شرح آنلاین - رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه اعلام کرد که مسکو و کشورهای خاورمیانه همکاری ها در زمینه تحویل جنگ افزارهای روسی به منطقه را ادامه خواهند داد.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت که صادرات اس ۴۰۰ به ترکیه نخستین شلیک روسیه در منطقه بوده و مسکو به صادرات و فروش جنگ افزارهای خود به منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.

اسلوتسکی افزود: “ترکیه اولین نشانه است. سامانه اس ۴۰۰ و سیستم های تسلیحاتی پیشرفته تر روسیه قطعا در منطقه ظاهر خواهند شد. ما با هم همکاری نزدیک خواهیم کرد و حجم این همکاری بسیار بزرگ خواهد بود. مطمئن هستم ما می بایست این گونه همکاری ها را به هر طریق ممکن افزایش دهیم.”

ترکیه در دسامبر سال ۲۰۱۷ قرادادی به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ با روسیه منعقد کرد. این معامله بزرگترین قراداد تسلیحاتی بین مسکو و آنکارا از سال ۲۰۰۸ به اینطرف می باشد.

در اواسط ماه آوریل سال جاری، سرگرد “الکساندر فومین” معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نخستین سامانه‌ موشکی اس ۴۰۰ بزودی به طرف ترکیه‌ای تحویل داده خواهد شد. اوایل ماه ژوئن “خلوصی اکبر” وزیر دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که متخصصان نظامی روسی برای آموزش کار با سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ بزودی به ترکیه اعزام می‌شوند.

روز جمعه، ۱۲ ژوئیه نخستین محموله از سامانه‌های دفاع ضدموشکی روسی اس-۴۰۰ در پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا تحویل مقامات ترکیه‌ای شد. طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، تاکنون پنج محموله از تجهیزات مربوط به سامانه اس-۴۰۰ در پایگاه هوایی مرتد آنکارا به زمین نشسته است.

مقامات واشنگتن طی چند ماه اخیر مکرراً اعلام کردند که تجهیزات نظامی ساخت روسیه با سیستم‌های ناتو هماهنگی نداشته و تحویل موشک‌های اس-۴۰۰ به ترکیه، به تحریم‌های قابل توجهی علیه آنکارا منجر خواهد شد. مقامات واشنگتن هشدار داده‌اند که در صورت اجرای این قرارداد، آنکارا از فهرست تولیدکنندگان و تحویل گیرندگان جنگنده‌های جدید اف-۳۵ حذف خواهد شد. علاوه بر این، آمریکا تهدید کرده که از تحویل بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ به ترکیه که ارزش آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار است نیز خوداری خواهد کرد. در ضمن پذیرش خلبانان ترکیه‌ای در برنامه آموزش پرواز با جنگنده‌های اف ۳۵ ازهم اکنون متوقف شده است. برخی رسانه‌های گروهی آمریکایی نیز اعلام کردند که ممکن است قانون مربوط به مقابله با دشمنان آمریکا با استفاده از تحریم‌ها (CAATSA) در اقبال آنکارا نیز اعمال شود.

سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰  نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط «مرکز طراحی الماس» طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به‌شمار می‌رود. این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس-۳۰۰ را به چالش می‌کشد و برد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت است. به گفته منابع روسی، اس ۴۰۰  قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک باشند. اس ۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف قادر به پوشش کل عمل‌کرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است. یک گردان معمولی اس-۴۰۰ از دست‌کم هشت سکوی پرتاب با ۳۲ موشک و یک پست فرماندهی سیار تشکیل شده‌است.

 

 

منبع : تسنیم