برابر اصول قانون اساسی و ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور به عنوان  مسئول اجرای قانون اساسی و رییس قوه مجریه، دارای گسترده ترین و بیشترین قدرت اجرایی و بالاترین جایگاه سیاسی در بین قوا بوده و علاوه بر آن بازوی اجرای سیاست ها، خط مشی‌ها و برنامه‌های بالادستی و کلان کشور نیز هست.
شرح آنلاین، رسول ابراهیمی*: در صورتی که دولت انتخابی مردم هم ‌راستا با مبانی مکتبی و انقلابی شکل گرفته باشد، شرایط کشور در حوزه‌های گوناگون رو به پیشرفت و بهبودی خواهد رفت؛ اما در صورت روی کار آمدن دولتی با ویژگی‌های غیرمکتبی و متعارض با روح انقلاب اسلامی، کشور را به بن‌بست می‌کشاند؛ مسئله‌ای که به خوبی در دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی مشهود و ملموس بوده است. به طوری که، دولت های نزدیک به گفتمان انقلابی گری با روحیه جهادی و مدیریت انقلابی کارهای بزرگ و ماندگاری را در کارنامه خود ثبت کرده اند و بر عکس ، دولت های متمایل به غرب و لیبرالیسم، نتوانسته اند انتظارات و مطالبات مردمی را بر آورده سازند و همواره چهره ای ناموفق و نا کار آمد از جمهوری اسلامی در اذهان و افکار عمومی داخلی و جهانی به نمایش گذاشته شده است.
    یکی از مسئولیت های اصلی رهبران فکری و سیاسی و معنوی جامعه اسلامی، افزایش آگاهی ها و ارتقاء  فهم و شعور معنوی و بصیرت سیاسی مردم هست. به عبارت دیگر به دلیل همین تفاوت های ما هوی بین نظامات دینی و معنوی با نظام های سیاسی و لیبرال- دموکراسی جهانی، مشی دائمی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، دوری از سیاست‌بازی یا سیاسی‌کاری مرسوم در نظام‌های لیبرالیستی بوده  و توصیه های ایشان برای کنشگری سیاسی در جامعه، بر اساس مشارکت  آگاهانه، فعالانه و مسئولانه بر اساس تحلیل و فهم درست بوده است.
       در توضیح مسئله دولت جوان حزب اللهی و انقلابی باید گفت: ایجاد یک دولت انقلابی متشکل از مدیران جوان و مؤمن،نیازمند رشد و بالا رفتن اطلاعات سیاسی آحاد جامعه است. چرا که برای روی کار آمدن و تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی درخواست و مطالبه و عزم همگانی لازم است تا چنین دولتی با کمک و پشتیبانی مردمی از مرحله دولت سازی عبور کرده به مرحله تمدن سازی نوین اسلامی برسد.
          بعد از طرح ایده دولت جوان، ابهامات و شبهاتی در میان برخی مدیران و مسئولان با تجربه و حتی کارشناسان و سیاسیون داخلی و رسانه های خارجی ایجاد شد، که مقام معظم رهبری خودشان در تبیین معنای حقیقی جوان و «دولت جوان و حزب اللهی»در دیدار تصویری اردیبهشت ماه امسال با دانشجویان از این مسئله رفع ابهام کرده و گفتند: « مکرر گفته ام که به چنین دولتی معتقد و امیدوارم اما معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی و چند ساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب اللهی یک دولت پای کار، آماده و با نشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد.» حتی ایشان در تکمیل سخنان خود در ادامه افزودند :«  برخی در سنین بالا نیز به معنایی جوان و پر تلاش و با نشاط هستند، مانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی که بیشتر از ۶۰ سال داشت اما اگر شهید نمی شد، او را تا ده سال دیگر نیز در همان مسئولیت حفظ می‌کردم. »
در بیانیه گام دوم انقلاب هم جوانان محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی معرفی شده اند. « … امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»
       پس با تامل در سخنان رهبری و مطالبات به حق مردم عزیز ایران اسلامی، مشکلات کشور در حوزه های مختلف اقتصادی فرهنگی و عمرانی … می تواند با تلفیق درایت و تجربه و پختگی و موتور محرکه انرژی و  روحیه و انگیزه جوانی به سرعت برطرف شود تا شاهد یک کشور پیشرفته عظیم اسلامی باشیم. بنابر نظر برخی کارشناسان، « رییس دولت جوان حزب اللهی، کسی باید باشد که هم  دارای نشاط کار باشد، هم معتقد به تغییر انقلابی، و هم دارای تجربه برای موفقیت در تراز ریاست جمهوری.
او می تواند چهل ساله باشد؛ یا هم سن شهید سلیمانی که هنگام شهادت ۶۴ ساله بود.»
*استاد دانشگاه و عضو بسیج جامع پزشکی