(شرح آنلاین) - بیست و دومین غروب رمضان 1440 هجری قمری فرا رسید که به شب امضای سرنوشت هر بنده برای یک سال پیش رو شهرت دارد.

شب بیست و سوم ماه رمضان آخرین شب  قدر است و هنگامه‌ای ارزشمند که اوج عنایت و لطف پروردگار را نشان می‌دهد و می‌تواند نقطه عطف زندگی هر فرد باشد زیرا سرنوشت و تقدیر او با این شب بزرگ ارتباط مستقیم دارد.

شب بیست و سوم رمضان نیز همچون دیگر شب‌های قدر شبی با فضیلت است و باید از آخرین شب قدر برای تقرب به درگاه خداوند و طلب آمرزش و بخشش با تلاوت قرآن، نماز و دعا خواندن بیش از پیش بهره جست تا زنگار گناه از دل زدوده شود و در مسیر سعادت و عاقبت بخیری گام برداشت.

مومنان در سومین شب قدر با حضور در محراب عبادت و انجام اعمال ویژه این شب، تمام تلاش خود را برای آنکه در پناه رحمت خداوند متعال قرار بگیرند، انجام می‌دهند.

عظمت شب قدر به جهت مقام توحیدی آن است که چگونه حقایق یک جا جمع می‌شوند، آن هم حقایقی که در حالت عادی امکان جمع آن‌ها در هزار ماه هم فراهم نیست به همین جهت نزول ملائکه و روح به آن نحوی که در شب قدر محقق می‌شود، غیر آن است که همیشه در سایر زمان‌ها تحقق می‌یابد.

قدر یعنی اندازه و شب قدر یعنی شب اندازه. تمام جلوه‌های خدای تبارک و تعالی ریاضی است. یعنی همه اشیا دارای اندازه و حد هستند.

پس وقتی که سخن از شب قدر می‌شود؛ یعنی شب تقدیرات و اندازه‌های نظام خلقت اعم از جمادات، گیاهان، حیوان و انسان در این شب‌ها تنظیم می‌شود و تنظیم این تقدیرات نزد حساب‌دار خداوند تبارک و تعالی است. یعنی تمام اتفاقاتی که قرار است در سال برای موجودات عالم نظیر جمادات، گیاهان، طبیعت، ستارگان و عوالم انسان‌ها رخ دهد همه به دست یک نفر نوشته می‌شود که آن وجود مقدس آقا امام زمان (علیه السلام) است.

مهمترین و کلیدی‌ترین موضوع شب‌های قدر، بخشش انسان از گناهان است؛ یعنی «مغفرت» که باید خودمان را مشمول مغفرت الهی کنیم و یکی از راه‌هایی که می‌توان مشمول مغفرت خدا قرا گرفت، دور کردن کینه دیگران از دل خودمان است. کسی که عرضه ندارد دیگران را ببخشد به فرموده قرآن هرگز مشمول مغفرت خدا قرار نمی‌گیرد.

بنابراین پاک کردن دل از کدورت‌ها و کینه‌ها خیلی مهم است و کسی نمی‌توان وارد شب‌های قدر شود مگر اینکه دلش را پاک کند و اهل مغفرت باشد و این مهمترین عمل شب قدر است.

در مهمترین شب که شب بیست و سوم است، دعای فرج حضرت «اَللّهُم کُن لِوَلِیِّکَ الحُجَّهِ ابنِ الحَسَن…» سفارش شده است و همچنین در پایان هر نماز، دعای «اَللّهُمَّ اَدخِل عَلی اَهلِ القُبُور السُّرور اَللّهُم اَغنِ کُلَّ فَقِیر» را بزرگان ما فرمودند بخوانید. زیرا این دعا همان دعای فرج امام زمان (عج) است. ما در این دعا از خداوند می‌خواهیم که سرور را بر همه قبرهای مردگان وارد کند، همه فقیرها را بی‌نیاز کند، همه گرسنه‌ها را سیر کند، همه عریان‌ها را بپوشاند، همه مستضعفین را نجات دهد، همه مکروبین و غم زده‌ها را خوشحال کند و همه فساد را از امور مسلمین بردارد. این دعاها تحقق نمی‌یابد، مگر در زمان ظهور امام زمان (عج).