شرح آنلاین - هیئت نظامی بلند پایه روسیه که برای گفتگو و رایزنی با مقامات ناتو در باکو به سر می برد با مقامات نظامی جمهوری اذربایجان نشست مشترکی را برگزار کرد.

ژنرال نجم الدین صدیقوف معاون اول وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با هیئت نظامی روسیه به ریاست ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در تاریخ ۱۰ ژوئیه در باکو دیدار و گفتگو کرد.

وزارت دفاع جمهوری اذربایجان اعلام کرد که ژنرال نجم الدین صدیقوف با استقبال از سفر هیئت نظامی روسیه به باکو، بر نقش مهم روسای جمهور دو کشور در ایجاد روابط میان باکو و مسکو تأکید و خاطر نشان کرد که همکاری جمهوری اذربایجان و روسیه براساس روابط دوستانه و اعتماد متقابل است. وی افزود که این روابط در سال های اخیر توسعه یافته و به سطح مشارکت استراتژیک رسیده است.

معاون اول وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با اشاره به وضعیت نظامی و سیاسی و مسائل امنیتی در منطقه، مناقشه قره باغ کوهستانی را تهدید اصلی امنیتی در قفقاز جنوبی دانست. ژنرال صدیقوف بر اهمیت حل و فصل این منازعه برای تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بر اساس هنجارها و اصول حقوق بین الملل تاکید کرد.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه نیز خاطر نشان کرد که روابط میان دو کشور دارای ریشه های تاریخی است و مشکو و باکو همکاری های استراتژیک با یکدیگر دارند. وی بر اهمیت سازماندهی جلسات دوجانبه بین نمایندگان نظامی روسیه و جمهوری آذربایجان با هدف گسترش روابط متقابل و نیز همکاری نظامی و فنی-نظامی تأکید کرد.

دو طرف درباره وضعیت کنونی همکاری نظامی و فنی-نظامی و چشم انداز توسعه روابط در زمینه آموزش های نظامی بحث کرده و در مورد مسائل دوجانبه نیز تبادل نظر کردند.

در انتها نیز ژنرال والری گراسیموف از مقامات جمهوری آذربایجان بابت میزبانی نشست مشترک روسیه با ناتو قدردانی کرد.

اخیرا باکو میزبان نشست های متعددی بین مقامات ناتو و روسیه و نیز مقامات نظامی ایالات متحده و روسیه با هدف کمک به کاهش تنش های بین المللی بوده است. در همین راستا رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و معاون اول وزیر دفاع روسیه و همچنین فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا جهت دیدار دیدار و گفتگو با یکدیگر به باکو سفر کردند. مقامات نظامی روسیه و ناتو پیش از دیدار با یکدیگر با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کردند. ژنرال تاد والترز فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا در دیدار با الهام علی اف از باکو به خاطر میزبانی این نشست عالی رتبه بین المللی تقدیر و تشکر کرد. دو طرف هم چنین درباره همکاری میان جمهوری آذربایجان و ناتو و نیز مشارکت باکو در عملیات صلحبانی ناتو در افغانستان تبادل نظر کردند. رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و والری گراسیموف معاون اول وزیر دفاع روسیه نیز با اشاره بر میزبانی باکو از این نشست بین المللی بر برگزاری مداوم این نشست تاکید کردند. در این دیدار گسترش روابط دوجانبه میان جمهوری آذربایجان و روسیه در تمامی زمینه ها مورد تاکید قرار گرفت و هم چنین توسعه همکاری های نظامی و فنی از سوی طرفین مورد تقدیر واقع شد.