی نیست.

تولید کنندگان و صادرکنندگان به شدت در خصوص معافیت مالیات ارزش افزوده مربوط به صادرات گلایه دارند و معترض هستند که شیوه اجرایی آن و زمانبر بودن آن ارزش این معافیت را پایین آورده است.