تبریز،( شرح آنلاین ) - گروه تولیدی صنعتی آذر یانار ایستی سو به عنوان نخستین و بزرگترین تولید کننده رادیاتور پنلی کشور گام نخست خود برای صادرات محصولات تولیدی اش به کشورهای دارای تکنولوژی تولید این رادیاتورها را برداشت.

سال ۱۳۸۹ را باید سال تولد آذر یانار ایستی سو نامید. روزی که سرمایه گذاران ترکیه ای فعال در بخش معدن ترکیه در حال خوردن آخرین چایی برای خداحافظی از ایران بودند ناگهان فردی با استعداد به نام داود جلالی بر سر میزشان در تبریز حاضر می شود و پس از چند ساعت مذاکره با آنها باعث انصراف این سرمایه گذاران از برگشتن به کشورشان می شود، دو طرف بر سر واردات رادیاتورهای پنلی به تبریز، این شهر صنعتی ایران به توافق می رسند و قصه آذر یانار ایستی سو اینگونه آغاز می شود.

شروع کار با وارادات رادیاتورهای پنلی کشور ترکیه به ایران بود اما در ادامه ترک ها به این نتیجه می رسند که موقعیت پیش آمده برای سرمایه گذاری چنان مناسب است که نباید فرصت پیش آمده برای حضور در بازار ایران را از دست بدهند، این مطلبی است که سرکان بانداک رئیس هیات مدیره این واحد تولیدی بیان می کند.

به گفته وی این اتفاق باعث شد تا کار از یک کارگاه کوچک آغاز شود و الان شاهد فعالیت آنها با طرف ایرانی در یک مجموعه تولیدی ۱۴ هزار متری باشیم.

سرکان بانداک راهنمایی یکی از نمایندگان مجلس جمهوری ترکیه در این امر را بی تاثیر ندانست و گفت: با مشاوره و راهنمایی این نماینده مجلس کشور ترکیه پس از ۱۴ ماه از آغاز همکاری با طرف ایرانی کارخانه راه اندازی شد و هم اکنون بعد از حدود ۱۰ سال شاهد صادارت رادیاتورهای پنلی ایرانی به کشور ترکیه هستیم، کشوری که خود دارای تکنولوژی جهانی در تولید این نوع از رادیاتورهاست.

داود جلالی عضو هیات مدیره آذر یانار ایستی سو هم اضافه کرد: در این مدت توانسته ایم با حفظ کیفیت محصولاتمان به اصلی ترین عرضه کننده رادیاتورهای پنلی در ایران تبدیل شویم و اکنون توانسته ایم کالای تولیدی خود را به کشوری صادر کنیم که ۸۰ درصد تولیداتش را صادر می کند.

نسل رادیاتورهای پنلی که جایگزین رادیاتورهای آلومینیومی شده است بازده حرارتی بالا و مصرف انرژی پایینی دارد و در ضمن اشکالات رادیاتورهای آلومینیومی در آن وجود ندارد.

یکی از مزیت های این نوع رادیاتورها داشتن قابلیت بالا در حفظ گرمایش محیط است که در صورت قطعی برق می تواند چندین ساعت بیشتر از رادیاتورهای قدیمی گرمایش محیط پیرامونی را تامین کند.

از سوی دیگر واکنش آب با آلومینیوم موجب تولید گاز CO2 می شود که همین مسئله باعث تخریب رادیاتور آلومینیومی و نیاز به هواگیری های مکرر می شود.

داود جلالی سزمایه گذار ایرانی این شرکت افزود: در حال حاضر شرکت ما با ۱۸۰ نفر پرسنل روزانه دو هزار و ۵۰۰ متر رادیاتور تولید می کند و به صورت غیر مستقیم برای ۴۰۰ نفر نیز ایجاد شغل شده است.

وی از تولید رادیاتورهای پنلی با درجه A از ماه آینده نیز خبر داد و گفت: هم اکنون محصولات این شرکت با ضریب B انرژی در حال تولید است اما از ماه آینده این امر نیز به درجه A افزایش می یابد تا بازدهی محصولاتمان برای مصرف کنندگان افزایش یابد.

جلالی با اشاره به اینکه قبل از این صادرات به کشورهای عراق ، روسیه ، اکراین ، گرجستان ، آذربایجان ، افغانستان و پاکستان را داشته ایم اضافه کرد: صادارت ایران به ترکیه به عنوان صادر کننده تکنولوژی این رادیاتورها به ایران قدمی است فراتر از تصور و نخستین محموله صادراتی شرکت به میزان هفت هزار و ۵۰۰ متر به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیر ترکیه در دست اقدام است.

او گفت: تلاش بر این است تا صادرات به ترکیه به متراژ ۱۰۰ هزار متر به ارزش ۱۵ میلیون لیر ترکیه برسد، محصولاتی که ۱۲ سال تضمین کیفیت رنگ و وارانتی را از طریق ۲۵۰ عامل فروش در سطح کشور به مشتریان خود عرضه می کند.

از سرکان بانداک این سرمایه گذار ترک در مورد علت علاقمندی اش به سرمایه گذاری در ایران پرسیدیم و گفت: اول از همه باید بگویم که شاید آبگوشت ایرانی یکی از علت های سرمایه گذاری من در این کشور باشد. اما واقعیت این است که در بدو ورود به ایران به علت تبلیغات سنگین رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران با نوعی ترس وارد بازار این کشور شده بودیم اما وقتی صمیمیت و برادری مردم ایران به ویزه تبریز را دیدیم آستین ها را برای سرمایه گذاری بالا زدیم.

وی افزود: واقعیت این است که نمی دانم چرا سرمایه گذاران، دیگر کشورها را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. ایران دو ویژگی مهم در جذب سرمایه خارجی را دارد که شامل انرژی و نیروی کار ارزان و متخصص است. شاید چین نیروی کار ارزان را داشته باشد اما به طور قطع از انرژی ارزان محروم است.

بانداک ادامه داد: به همین دلیل از ماه آینده خط تولید پکیج نیز توسط این شرکت در کارگاه دیگری آغاز می شود و امیدواریم به موفقیت خوبی نیز در این بخش از صنعت تاسیسات ساختمانی دست یابیم.

آذر یانار ایستی سو با سه برند تجاری ایرتورپن، گلدپن و آی پن در بازار تاسیسات ساختمانی ایران حضور دارد و توانسته در مدت کوتاه فعالیت خود به عنوان یک صنعت مادر موجب تولد کارگاه های تولید رادیاتورهای پنلی در سطح استان و کشور شود و قیمت گذاری این محصول در بازار ایران را در انحصار خود بگیرد.

 

رف ۶۱/