ایلام،( شرح آنلاین ) - بهره مندی از نیروهای فکری جوان در ساختار ادارات دولتی برای داشتن افق دید بازتر نسبت به مسایل کاری فی نفسه برای مدیران امری پسندیده است اما آیا به راستی این مشاوران جوان در جایگاه واقعی خود قرار گرفته اند؟

مهمترین مطلب این است که برای استفاده از ظرفیت های فکری مشاوران جوان دو اصل باید مورد توجه قرار گیرد. نخست فراهم کردن زمینه های بهره گیری از آنها و دوم باور داشتن جایگاه مشاوران جوان از سوی مسئولان و خود جوانان.

آنچه در آسیب شناسی این پدیده می توان گفت این است که در گام نخست هر دو اصل فوق نادیده گرفته شده است. در برخی از ادارات جایگاه مشاوران جوان هنوز شناخته شده و مورد تایید مدیران بالادستی نیست ، از این رو حتی از در اختیار گذاشتن اتاق و امکانات کاری برای این افراد اجتناب می شود و این باعث سرخوردگی مشاوران جوان معرفی شده به آن مجموعه ها را در پی دارد.

از سوی دیگر گاه داشتن نگاه ابزاری و رزومه ای به بحث مشاوران جوان از سوی خود جوانان عاملی برای تحمیل هزینه های مدیریتی و اجرایی است.

برخی از این جوانان حتی به خود زحمت حضور در ادارات و جلسات مربوطه را نمی دهند. نه زمان ورود و خروجشان مشخص است و نه از جانب آنها طرح های مطالعاتی برای پاسخگویی به مشکلات مبتلا به سازمان ها و ادارت تهیه و در اختیار مدیران قرار می گیرد.

از سوی دیگر شیوه انتخاب مشاوران جوان نیز جای بحث دارد اینکه آیا جوانان معرفی شده واقعا توان انجام ماموریت های محوله را دارند یا بر اساس سفارشات در جایی غیر از توان فکری خود قرار گرفته اند.

با توجه به اینکه سیاستگذاری های مشاوران جوان از مجرای استانداری ها شکل می گیرد ضرورت دارد تا برای بهره گیری حداکثری از این ظرفیت علمی و فکری و در راستای تکریم جوانان مستعد و ایده پرداز، نظارت و دقت عمل بیشتری انجام یافته و جایگاه این افراد از یک جایگاه تشریفاتی به یک جایگاه رسمی ارتقاء یابد، مسئله ای که می تواند در آینده برکات در خور توجهی برای بهینه سازی خدمات دولت داشته باشد.

ف س/