شرح آنلاین - یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش با تحویل گرفتن پهپادهای مهاجر ۶ توان مضاعفی برای حفاطت از مرزهای شمال‌شرق پیدا کرده است.

سید محمد طاهری: صبح امروز و طی مراسمی ۳ فروند پهپاد رزمی- شناسایی مهاجر ۶ به نیروی زمینی ارتش تحویل شد.

با تحویل این پهپاد به یگان پهپادی حضرت ولی عصر نزاجا، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به پهپادهای دوربرد مجهز شد و به این ترتیب توان رزمی یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش ارتقا قابل توجهی پیدا کرد.

تا پیش از این نیروی زمینی سپاه تنها دارنده این پهپاد به شمار می‌رفت که با تحویل مهاجر ۶ به نیروی زمینی ارتش، این نیرو هم به جمع دارندگان این پهپاد پیوست.


پهپاد مهاجر ۶ ایستگاه هدایت زمینی

یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش تا پیش از این از دو عضو دیگر خانواده پهپادهای مهاجر یعنی پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۴ بهره می‌برد.

پهپاد مهاجر۲ نوین(M2N) برای نخستین مرتبه در آذرماه سال ۹۳ رونمایی شد ودر دی ماه همان سال در رزمایش محمد رسول الله نیروی زمینی ارتش بکارگیری شد.

پهپاد مهاجر ۲ نوین

این پهپاد نسبت به نمونه قبلی آن یعنی مهاجر۲ که ۵۰کیلومتر برد داشت، افزایش برد قابل ملاحظه‌ای داشته و برد این پهپاد به ۱۵۰ کیلومتر رسید. این پهپاد علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش ۳۶۰ درجه، لانچرهایی در زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کنند. مهاجر ۲ نوین نسبت به پهپاد مهاجر ۲ از لحاظ ظاهری و همچنین از نظر ابعاد تفاوتی ندارد ولی با این حال پیشرفت‌های بسیار بهتری نسبت به نمونه قبلی خود دارد که افزایش ۱۰۰ کیلومتری برد و همچنین افزایش مداومت پروازی به ۶ ساعت از جمله مهمترین آنها است.

نام جنس بدنه طول بال طول پهپاد برد عملیاتی مداومت پروازی ارتفاع پروازی سرعت بازیابی حمل سلاح
مهاجر ۲ نوین کامپوزیت ۳٫۸۲ ۲٫۹۰ ۱۵۰ کیلومتر ۶ ساعت ۱۱۰۰۰ پا ۱۸۰ کیلومتر چتر و فرود زمینی دارد

اما عضو دیگری از خانوده پهپادهای مهاجر نیز در نیروی زمینی ارتش حضور دارد. پهپاد شاهین در حقیقت نمونه توسعه یافته و بروز شده پهپاد مهاجر ۴ است و تاپیش از مهاجر ۶ سنگین ترین پهپاد نزاجا بشمار می‌آمد.  پهپاد شاهین وزین معادل ۲۳۰ کیلوگرم دارد و برد عملیاتی آن ۳۰۰ کیلومتر است. این پهپاد همچنین به یک دوربین با قابلیت چرخش ۳۶۰ در جه مجهز است که با بزرگنمایی ۲۸ برابر قابلیت شناسایی این پهپاد را افزایش می‌دهد.


پهپاد مهاجر ۴

این پهپا همچنین توانایی حمل انواع تسلیحات هواپرتاب مانند بمب و موشک‌های قابل شلیک از پهپاد را نیز دارد که علاوه بر نقش شناسایی نقش تهاجمی نیز به این پهپاد می‌دهد.

هر دو پهپاد مهاجر ۲ نوین و شاهین( مهاجر ۴) از طریق لانچر‌های زمینی قابل پرتاب هستند و از طریق چتر و یا ارابه‌های ثابت فرود(‌ اسکید) قابل بازیابی هستند.

نام جنس بدنه طول بال طول پهپاد برد عملیاتی مداومت پروازی ارتفاع پروازی سرعت بازیابی حمل سلاح
 شاهین( مهاجر ۴) کامپوزیت ۵٫۳۰ ۳٫۴۶ ۳۰۰کیلومتر ۵ تا ۷ ساعت ۱۵هزار پا ۲۰۰(Km/h) چتر و اسکید دارد

حالا با اضافه شدن پهپاد رزمی مهاجر ۶ به یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش، برد پهپادهای نزاجا به ۲۰۰۰ کیلومتر و مداومت پروازی آنان نیز به ۲۴ ساعت افزایش یافت که تاثیر چشمگیری در ارتقا توان رزم نزاجا دارد.

پهپاد مهاجر ۶ مسلح به دو تیر بمب هوشمند و نقطه زن قائم است. این بمب در دو مدل با جستجوگرهای حرارتی و اپتیکی تولید شده‌ و تا ۶ کیلومتر برد عملیاتی دارند و وزن سرجنگی آن نیز ۱٫۷ کیلوگرم است.

این نوع پهپاد اخیرا در جریان عملیات سپاه علیه مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق با موفقیت توانستند تمام اهداف خود را منهدم کنند.

نام جنس بدنه طول بال طول پهپاد برد عملیاتی مداومت پروازی ارتفاع پروازی سرعت بازیابی حمل سلاح
مهاجر ۶ کامپوزیی ***** ۵٫۶۷ ۲۰۰۰ کیلومتر ۲۴ ساعت ۱۸۰۰۰ پا ۲۰۰(Km/h) ارابه فرود بمب قائم

اما نکته قابل توجهی که فرمانده یگان پهپادی حضرت ولی عصر نیروی زمینی ارتش به آن اشاره کرده است، استفاده از پهپادهای مهاجر ۶ در یگان‌های مستقر در منطقه شمالشرق نزاجا است.

۵ آذر ماه سال گذشته بود که سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از واگذاری بخشی از مرزهای مشترک با کشور افغانستان به نیروی زمینی ارتش خبر داد.

وی درباره علت این اقدام گفته بود: “افغانستان کشوری است که دچار برخی از نگرانی‌ها و نا‌امنی‌هاست و ممکن است که اتفاقاتی در مرز‌های مشترک به‌وجود‌ آید، با استقرار نیروی زمینی و ایجاد استحکامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، ان‌شاءالله امن‌ترین مرز‌ها را در این منطقه داشته باشیم.”

از سال ۹۷ به این سو مسئولیت تامین امنیت بخش از مرزهای مشترک ایران و افعانستان در استانهای خراسان رضوی و جنوبی به ارتش جمهوری اسلامی واگذار شده است که نیروی زمینی ارتش با اقدامت موثر تواسنته به خوبی امنیت این مناطق را تامین کند.

با تغییر رویکرد نیروهای زمینی ارتش و سپاه از پدافندی به آفندی و اتخاذ رویکرد هجومی در این دو نیرو که از سال گذشته و در جریان رزمایش‌های پیامبر اعظم ۱۱ و اقتدار ۹۷ برای نخستین مرتبه اعلام شد، نیاز مبرمی در دو نیرو به تجهیزات هجومی احساس می‌شد.

حالا با تجهیز نیروهای زمینی ارتش و سپاه به پهپادهای مهاجر۶ توان این دو نیرو برای پاسخگویی به تهدیدات مرزی افزایش یافته چه اینکه توان رزمی پهپاد مهاجر۶  در عملیات اخیر نیروی زمینی سپاه علیه تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق اثبات هم شد.

 

منبع : تسنیم