شرح آنلاین - حزب جمهوری خلق خواهان آن است که اطلاعات روشنی در مورد سامانه اس ۴۰۰ در اختیار سران این حزب گذاشته شود تا بتواند موضع نهایی خود را مشخص کند.

ورود سامانه موشکی اس  ۴۰۰ به ترکیه و مواضع مخالف آمریکا و ناتو٬ برخی از مخالفین اردوغان را نسبت به واکنش‌های احتمالی نگران کرده است.

روزنامه جمهوریت به عنوان یکی از ارگان‌های رسانه‌ای مهم کمالیست‌های مخالف اردوغان٬ امروز در تیتر نخست٬ این عبارت را به کار برد: اس ۴۰۰ را تحویل گرفتیم٬ حالا نویت تحریم است؟

در همین حال٬ حزب جمهوری خلق به عنوان مهم‌ترین حزب مخالف حکومت٬ در این مورد نگرش محتاطانه‌ای دارد.

فایق اوزتراک سخنگوی حزب جمهوری خلق اعلام کرد: اس ۴۰۰ را تحویل گرفتیم و ظاهراً به خاطر همین موضوع٬ از دریافت جنگنده اف ۳۵ آمریکایی محروم خواهیم شد. آیا این یک خسران بزرگ نیست؟ لازم است٬ حکومت به ما اطلاعات روشن بدهد و جزئیات را از ما پنهان نکند.

اوزتراک همچنین گفت: عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه٬ حزب ما را به این متهم کرده که در مورد اس ۴۰۰ موضع و خاستگاه ملی نداریم. ایشان در حدی نیست که به ما درس ملی‌گرایی بدهد و باید به یاد داشته باشد که حزب او٬ ترکیه را به نزول‌خورها تسلیم کرده است.

پیش‌تر خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در دیدارهای جداگانه با سران احزاب موافق و مخالف (به استثنای حزب دموکراتیک خلق‌ها) اطلاعات مربوط به اس ۴۰۰ را در اختیار آنها گذاشته بود.

 

منبع : تسنیم