قرار بود رزمایش قطع اینترنت سیستم بانکی به مدت دو ساعت توسط یکی از شرکت های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی برگزار شود اما این رزمایش شروع نشده پایان یافت.

به گزارش شرح آنلاین، شرکت سداد در نامه ای به بانک های عامل سطح کشور نوشته بود: “پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به‌منظور رزمایش قطع اینترنت به‌اطلاع می‌رساند، تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود. در این فرآیند تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد.

بدیهی است پس از پایان رزمایش تمامی سرویس‌ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت. در آینده نزدیک این رزمایش به‌تناوب تکرار شده و در نهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد.

لذا پیشنهاد شده است نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند.”

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل اواخر هفته گذشته و در حاشیه نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: می‌توانیم اینترنت ایرانی ــ اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش‌های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

این خبر باعث واکنش های متعدد رسانه های بیگانه و معاند به انتشار این خبر شد به نحوی که سردمداری آن بی بی فارسی بر عهده داشت و با مصاحبه های متعدد سعی در تحلیل این رزمایش داشت. اما آذری جهرمی وزیر ارتباطات دیشب در توئیتی خبر از لغو این رزمایش داد و نوشت: “امروز در حاشیه دولت، همه از رزمایش پرسیدند. دیشب گزارش کردم که برای چک تاب آوری زیر ساخت بانکی در برابر تحریم روش های دیگری جز قطع اینترنت شرکت سداد هم وجود داشت. گزارشی دریافت کردم که این برنامه لغو شده است. ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکت ها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.”

آذری جهرمی همچنین در توئیت خود نوشته است: ” عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب آوری زیر ساخت های حیاتی کشور به کار برده شد.”

طرح این رزمایش در فضای مجازی موجب واکنش بخش عمده ای از کاربران اینترنتی شده بود. یکی از این کاربران نوشته بود: کاش رزمایش دو ساعت بدون اختلاس در ایران هم بذارن.

رزمایش قطع اینترنت