شرح آنلاین - الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان با تبریک به امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود، به مناسبت جشن ملی جمهوری فرانسه، از پاریس خواست تا موضع قاطعی در حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی داشته باشد.

 به نقل از وستنیک قفقاز، در تبریک رئیس جمهوری آذربایجان آمده است: از جانب خود و از طرف مردم آذربایجان، من به شما و از طریق شما به مردم فرانسه گرم‌ترین تبریکات را به مناسبت جشن ملی جمهوری فرانسه ابراز می‌نمایم. روابط جمهوری آذربایجان و فرانسه از سنت‌های حسنه برخوردار است. گام‌هایی که ما برای توسعه و تقویت بیشتر روابط دوستی و همکاری بین کشورهایمان برمی‌داریم، به طور مستقیم این سنت‌ها را غنی‌تر می‌کند.

الهام علی‌اف همچنین اظهار داشت گستره طیف همکاری سودمند میان جمهوری آذربایجان و فرانسه وسیع می‌باشد. وی افزود: ارتباطات سیاسی در بالاترین سطح با تعامل ما در حوزه‌های اقتصادی و انسانی همراه است.

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد: با همۀ اینها ما امیدواریم موضع قاطع و عینی از فرانسه و همچنین تلاش‌های شخص شما به عنوان رئیس کمیته گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل مسالۀ دردناکی که مردم ما با آن مواجه هستند در درگیری جمهوری آذربایجان – ارمنستان در قره‌باغ ببینیم. درگیری باید مسالمت آمیز و منصفانه، مطابق با هنجارها و اصول حقوق بین المللی، الزامات قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد، با استفاده از مفاد قانون نهایی هلسینکی و در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حل و فصل شود.

 

منبع : قفقاز